Tuore luovan kirjoittamisen oppikirja kartoittaa kirjoittamisen eri puolia

Kesäkuussa julkaistiin uusi luovan kirjoittamisen oppikirja Kirjoittamisen taide ja taito. Kirja on Turun yliopiston luovan kirjoittamisen oppiaineen ensimmäinen oma julkaisu, ja sen on toimittanut kirjoittamisen jatko-opiskelija Emilia Karjula.

Kuva: Aura Nikkilä.

Näin Karjula kuvaili teosta julkistamistilaisuudessa: ”Luova kirjoittaminen on oma todellisuutensa ja ainutlaatuisuutensa aina ja kaikkialla – myös yliopistomaailmassa. Kirjamme liikkuu akateemisen, henkilökohtaisen ja yleistajuisen kirjoittamisen rajoilla ja välittää toivottavasti jotakin uutta kaikkiin näihin sfääreihin.  Kansien väliin mahtuu kaksitoista artikkelinmuotoista ehdotusta siitä, mitä luova kirjoittaminen ja sen opiskelu ovat tai voisivat olla.”

Kirjan artikkelit kartoittavat luovaa kirjoittamista sekä teoreettisista että käytännöllisistä näkökulmista. Artikkeleissa käsitellään esimerkiksi kirjoittamisen taidon peruskäsitteitä, kuten kertoja- ja rakenneratkaisuja, aineistojen käyttöä, kirjoittajaidentiteettiä ja omaelämäkerrallisuuden eri puolia. Kirjoittamista pohditaan myös uusista ja vaihtoehtoisista näkökulmista.

Emilia Karjulan lisäksi teoksen kirjoittajia ovat yleisen kirjallisuustieteen professori Liisa Steinby, kirjailija ja tiedotusopin jatko-opiskelija Jenni Linturi, kirjailija Iida Rauma, runoilija ja sanataideohjaaja Timo Harju, kirjallisuustieteen dosentti Päivi Kosonen, erityisopettaja Kalle Vainio, psykologian tohtori ja kirjailija Taina Kuuskorpi, kotimaisen kirjallisuuden jatko-opiskelija Lena Gottelier, yhteiskuntatieteiden tohtori Katja Keisala, kirjailija Kari Levola sekä kirjailija, luovan kirjoittamisen yliopisto-opettajan virasta tällä hetkellä kirjoitusvapaalla oleva Niina Repo.

Kirjoittamisen taide ja taito -teos pääsi käyttöön heti syksyllä luovan kirjoittamisen oppiaineen järjestämällä Johdatus kirjoittamiseen -kurssilla, jonka lukemistoon uusi oppikirja kuuluu. Kaikille avoin kurssi korvasi oppiaineen pääsykokeen, sillä 28 kurssin parhailla arvosanoilla suorittanutta opiskelijaa valittiin luovan kirjoittamisen perusopintoihin.

Aura Nikkilä on taidehistorian opiskelija, joka toimi historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksen harjoittelijana kesällä 2014.