logo

Uutisia luovan kirjoittamisen oppiaineesta

Tauko – luovan kirjoittamisen podcast

logo

Luovan kirjoittamisen opiskelijoiden Tauko-podcastin ensimmäinen osa on ilmestynyt. Kyseessä on kirjoittajille, kirjailijoille sekä kirjallisuudesta kiinnostuneille tarkoitettu keskusteluohjelma, jonka ensimmäisessä osassa haastateltavina ovat luovan kirjoittamisen opettaja, kirjailija Niina Repo sekä luovaa kirjoittamista opiskelleet kirjailijat Iida Rauma ja Jenni Linturi. Lisäksi ohjelmassa kuullaan Tiia R. Junnonahon novelli Vihreät sekä ensimmäinen osa kuunnelmasta Senni ja söpöpupun kirous.

Tauko on opiskelijalähtöinen, pääosin opiskelijavoimin toteutettava projekti. Podcast on tarkoitettu kaikille kirjallisuudesta ja kirjoittamisesta kiinnostuneille, erityisesti itsekin kirjoittaville. Se on luotu kertomaan luovan kirjoittamisen opiskelusta, kirjoittajien mahdollisuuksista sekä kirjailijan uran vaiheista aina esikoisteoksesta täyspäiväiseksi kirjailijaksi. Tauko-podcastin lähetyksissä haastatellaan kirjailijoita, luetaan luovan kirjoittamisen opiskelijoiden tekstejä sekä kuullaan kollektiivisesti kirjoitettua kuunnelmasarjaa.

Kerran kuussa ilmestyvä Tauko on kuunneltavissa osoitteessa http://taukopodcast.wordpress.com/.

Luovan kirjoittamisen oppikirja

Luovan kirjoittamisen oppiaineessa on käynnistetty kirjahanke yliopistotasoiseen opetukseen tarkoitetun oppikirjan toteuttamiseksi artikkelikokoelmana. Kirjan tekijät ovat luovaa kirjoittamista Turun yliopistossa opiskelleita, ja sittemmin kaunokirjallisia teoksia julkaisseita kirjailijoita, kirjoittamisen opettajia, tutkijoita sekä muita kirjoittamisen ammattilaisia. Kirjan toimittaa luovan kirjoittamisen projektityöntekijänä toiminut Emilia Karjula.

Kirjahanke on saanut tukea WSOY:n kirjallisuussäätiöltä.

Mari Tanninen