Ihmisiä paneelikeskustelussa

Study Dayssä kohtasivat populaarimusiikin tutkijat ja opiskelijat

Turun yliopiston musiikkitieteen oppiaine järjesti toukokuun alussa Study Day: Studying Popular Music, Live Music and Identity -tapahtuman yhteistyössä International Institute for Popular Culturen (IIPC) kanssa. Tapahtuman pääpuhujaksi oli kutsuttu emeritusprofessori Simon Frith Edinburghin yliopistosta. Lisäksi ohjelmassa oli esitelmiä useilta tutkijoilta Turun yliopiston Porin yksiköstä, Åbo Akademista ja Lapin yliopistosta. Opiskelijoille tapahtuma tarjosi mahdollisuuden opintopisteisiin kurssin muodossa.

Simon Frith
Simon Frith pitää keynote-luentoaan.

Study Dayn voisi suomentaa tutkimuspäiväksi tai opetuspäiväksi. Sangen osuvasti Studying Popular Music, Live Music and Identity -päivä yhdistikin tutkimusta ja opiskelua. Englanniksi pidetyssä päivässä ääneen pääsivät populaarimusiikin tutkijat, ja tapahtuma houkutti mukaan myös musiikintutkimuksesta kiinnostuneita kansainvälisiä opiskelijoita. Juuri vapun jälkeen kampuksella toteutettuun päivään osallistui parhaimmillaan noin 50 kuulijaa. Vaikka opiskelijoille oli tarjolla myös mahdollisuus seurata tapahtumaa etänä, ilahduttavan moni saapui fyysisesti paikalle.

Päivän teemana oli populaarimusiikin, elävän musiikin ja identiteettien tutkimus. Keskustelu kävi vilkkaana tutkijoiden esitellessä aihepiiriin liittyviä tutkimuksiaan. Esitelmät käsittelivät niin Rainbow-yhtyettä, englantilaisia punk-keikkoja ja Auroran musiikkiesityksen striimiä kuin Porin underground-musiikkipiirejä ja Juurista latvoille -hankkeen tuloksiakin. Päivä tarjosi laaja-alaisen katsauksen populaarimusiikin, musiikkiesitysten ja identiteettien tutkimukseen. Tutkijoiden vuoropuhelu päivän aikana ja sen lopuksi paneelissa sekä opiskelijoiden kysymykset ja kommentit tiivistivät erilaiset näkö- ja kuulokulmat ja teemat mukavasti yhteen.

Opiskelijan näkö- ja kuulokulmia päivään

Pitkän tapahtumatauon jälkeen ja tulevaa festarikesää ajatellen Study Dayn aiheet olivat varsin ajankohtaisia. Päivän jälkeen opiskelija jäi miettimään sitä, kuinka monille eri alueille identiteetti ulottuu ja miten suuri vaikutus livemusiikilla ja laajalla kulttuurilla sen ympärillä on ihmisiin.

Ihmisiä paneelikeskustelussa
Päivän aiheisiin pureutuneessa paneelissa Tommi Iivonen (Turun yliopiston Porin kampukselta), paneelin puheenjohtajana toiminut Tiina Käpylä (Turun yliopisto), Simon Frith (Edinburghin yliopisto) ja Anna-Elena Pääkkölä (Åbo Akademi).

Erityisen antoisaa oli kuitenkin opiskelijoiden ja tutkijoiden välinen keskustelu. Tapahtumassa kohtasivat tulevat ja kokeneemmat tieteen ammattilaiset, ja mahdollisuus tavata ihmisiä kasvokkain toi tapaamiseen oman lisäarvonsa. Kokonaisen päivän etu oli se, että aiheesta ehdittiin käydä pidempiä keskusteluita ja myös yleisö pääsi osallistumaan niihin kunnolla.

Vaikka tällaisen tapahtuman järjestämisessä on monta vaihetta ja koronan vuoksi oli pitkään epäselvää, onnistuisiko tapahtuma kampuksella vai ei, jälkikäteen voi todeta sen olleen kaiken vaivan arvoista.  Samassa tilassa oleminen mahdollisti tiiviimmän ja mutkattomamman keskustelun. Etätapahtumat ovat varmasti tulleet jäädäkseen, mutta myös fyysistä läsnäoloa vaativat tapahtumat ovat akateemisessa yhteisössä tarpeen.

Tiina Käpylä on musiikkitieteen ma. yliopisto-opettaja ja tapahtuman pääjärjestäjä. Tyyne Rantanen on musiikkitieteen toisen vuoden opiskelija, joka toimi Study Dayn tapahtuma-assitenttina.