Näkeminen ymmärtämisen edellytyksenä
Neuvominen ja ohjeistaminen ovat sosiaalisia toimintoja, jotka tekevät näkyväksi asiantuntemuksen eri lajeja. Analysoin tässä esityksessä ohjeistusjaksoja rakennusalan työtilanteissa. Tavoitteenani on näyttää, miten osallistujat näissä tilanteissa suuntautuvat näkemiseen ymmärtämisen edellytyksenä.
Aloitan esitykseni havainnollistamalla, miten ohjeistukset rakennetaan ensisijaisesti nähtäviksi. Sitten analysoin, miten ohjeen antajat seuraavat ohjeen vastaanottajan visuaalista havainnointia ja tarvittaessa ohjaavat sitä kohti merkityksenmuodostamisen kannalta olennaisia visuaalisia resursseja. Analyysini perusteella pohdin näkemisen roolia osana yhteisen ymmärtämisen saavuttamista sekä laajemmin osana asiantuntijuuden rakentumista (professional vision, Goodwin 1994) erityisesti manuaalisen ja fyysisen työn konteksteissa.