Nuoret tutkijat kilpailivat Turussa elokuussa

Turussa järjestettiin kansainvälinen nuorten tutkijoiden kilpailu 11. elokuuta 2014. Falling Walls Lab Turku oli karsintakilpailu, jonka kolme parasta esitystä valittiin osallistumaan Berliinissä järjestettävään Falling Walls Lab -finaaliin. Kilpailuesitykset arvioi kansainvälinen tuomaristo, jonka jäseninä olivat professori Lea Sistonen (ÅA), professori Alf Rehn (ÅA), Jean-Luc Lehners (Max Planck Institute), professori Susanna Paasonen (TY), akatemiaprofessori Anne Kovalainen (TY) ja toimitusjohtaja Mika Marjalaakso (Oak Ventures). Kilpailu, tuomariston päätös ja palkintotilaisuus järjestettiin saman päivän aikana.

TAPAH_Haapalainen_Kuva1
Tuomariston päätös syntyi hyvässä hengessä. Kuva: Otto Väätäinen.

Riittääkö kolme minuuttia?

Kilpailun 11 osallistujaa saivat kukin kolme minuuttia aikaa esitellä oman läpimurtonsa. Kilpailijat edustivat useaa eri tieteenalaa aina humanistisesta luonnontieteelliseen tutkimukseen. Esitysten taustalla pyöri kello, jonka äänimerkistä piti esitys keskeyttää – vaikka kesken lauseen. Aikataulujen noudattamisesta sekä sopivan rennosta mutta silti tieteellisesti kunnianhimoisesta vireestä huolen piti suvereenisti seremoniamestarina toiminut tenori Topi Lehtipuu.

Kolme minuuttia on hyvin lyhyt aika. Yhteistä hyvissä esityksissä oli puheen ja diojen synkronointi ja saumattomuus. Kun aikaa on vähän, on se käytettävä mahdollisimman tehokkaasti hyväkseen. Esitysten taso oli sopiva siten, että alaa tuntematonkin kuulija sekä ymmärsi sisällön että pystyi arvioimaan läpimurron merkittävyyden.

Tieteenalojen väliset raja-aidat kaatuivat tuomariston päätöksessä

Eric Malmi, Veli-Matti Karhulahti ja Vilja Siitonen voittivat Falling Walls Lab Turku -karsinnan. Kuva: Otto Väätäinen.

Tiukan kilpailupäivän päätteeksi tuomaristo vetäytyi tekemään päätöksensä – puolessa tunnissa. Berliinin finaaliin Suomea lähtevät edustamaan esityksillään Eric Malmi (Aalto-yliopisto), Veli-Matti Karhulahti (Turun yliopisto) ja Vilja Siitonen (Turun yliopisto). Falling Walls Lab Turku on yksi osakilpailu muiden kansainvälisten osakilpailujen joukossa. Kilpailun läpi kantava nopeatempoisuuden ja tehokkuuden ilmapiiri palvelee myös kuulijaa. Kolmen minuutin kurkistukset itselle vieraille aloille virkistävät omaa ajattelua. Falling Walls Lab Turku -kilpailu tullaan järjestämään myös ensi vuonna. Kannattaa varata kalenterista aika ja tulla joko kilpailemaan tai kuuntelemaan – molemmat vaihtoehdot ovat hyviä.

Lisää Falling Walls Lab Turku -tapahtumasta: ohjelma, esitykset, valokuvia.

Anna Haapalainen on uskontotieteen tohtorikoulutettava sekä Aboagora -symposiumin järjestelytoimikunnan jäsen.