Köyhyyden ja osattomuuden kertomattomat kokemukset Turussa 1800-luvulta nykypäivään

Opetus

Historiatieteellisen osahankkeen puitteissa järjestetään syksyllä 2020 metodi- ja harjoituskurssi Turun palon jälkeisestä historiasta. Kurssin opettajia ovat Kirsi Vainio-Korhonen, Taina Saarenpää, Topi Artukka, Noora Viljamaa ja Maria Syväniemi.

Kurssilla tutkitaan vuoden 1827 palossa tuhoutuneen Turun historiaa 1830- ja 1840-luvulla. Kurssilla pohditaan niin ikään köyhyyden kokemushistoriaa erityisesti naisten ja lasten elämänpiireissä. Kurssilla korostetaan uudenlaista, vähävaraisten omia kokemuksia ja omaa toimijuutta kunnioittavaa näkemisen ja katsomisen tapaa. Kurssilla tutkitaan ja opitaan uutta erityisesti Turun Luostarinmäen alueen historiasta alueen asukkaiden ja rakennuskannan näkökulmasta. Turun palon jälkeen mäestä muodostui leimallisesti köyhien ihmisten asuinalue. Tuon ajan luostarinmäkeläisten elämästä ja arjesta ei kuitenkaan tiedetä juuri mitään. Kurssilla pohditaan sitä, millainen oli Luostarinmäellä vietetty lapsuus, miten Luostarinmäellä kasvettiin lapsesta aikuiseksi, mitä alueen ihmiset tekivät työkseen ja mikä oli heidän taloudellinen asemansa. Millainen oli ihmisten arki palon jälkeisessä ahtaudessa ja sujuiko yhteiselo kymmenien asuttamissa pihapiireissä rauhassa vai riidellen?

Tutkimushankkeen ja siihen liittyvän kurssin tavoitteina on myös tuottaa uutta tietoa Turun museokeskuksen kehittämisprojektina olevan uudistuvan Luostarinmäen museokorttelin tarpeisiin Luostarinmäellä 1800-luvulla asuneiden ihmisten elinoloista ja heidän toimeentulo-ongelmistaan. Hankkeen tuottamaa tutkimustietoa hyödynnetään suoraan, kun Luostarinmäen museokorttelille rakennetaan 2019–2021 uudenlaisia sisältöjä.

Kurssi järjestetään pienryhmä- ja lähiopetuksena, ja kurssilla on varattu aikaa myös arkisto- ja kirjoitustyöskentelylle. Opiskelijat tutustuvat kaupunki- ja kokemushistoriaan tutkimusaloina, tutkimushankkeen toimintaan, oppivat käyttämään varhaismodernin suomalaisen kaupunkihistorian asiakirjalähteitä ja tekevät pareittain alkuperäislähteisiin perustuvan lyhyen tutkielman. Tutkielmiensa pohjalta kurssilaisilla on lisäksi mahdollisuus kirjoittaa tietolaatikko tutkimushankkeen suomenkieliseen julkaisuun vuoden 2021 aikana.