Museologian kursseilla tehdään tutuksi Sirkkalan kasarmialueen historiaa

Sirkkalan kampuksella työskennellään vaiheikkaassa paikassa, mikä on syytä muistaa ehkä erityisesti kuluvana lukuvuonna. Olemmekin museologiassa paneutuneet paikan historian tekemiseen tutuksi. Syksyn teemaseminaarissa tutustuimme Sirkkalan vaiheisiin. Tärkeänä tuotoksenamme oli muun muassa selvitys siitä, millaisia rakennuksia alueella oli eri vaiheissa ja mitä niissä toimitettiin.

Tunnustelimme ja mietimme, miten paikan historiaa voisi esitellä ja kokea paikan päällä. Kyseessä on monessa mielessä vaikea köyhyyteen, sotaan ja koviin rangaistukäytäntöihin liittyvä historia, josta kuitenkin pilkottaa myös valoa: täällä oli hetken superhieno köyhäintalo ja ehkä asiallisin sisällissodan vankileireistä ja pakkotyölaitoksista.

Tiedon koostamisen lisäksi kehittelimme tapoja kertoa Sirkkalan historiasta. Ajatuksena oli rohkaista opiskelijoita käyttämään draaman keinoja paikan tulkinnassa. Valmistelimme itsenäisyyspäivän alle dramatisoidun ”Halki Sirkkalan” -historiakierroksen. Osa opiskelijoista vierasti tätä, mutta kierroksen parikymmenpäinen yleisö ei sitä huomannut.

Draaman menetelmiin paneudutaan asiantuntevammalla opastuksella toisella kurssilla kevätpuolella, kun fokuksessa ovat rangaistuslaitosvuodet. Draamaopetusta kurssilla antaa FM Anni Mikkelsson ja näyttelyopetusta lavastaja Juha Lukala. Tuotamme kurssilla myös paikkaa tulkitsevan performanssin, jota esitämme huhtikuussa joitakin kertoja.

Oman paikan ”Piikkilanka-aidan takana. Turun vankileiri ja pakkotyölaitos 1918–1923” -esitykseen voi saada ilmoittautumalla Konsta-järjestelmässä. Esitysajat ovat: keskiviikko 18.4. klo 13.00–14.00, keskiviikko 25.4. klo 16.00–17.00.

Huhtikuussa avaamme Sirkkalassa, Januksen aulassa näyttelyn ”Piikkilanka-aidan takana. Turun sotavankileiri ja pakkotyölaitos 1918–1923”.

Sirkku Pihlman hoitaa museologian oppiainetta.

Lue lisää Sirkkalan vaiheista ja Sirkkalaan liittyvästä tutkimuksesta:

Sirkkala 1918–2018. Vankileiristä muistinpaikaksi ja kulttuuriperintökohteeksi –hanke (+ sivu Lisää tietoa aiheesta)

Anne Heimo: ”Te kärsitte toivonne tähden”. Turun vankileirin muistaminen. Hiiskuttua 2/2014.

Maria Patjas: Turussa muistetaan yhä vuosi 1918. Hiiskuttua 1/2017.

Elämää Turussa 1917–1918 -blogi