Rakastumisia ja vesistöjä sloganeissa

Rakastu Kuhmoisiin. Tämä kehotus on tuttu Kuhmoisten kunnassa kävijöille. Sen voi nähdä tien varrella, kookkaassa mainoskyltissä, matkalla kohti kunnan taajamaa. Taajamasta poispäin ajettaessa kulkija huomaa toisenkin, samankaltaisen kyltin, jossa vastattavana on kysymys. Joko rakastuit?

Mainoskyltissä on vahvoja värejä, sinistä, vihreää ja punaista, jotka toistuvat myös kunnan verkkosivuilla ja muussakin viestinnässä. Sininen ja vihreä kertovat luonnosta vesineen ja metsineen, ja punainen puolestaan esiintyy kunnan vaakunassa. ”Luonnonkaunis Kuhmoinen on vireä mökkikunta Päijänteen rannalla itäisellä Pirkanmaalla”, kertoo kunta itsestään verkkosivuillaan.

Kuhmoisissa on noin 2200 asukasta, ja asukkaiden keski-iän perusteella kunta on Manner-Suomen vanhin kunta, kuten Helsingin Sanomat viime vuoden marraskuussa ilmestyneessä jutussaan kertoi. Uudet asukkaat ja yritykset olisivat epäilemättä toivottuja. Lisäksi kunnan lukuisat kesäasukkaat ja ennen kaikkea matkailijat lienevät sitä väkeä, jota kunta haluaa viesteillään puhutella.

Vuoden 2021 alusta Kuhmoinen siirtyi Keski-Suomen maakunnasta osaksi Pirkanmaan maakuntaa. Tämän huomaa myös tien varren slogankyltistä, jossa Rakastu Kuhmoisiin -kehotuksen yllä on toinenkin iskulause, Pirkanmaan portti Päijänteelle.  Uusi maakunta on näin nostettu vahvasti esiin, ja samalla Kuhmoisten sijainti Päijänteen rannalla, ainoana pirkanmaalaisena kuntana, on saanut näkyvän paikan. Kunnan uusi identiteetti pirkanmaalaisena kuntana keskisuomalaisen sijaan on viesti, jolla uskoakseni halutaan puhutella myös kunnan omia asukkaita.

Kuhmoinen ei ole ainoa Suomen kunta, joka sloganissaan viittaa vesistöön. Päijänteestä kertovat myös Asikkala ja Luhanka. Jälkimmäinen on Päijänteen rannalla ja Asikkala, siis jo ennen Kuhmoisten slogania, Portti Päijänteelle. Saimaa mainitaan sloganeissa Päijännettäkin useammin, ja lisäksi tavataan ainakin Aurajoki ja Kymijoki. Veden läheisyys on kunnalle selvä valttikortti, joka usein halutaan mainita sloganissakin.

Rakastu Kuhmoisiin -viesti on näkyvästi esillä kunnan mainoskyltissä tuoreen Pirkanmaan portti Päijänteelle -sloganin rinnalla. Rakastu Kuhmoisiin ei kuitenkaan ole kunnan slogan. Sen sijaan kunnan toinen ja vanhempi slogan on I ❤ Kuhmoinen. Kun mietin näitä kunnan mainostauluissaan esittämiä viestejä sekä kunnan virallista slogania, mieleeni tulee vuoropuhelu kunnan ja kävijän välillä. Ensin kunta kehottaa kävijää rakastumaan, minkä jälkeen kunta vielä kysyy, joko rakastuit. Lopulta kävijä toteaa rakastavansa Kuhmoista. Dialogi käydään kaksikielisesti, eikä kävijä siis totea ”Rakastan Kuhmoista”. Hän ilmaisee sen englanniksi, ja vieläpä sydänemojia käyttäen.

I ❤ -alkuiset sloganit ovat ikonisia, ja jokainen turisti tunnistaa tällaisen kaupunkikohteen mainostarrasta tai rantaloman t-paidasta. Mallin antoi New York, jonka I ❤ NY -logo punaisine sydämineen suunniteltiin 1970-luvulla. Kyse on siis samalla sloganista ja logosta.

On jännittävää, että Kuhmoinen on aikanaan valinnut itselleen tämän sloganin. Harmillisesti minulla ei ole tietoa siitä, mistä lähtien slogan on ollut käytössä ja millä perustein se on valittu. Myös Laukaan kunnalla on vastaava slogan. Muutoin kuntien sloganeissa ei käytetä visuaalisia symboleita, eivätkä sloganit yleensä ole – ainakaan ainoana sloganina – englanninkielisiä.

Kuhmoisten kaksi iskulausetta piirtävät kuvaa sloganien tyypillisyyksistä ja slogankielen malleista. Yhden suomalaisen kunnan sloganeissa yhdistyy kansainvälisiä virtoja ja paikallisia vesiä.

 

Terhi Ainiala

Kirjoittaja on Kuntasloganit-hankkeen tutkija, jolla on mökki Kuhmoisissa

Categories: Blogi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *