Sukupuoli, tila ja kirjoittaminen uuden ajan alussa

Kulttuurihistorian professorin Marjo Kaartisen syntymäpäivää vietettiin elokuussa iltapäiväseminaarissa ”Sukupuoli, tila ja kirjoittaminen uuden ajan alussa”. Seminaarin avauksessa professori Hannu Salmi puhui ystäväpiiristä ja työyhteisöstä ja näiden joukosta olivat myös päivän puhujat.

Seminaarissa laulettiin onnittelulaulu Keijo Virtaselle, jonka syntymäpäivä seminaaripäivänä oli. Marjon syntymäpäivä oli ollut jo heinäkuussa. Laulua johtavat Marjo ja Kimi Kärki. Kuva: Teemu Immonen.

Seminaarin aloitti professori Keijo Virtanen muistelemalla Marjon uraa kulttuurihistorioitsijana. Työuraansa Marjo siivitti menemällä valmistuttuaan kysymään professori Virtaselta, että olisiko töitä tarjolla. Pian Marjo päätyikin päätoimiseksi tuntiopettajaksi ja on sittemmin hoitanut kaikkia mahdollisia tehtäviä oppiaineessa. Virtanen luonnehti Marjoa kansainväliseksi ja monipuoliseksi tutkijaksi ja kiitti hänen historian metodologian pohdintansa syvyyttä. Marjo on kehittänyt kulttuurihistoriaa niin omassa oppiaineessaan kuin kansainvälisesti sekä ollut aktiivisesti mukana Turun yliopiston monitieteisessä toiminnassa, erityisesti perustaessaan ja johtaessaan TUCEMEMSia (Turku Center for Medieval and Early Modern Studies).

Muut esitelmöitsijät, kollegoita uran varrelta sekä tohtoroituneita opiskelijoita, puhuivat tilasta, sukupuolesta, kirjoittamisesta, matkoista ja uskonnosta eli aiheista, jotka ovat olleet tärkeitä Marjon omassa tutkimuksessa. Kirjeistä saimme kuulla latinisti Raija Vainiolta ja lingvisti Sanna-Kaisa Tanskaselta. Matti Peikola siirsi huomiomme Englannin reformaation aikaan ja Deborah Simonton 1700-luvun naisten kaupunkiin. Janne Tunturi puhui kartoista, Riitta Laitinen yksityisyyden käsitteen ongelmista ja Jukka Sarjala tilallisuuden tutkimusnäkökulman kehittämisestä.

Uutta sukupolvea. Seminaarissa puhunut Tom Linkinen (oikealla) ja Marjon uudempia jatko-opiskelijoita Anu Salmela, Heta Lähdesmäki ja Otto Latva. Kuva: Teemu Immonen.

Kolme Marjon tohtoroitunutta opiskelijaa, Eva Johanna Holmberg, Liisa Lagerstam ja Tom Linkinen avasivat omaa tutkimustaan nostaen myös esiin henkilökohtaista ohjaaja–ohjattava-suhdettaan. Liisan esitelmän lopuksi Marjo tuli kutsutuksi yöpymään Laukon kartanoon vierashuoneeseen, jossa saa nukkua upeassa rekonstruoidussa 1600-luvun katosvuoteessa.

Seminaarin päätökseksi Anu Korhonen pohti kulttuurihistorian tutkimuksen perustoja puhuen mm. kontekstin ja kontekstualisoinnin teoretisoinnin jatkuvasta tärkeydestä. Anun esitelmän inspiroimina, voimme kaikki yhtyä Keijo Virtasen sanoihin ja jäädä odottamaan Marjolta – mutta myös meiltä kaikilta muilta – uusia tutkimuksia ja tutkimusnäkökulmia.

Riitta Laitinen on akatemiatutkija kulttuurihistorian oppiaineessa.