Talkoopäivistä potkua kirjoittamiseen

Turun yliopiston englannin kieleen oppiaineen väki on vuodesta 2013 lähtien järjestänyt kirjoitustyöpajoja, joissa kokoonnutaan IT-luokkaan työskentelemään yhdessä. Työpajojen tarkoituksena on tehdä usein yksityisestä kirjoittamisprosessista yhteisöllinen sekä harjoitella tavoitteellista työskentelyä.

Inspiraatio IT-maailmasta

Gradutalkoiden alkuperäinen inspiraatio tuli IT-maailman ”hackathoneista”, joissa ohjelmistokehittäjät suunnittelevat uusia projekteja tietyissä aikaraameissa. Gradutalkoissa tehdään opinnäytetöitä talkoohengessä. Kieli- ja käännöstieteiden laitoksen henkilökunnalle ja tohtorikoulutettaville suunnattu Right to write – Lupa kirjoittaa puolestaan tarjoaa mahdollisuuden keskittyä tutkimustyöhön hiukan erilaisessa ympäristössä.

Kirjoittajat työn touhussa. Kuva: Elina Valovirta.

Tyypillisesti kirjoitustyöpaja alkaa lyhyellä esittelykierroksella, jonka aikana kukin kertoo ryhmälle omasta projektistaan sekä päivän tavoitteestaan. Tavoite ilmaistaan mahdollisimman konkreettisesti esimerkiksi sivu- tai sanamääränä. Tämän jälkeen ryhdytään töihin.

Päivän aikana kukin työskentelee pääsääntöisesti oman projektinsa parissa, mutta vierustoverilta voi tarvittaessa kysäistä neuvoa. Lounas- ja kahvitauot vietetään usein vilkkaasti tutkimuksesta keskustellen. Päivän puolivälissä tehdään tilannekatsaus ja muokataan tarvittaessa tavoitteita ennen työskentelyn jatkamista. Päivän lopuksi kukin vielä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteeseensa.

Aikaa tutkimukselle

Henkilökunnalle suunnattuja Right to Write -työpajoja kokeiltiin ensimmäisen kerran syksyllä 2016, ja toimintaa jatketaan vuonna 2017. Moni osallistujista toimii opetustehtävissä, ja aikaa tutkimukselle on vaikea löytää. Kirjoitustyöpajan voi kuitenkin varata valmiiksi kalenteriin. Kokeneet osallistujat tietävät, että työpajaan kannattaa tulla työstämään mieluiten juuri vaikealta tuntuvia tekstejä. Kun hiljaisuuden rikkoo vain näppäimistöjen rytmikäs rapina, tulee työläskin artikkelin osio kirjoitettua sen sijaan, että tarttuisi omalla pöydällä odottavaan tenttipinoon tai vastailisi sähköposteihin.

Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella työpajatyöskentely auttaa myös opinnäytteen kirjoittajaa. Työpajassa harjoitellaan tavoitteiden asettamista, keskittynyttä työskentelyä sekä omien työtapojen reflektointia. Osa opiskelijoista onkin gradutalkoiden innoittamana ryhtynyt järjestämään omia kirjoituspäiviä esimerkiksi kirjaston tiloissa.

Lue tästä blogipostaus ensimmäisistä gradutalkoista.

Mari-Liisa Varila on englannin kielen oppiaineen tutkijatohtori, joka on järjestänyt kirjoitustapahtumia vuodesta 2013.