Tekoälyn luoma kuva teollisesta metaversumista. Kuvassa teollisia ja virtuaalisia elementtejä sekä henkilöitä virtuaalilasit päässään.

Metaversumin nykytila Satakunnassa

SaMBa-hankkeen työpajassa tehty kysely osoittaa, että metaversumi kiinnostaa vastaajayrityksiä, mutta alkuun pääsemiseksi tarvitaan vielä lisätietoa ja tukea.

SaMBa-hankkeen ensimmäisessä työpajassa 16.1.2025 tilaisuuteen osallistuvien yritysorganisaatioiden edustajat vastasivat tilaisuutta varten laadittuun kyselytutkimukseen organisaatioidensa digitaalisen siirtymän nykytilasta. Kyselyn alussa määriteltiin, että metaversumilla tarkoitettiin kyselyssä fyysisen ja virtuaalimaailman yhdistelmää. Kysymykset keskittyivät metaversumiin liittyvään digitaaliseen siirtymään. Kyselyyn vastasi 15 henkilöä. Tässä kirjoituksessa tarkastellaan kyselyn tuottamia tuloksia.

Kyselytulokset

Kyselyn aluksi kartoitettiin sitä, miten metaversumia hyödynnetään tällä hetkellä vastaajan organisaatiossa.

Pylväsdiagrammi metaversumin hyödyntämiskohteista vastaajien yrityksissä
Kuvio 1 Metaversumin hyödyntäminen yritysten toiminnoissa

 

Valtaosa, 73 prosenttia, vastaajista kertoi, ettei heidän yrityksessään hyödynnetä vielä metaversumia mitenkään.

Kyselyssä kartoitettiin seuraavaksi tilannetta niiden osalta, jotka eivät vielä hyödyntäneet metaversumia. Kysymykseen vastasi 13 henkilöä, joista lähes puolet (46%) ilmoitti aikovansa aloittaa toimet, joiden avulla he voivat hyödyntää metaversumia yrityksen liiketoiminnassa seuraavan vuoden aikana. Tästä huolimatta kolmannes (33%) vastaajista kertoo, ettei heillä ole vielä selkeää ajatusta siitä, mistä metaversumin hyödyntäminen on kannattavinta yrityksessä aloittaa.

Kysymys siitä, missä vastaajat näkevät metaversumin hyödyntämisessä olevan eniten potentiaalia tai tarvetta yrityksessään, sai melko paljon vastauksia. Eniten potentiaalia tai tarvetta vastaajat näkevät olevan koulutuksessa. Paljon potentiaalia koettiin olevan tuotantoon liittyvissä toiminnoissa kuten ennakoivassa huollossa, ylläpidossa ja operoinnissa.

Pylväsdiagrammi kohteista, joissa vastaajat näkevät metaversumin hyödyntämispotentiaalia omassa yrityksessä
Kuvio 2 Metaversumin hyödyntämisen potentiaali tai tarve yritysten eri toiminnoissa

 

Kyselyssä kartoitettiin myös yrityksen tilannetta suhteessa kilpailijoihin. 54 prosenttia vastaajista ei osannut arvioida ovatko kilpailijat omaa yritystä edellä, jäljessä vai ehkä samalla tasolla metaversumin hyödyntämisessä. Loput vastauksista eli annetut tilannearviot jakaantuivat hyvin tasaisesti.

Edellä mainittujen kyselytulosten pohjalta voitaneen päätellä, että kyselyyn vastanneet yritykset ovat kyllä kiinnostuneita metaversumin hyödyntämisestä omassa liiketoiminnassaan, mutta kaikenlainen epävarmuus sen osalta on vielä suurta. Vastaajayrityksissä vaikuttaisi siten olevan vielä tarvetta lisätiedolle tai niiden kaipaavan tukea metaversumin hyödyntämisen aloittamiseen.

Kyselyn lopulla vastaajia pyydettiin vielä ottamaan kantaa neljään erilaiseen väittämään.

  • Väitteen näemme metaversumin hyödyntämisessä mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun kanssa kaksi kolmasosaa (67%) vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä.
  • Väitteen tiedämme, mitkä ovat metaversumin mahdollistamat uudet kasvun ja arvonluonnin mahdollisuudet yrityksellemme osalta vastaukset hajosivat: 40 prosenttia vastaajista oli täysin tai osin eri mieltä ja kolmannes vastaajista (33 %) täysin tai osin samaa mieltä.
  • Väite yrityksemme ylin johto tuntee metaversumin tarjoamia mahdollisuuksia oman toimintamme kannalta tarpeeksi, osoittaa osaltaan, että tietoa metaversumin mahdollisuuksista kaivataan yrityksissä vielä lisää. Vastaajista yli puolet (53%) ilmoitti olevansa väitteen kanssa täysin tai osin eri mieltä.
  • Väitteen, metaversumiin liittyvät asiat on yrityksessämme vastuutettu johtoryhmän jäsenelle tai toimitusjohtajalle, kanssa lähes puolet (47%) vastaajista oli täysin tai osin eri mieltä.

Vastausten pohjalta voi vetää johtopäätöksen, että metaversumissa nähdään potentiaalia, mutta yrityksissä ei oikein tiedetä, miten metaversumia kannattaisi yrityksessä hyödyntää, eikä vastuuta asian edistämisestä ole aina määritelty.

