Sirkkalassa kokoonnuttiin pohtimaan kristinuskon ja materiaalisuuden suhdetta

Matthew Engelke luennoi tunnustuksettomista hautajaisista
Matthew Engelke luennoi tunnustuksettomista hautajaisista. Kuva: Anna Haapalainen.

Kansainvälinen ”Christianity and the Limits of Materiality” -seminaari järjestettiin Turun yliopistossa 25.–26. syyskuuta 2014. Monitieteisessä seminaarissa keskityttiin kristinuskon ja materiaalisuuden monipuoliseen tutkimuskenttään.

Turun yliopiston Study of Christianity Roundtable -ryhmä sekä Materiality and Immateriality in Amazonian Indigenous Christianities -tutkimusprojekti järjestivät syyskuussa 2014 kristinuskon suhdetta materiaalisuuteen käsittelevän kaksipäiväisen seminaarin. ”Christianity and the Limits of Materiality” -seminaariin osallistui tutkijoita eri puolilta maailmaa. Mukana oli lukuisia eri alojen asiantuntijoita aina teologeista ja uskontotieteilijöistä taidehistorioitsijoihin.

Seminaarin pääpuhujia olivat Marleen de Witte (University of Amsterdam), Matthew Engelke (London School of Economics), Jeffrey F. Hamburger (Harvard University) sekä David Morgan (Duke University). Luentoja kuultiin muun muassa esineiden merkityksen muutoksesta sekä arkkujen asemasta kristinuskoa seuraavissa hautauskäytännöissä. Esille nousi esimerkiksi kysymys kuolleeseen ruumiiseen suhtautumisesta kristinuskosta irtautuneiden ja uskonnottomiksi itsensä määrittelevien hautajaisissa. Luennot olivat avoimia myös yleisölle.

Luentoja oli kuuntelemassa runsaslukuinen yleisö
Luentoja oli kuuntelemassa runsaslukuinen yleisö. Kuva: Anna Haapalainen.

Luentojen lisäksi seminaariin kuului lukuisia työpajoja. Työpajoissa nousi esille mielenkiintoisia kysymyksiä, muun muassa liittyen Raamatun merkitykseen fyysisenä objektina. Katja Rakowin (Heidelberg University) esitelmässä pohdittiin, voiko esimerkiksi kristillisen valan vannoa kirjan sijasta tabletilla, jos se pitää sisällään Raamattu-sovelluksen. James S. Bielo (Miami University) puolestaan käsitteli kreationistien raamatullista teemapuistohanketta, jonka tarkoituksena oli toteuttaa Nooan arkki niin realistisesti kuin suinkin mahdollista. Projektissa törmättiin kuitenkin monenlaisiin haasteisiin. Bielo pohti esimerkiksi sitä, kenellä on oikeus ja valta päättää Nooan ulkonäöstä.

Seminaari kokosi Turkuun ison joukon eri alojen asiantuntijoita ja tarjosi loistavan tilaisuuden tutustua eri puolilla maailmaa tehtävään tutkimukseen. Kristinuskon suhde materiaalisuuteen osoittautui seminaarin aikana paljon monipuolisemmaksi kuin äkkiseltään saattaisi kuvitella.

Lisää puhujista ja esityksistä voit lukea seminaarin nettisivuilta.

Susanna Helminen on uskontotieteen opiskelija.