No Church in the Wild

Syksyn kohahduttavin vierailu, eräänlainen joululahja musiikkitieteen puolelta kaikille taiteiden tutkimuksen puolella työskenteleville, oli epäilemättä professori J. Jack Halberstamin vierailu juuri ennen joululomien alkamista. Kansainvälisestikin tunnettu queer-teoreetikko Halberstam toimi vastaväittäjänä Anna-Elena Pääkkölän lisensiaatintyön tarkastustilaisuudessa 12.12. ja piti IIPC-luennon seuraavana päivänä.

J. Jack Halberstam. Kuva: Jari Pohjonen.

Halberstamin luento oli järjestyksessä viideskymmenes IIPC:n (International Institute for Popular Culture) järjestämä luento, ja olikin yksi suosituimpia luentoja myös osallistujamääränsä kautta. Tapahtuma toimi myös osana lokakuun ”Queer Sounds and Spaces” -symposiumia.

Halberstam käsitteli luennossaan ”No Church in the Wild” 2010-luvun poliittisia mellakoita Kanye Westin ja Jay-Z:n samannimisen hip hop -hitin kautta. Laulussa käsitellään 2010-luvun poliittista turhautumista ja siitä syntynyttä anarkismia:

Human beings in a mob. What’s a mob to a king?
What’s a king to a god? What’s a god to a non-believer?
Who don’t believe in anything? Will he make it out alive?
Alright, alright, no church in the wild.

Anarkia on Halberstamin mukaan epäuskoisuutta ja epäluottamusta, Martin Luther Kingin sanoin ”niiden kieltä, jotka eivät saa ääntään kuuluviin”. Halberstam kuitenkin kumoaa ajatuksen, että anarkisti on automaattisesti sivistymätön. Itse asiassa anarkisti osoittaa syvää sivistyneisyyttä sillä, että kritisoi vallalla olevia sääntöjä. Halberstam ei näe muuta vaihtoehtoa päästä huonosta yhteiskuntajärjestyksestä kuin anarkia – kieltäytyä pelaamasta rahateollisuuden säännöillä ja luoda uusia vaikutusmahdollisuuksia. Esimerkkeinä Halberstam käytti arabimaiden kapinoita sekä Occupy Wall Street -liikettä.

Varsinkin yleisön esittämien kysymysten myötä keskustelu kiihtyi pohtimaan yliopiston tilaa. Suomessa ei onneksi opiskelijoilta peritä lukukausimaksuja, joita vastaan Halberstam kehottaa kapinoimaan silloin, kun yliopisto ei tunnu palvelevan tiedettä ja tieteen tekijöitä. Älkää maksako opintolainoja! Kehittäkää ilmaisia, yliopiston ulkopuolisia opetuksen muotoja, joihin kaikilla on mahdollisuus osallistua! Toivottavasti suomalaisessa kontekstissa ei tarvitse turvautua aivan näin radikaaleihin uudistustapoihin.

Anna-Elena Pääkkölä on tohtorikoulutettava musiikkitieteen oppiaineessa.