Erot metaversumia hyödyntävien ja ei vielä hyödyntävien vastauksissa

Tarkasteltaessa edellä mainittuja väitteitä suhteessa siihen, hyödyntääkö yritys jo metaversumia, havaitaan pieniä eroja vastauksissa.

Pylväsdiagrammi vastauksista väitteeseen näemme metaversumin hyödyntämisessä mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun. Kuviossa on eroteltuna vastaukset sen mukaan hyödyntääkö yritys jo tai ei vielä metaversumia.
Kuvio 3 Väite näemme metaversumin hyödyntämisessä mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun tarkasteltuna suhteessa siihen, hyödyntääkö yritys jo metaversumia

 

Tarkastellaan ensin väitettä, jonka mukaan näemme metaversumin hyödyntämisessä mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun. Niistä, jotka eivät vielä hyödynnä metaversumia, epäili 18 prosenttia ettei metaversumi mahdollistaisi liiketoiminnan kasvua. Metaversumia hyödyntävistä kukaan vastaajista ei sen sijaan ole eri mieltä väitteen kanssa. Tämä voi viitata siihen, että metaversumia jo hyödyntävät olisivat havainneet käytön tuovan enemmän uusia mahdollisuuksia liiketoiminnan kasvattamiseen.

Pylväsdiagrammi vastauksista väitteeseen näemme metaversumin hyödyntämisessä mahdollisuuden liiketoiminnan kasvuun. Kuviossa on eroteltuna vastaukset sen mukaan hyödyntääkö yritys jo tai ei vielä metaversumia.
Kuvio 4 Väite tiedämme, mitkä ovat metaversumin mahdollistamat uudet kasvun ja arvonluonnin mahdollisuudet yrityksellemme tarkasteltuna suhteessa siihen, hyödyntääkö yritys jo metaversumia.

 

Pientä eroa vastauksissa on havaittavissa myös siinä, tiedostaako yritys mitkä ovat metaversumin mahdollistamat uudet kasvun ja arvonluonnin mahdollisuudet omassa yrityksessä. Ne vastaajat, joiden yritys ei vielä metaversumia hyödynnä, ovat epäilevämpiä siitä, millaista uutta kasvua ja arvonluontia metaversumi voisi tuottaa. Tämä saattaa kertoa siitä, ettei asiaa vielä tunneta riittävän hyvin.

Pylväsdiagrammi vastauksista väitteeseen tiedämme, mitkä ovat metaversumin mahdollistamat uudet kasvun ja arvonluonnin mahdollisuudet yrityksellemme. Kuviossa on eroteltuna vastaukset sen mukaan hyödyntääkö yritys jo tai ei vielä metaversumia.
Kuvio 5 Väite yrityksemme ylin johto tuntee metaversumin tarjoamia mahdollisuuksia oman toimintamme kannalta tarpeeksi

 

Näkemys saa vahvistusta seuraavasta väitteestä, jossa väitetään, että yrityksemme ylin johto tuntee metaversumin tarjoamia mahdollisuuksia oman toimintamme kannalta tarpeeksi. Niistä vastaajista, jotka eivät vielä hyödynnä metaversumia, 64 prosenttia vastaa, ettei johto tunne asiaa vielä riittävästi. Sen sijaan puolet jo hyödyntävistä katsoo johdon tuntevan metaversumin tarjoamia mahdollisuuksia tarpeeksi.

Pylväsdiagrammi vastauksista väitteeseen metaversumiin liittyvät asiat on yrityksessämme vastuutettu johtoryhmän jäsenelle tai toimitusjohtajalle. Kuviossa on eroteltuna vastaukset sen mukaan hyödyntääkö yritys jo tai ei vielä metaversumia.
Kuvio 6 Väite metaversumiin liittyvät asiat on yrityksessämme vastuutettu johtoryhmän jäsenelle tai toimitusjohtajalle tarkasteltuna suhteessa siihen, hyödyntääkö yritys jo metaversumia

 

Väite metaversumiin liittyvät asiat on yrityksessämme vastuutettu johtoryhmän jäsenelle tai toimitusjohtajalle tuottaa mielenkiintoisen tuloksen, kun vastauksia tarkastellaan suhteessa metaversumin hyödyntämiseen. Metaversumia jo hyödyntävät ovat kallistuneet vastauksissaan olemaan eri mieltä väittämän kanssa. Tämä tulos voi johtua myös kysymyksen asettelusta, sillä vastuu asiasta on voitu määritellä kyseisissä yrityksissä myös jollekin toiselle. Metaversumia vielä hyödyntämättömien vastauksissa sen sijaan sekä on että ei ole vastuutettu saavat yhtä paljon ääniä.

Kyselyn tuloksiin tulee kokonaisuutena suhtautua varauksella pienen vastaajamäärän takia. Tulokset antanevat kuitenkin suuntaa siitä, mitä metaversumin hyödyntämisestä Satakunnassa tällä hetkellä ajatellaan.

 

Lisätietoa SaMBa-hankkeesta: Euroopan unionin osarahoittama SATAKUNTA METAVERSUM FOR BUSINESS (SaMBa)

Kirjoittaja: Kirsi Kari toimii tutkijatohtorina Turun yliopiston kauppakorkeakoulun Porin yksikössä.