Kunta, irti latteuksista!
Kuntamarkkinointi on hetkittäin vaikeaa. Vielä vaikeampaa on keksiä kunnalle markkinointiin sopiva slogan. Siitä tulee takuuvarmasti lattea. Miten kaikki olennaiset kunnan asiat voitaisiin tiivistää yhteen myyntilauseeseen? Ja ”koska meillä on täällä niin hyvä olla”, on helppo päätyä mukailtuun versioon Hyvä paikka asua, elää ja yrittää -sloganista. Tällainen slogan on monella Suomen kunnalla ja kaupungilla. Latteuksia. Piste.
Myös Seinäjoella tunnistettiin tuo kaikkien kuntasloganeiden äiti, mutta siitä haluttiin tietoisesti tehdä irtiotto. Halusimme erottua ja tehdä asioita uudella tavalla. Yhteistyössä mainostoimisto TBWA\Helsingin kanssa syntyi Avaruuden pääkaupunki, jossa on tilaa kaikelle hyvälle. Markkinointikonsepti toimii myös englanniksi – Seinäjoki, Capital of Space. Tilaa-sanalla leikittely antaa meille monimuotoisena organisaationa liikkumavaraa; esimerkiksi rekrytointimarkkinoinnissa meillä on tilaa tulevaisuuden toivoille tai tonttimarkkinoinnissa tilaa rakentajille. Pystymme siis muokkaamaan tilaa-lauseita tarpeen mukaan. Tavoitteenamme on, että avaruuden pääkaupungilla ja tilaa-lauseilla saamme kiinnitettyä vastaanottajan huomion ja sen jälkeen pidettyä se itse asialla.
Vastaanotto avaruudelle on ollut moninainen. Toiset tykkäävät, ja jotkut eivät voi sietää. Olemme huomanneet, että usein negatiivisuus johtuu siitä, että ei ymmärretä tarinaa konseptin taustalla. Avaruus viittaa meillä niin avaraan lakeusmaisemaan kuin myös asenteeseen. Meillä ollaan rohkeita, itsevarmoja sekä terveellä tavalla ylpeitä omasta osaamisestamme ja ainutlaatuisuudestamme. Asetamme tavoitteemme korkealle ja ihailemme myös muita, jotka tekevät niin.
Kunnalle slogan yksinään ei ole kuitenkaan se juttu, vaan sen täytyy olla osa markkinointikokonaisuutta. Perusteltu kysymys onkin, onko slogan edes tarpeellinen. Meille se on tuonut yhtenäisyyttä ja tunnistettavuutta markkinointiviestintään. Ja paljon naurua. Kuitenkin jokapäiväisessä tekemisessämme slogan on sivuroolissa.
Myös ammattilaisten käyttö niin markkinointikonseptin kuin sloganinkin suunnittelussa on tärkeää. Markkinoinnilla luodaan mielikuvia, kuntabrändiä. Ulkopuolinen pystyy usein helpommin hahmottamaan ne ominaispiirteet, mitä kannattaa korostaa. Jotta vältyttäisiin niiltä latteuksilta. Myös asukkaat kannattaa ottaa mukaan suunnitteluun ja/tai arviointiin. Jotta vältyttäisiin niiltä latteuksilta.
Ja yksi asia on hyvä muistaa kun puhutaan kuntamarkkinoinnista. Siinä ollaan maratonilla, ei pikajuoksukisassa. Markkinointikonsepteja ja sloganeita ei vaihdeta joka vuosi. Seinäjoki jatkaa maailmanvalloitustaan Avaruuden pääkaupunkina. Juuri nyt meillä on tilaa keväälle, auringolle, positiivisuudelle ja naurulle.
Anu Männikkö, Seinäjoen kaupungin markkinointipäällikkö
Artikkelin kuva © Seinäjoen kaupunki