fi: tyylitelty graafi GenoGraphiX-LOG-ohjelmasta / en: illustration of a graph from GenoGraphiX-LOG software

Julkaisut

Mutta, Maarit & Laine, Päivi (2024). Mitä kirjoitusprosessi kertoo minusta kirjoittajana? Kielten yliopisto-opiskelijoiden monikielisen kirjoittajatietoisuuden tukeminen. [What does the writing process reveal about me as a writer? Supporting multlingual writer awareness at the university level]. Teoksessa M. Ruohotie-Lyhty, A. Huhta, & J. Moate, K. Mård-Miettinen, H. Pirhonen & O.-P. Salo (toim.) Näkökulmia moninaisuuteen kielen oppimisessa ja opettamisessa. Perspectives on diversity in language learning and teaching. AFinLA-teema / n:o 18, 229–250. https://journal.fi/afinla/issue/view/11662

Mäkilä, Mari (2024). Syntactic Complexity in L2 Swedish: The Effects of Language Proficiency, Mode of Production, and Individual Variation. Väitöskirja. Turun yliopisto.

Päivi Laine ja Maarit Mutta. (2024). Kirjoittamisen opettamisen ja tutkimuksen tulevaisuus tekoälymaailmassa. Hiiskuttua – Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.

Anne-Maj Åberg. (2023). Skrivretreat på Backby gård ledde till nya sätt att skriva. Hiiskuttua – Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.

Laine, P. & Mutta, M. (2022) Kirjoitusprosessin kielentäminen pedagogisena välineenä. Teoksessa S. Routarinne, P. Heinonen, T. Kärki, A. Roiha, M.-L. Rönkkö ja A. Korkeaniemi (toim.) Ainedidaktiikka ajassa: Laajenevat oppimisympäristöt ja eri-ikäiset oppijat. Suomen ainedidaktisen tutkimusseuran julkaisuja Ainedidaktisia tutkimuksia 22. Turun yliopisto, Kasvatustieteiden tiedekunta, Opettajankoulutuslaitos, Rauman kampus,  91-116. Saatavilla https://helda.helsinki.fi/handle/10138/353562

Mutta, M., Laine, P., Mäkilä, M., Åberg, A.-M., Hintikka, A., Mäntylä, Toropainen, O. & Lahtinen, S. (2022). Kirjoittamisprosessin tallentaminen ja visualisointi kielenoppimisen apuna. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 13(6). Saatavilla: https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-marraskuu-2022/kirjoittamisprosessin-tallentaminen-ja-visualisointi-kielenoppimisen-apuna/

Mutta, M., & Laine, P. (2022). Tapaustutkimus monikielisten kirjoittajien kirjoitusprosesseista: Näppäilyntallennus apuna sanastokeskittymien tunnistamisessaLähivõrdlusi. Lähivertailuja, (32), 120-149.

Mäkilä, Mari. (2022). Syntaktisk komplexitet i inlärarsvenska: en jämförelse mellan finska universitetsstudenters muntliga och skriftliga produktion på två olika färdighetsnivåer. Folkmålsstudier 60: 73–108. Doi: https://doi.org/10.55293/fms.120813.

Maarit Mutta, Päivi Laine, Mari Mäkilä ja Anni Hintikka, 2022: Miten kirjoittamisen sujuvuutta tutkitaan? KISUVI-hanke sujuvan kirjoittamisen tutkimusmatkalla. Hiiskuttua – Turun yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkojulkaisu.

Maarit Mutta & Päivi Laine, 2022: Granö-keskus tarjosi inspiroivat puitteet KISUVI-hankkeen tutkijoille. Kielen oppimisen tutkimuskeskus Lealan blogi.

Foucambert, D., Heranic, T., Leblay, C., Mutta, M. & Zhong, M. (2022). Intégration de la visualisation dans l’analyse de processus complexes : écritures et réécritures dans un corpus multilingue universitaire. SHS Web of Conferences 138, 06010 (2022). Congrès Mondial de Linguistique Française – CMLF 2022. https://doi.org/10.1051/shsconf/202213806010.

Lintunen, P., Mutta, M., Olkkonen, S., Peltonen, P. & Veivo, O. (2022). Sujuvuus ja vieraan kielen oppiminen: monitahoinen ilmiö edellyttää monitieteistä tutkimusta. Teoksessa S. Loukusa, T. Hautala & A.-K. Tolonen (toim.) Sujuvaa vai sujumatonta? Puheen ja kielen sujuvuutta tutkimassa. Helsinki: Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 75-87.

Mutta, M. & Salminen S. (2021). Les séquences préfabriquées dans la production écrite dans le cas de scripteurs finnophones de français et suédois L2. Synergies pays riverains de la Baltique 14/20, 11-26.