3 Opetuksen toteuttaminen

3.1 Opintojen rakenne

Nuorille tarkoitetun lukiokoulutuksen oppimäärän laajuus on 150 opintopistettä. Lukio-opinnot muodostuvat lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (810/2018) liitteen 1 mukaisista pakollisista ja valtakunnallisista valinnaisista opinnoista, joita koulutuksen järjestäjän tulee tarjota opiskelijalle. Valtioneuvoston asetuksen mukaisia valtakunnallisia valinnaisia opintoja nuorille tarkoitetun lukiokoulutuksen oppimäärään tulee sisältyä vähintään 20 opintopistettä. Oppimäärään voi lisäksi sisältyä lukiodiplomeita ja muita valinnaisia opintoja koulutuksen järjestäjän päättämällä tavalla.

Opetushallitus on laatinut lukion opetussuunnitelman perusteet lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen liitteessä 1 tarkoitettuihin pakollisiin ja valtakunnallisiin valinnaisiin opintoihin lukuun ottamatta temaattisia opintoja. Lisäksi Opetushallitus on laatinut opetussuunnitelman perusteet lukiodiplomeihin. Lukiodiplomien laajuus on kaksi opintopistettä.

Koulutuksen järjestäjä päättää, minkä laajuisina opintojaksoina opinnot tarjotaan opiskelijalle. Koulutuksen järjestäjän tulee kuitenkin tarjota opiskelijalle mahdollisuus suorittaa lukiokoulutuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen liitteen 1 mukaisia valtakunnallisia valinnaisia opintoja kahden opintopisteen laajuisina opintojaksoina.

Turun normaalikoulun lukion opetussuunnitelmassa määritellään, miten oppiaineet sekä oppiainerajat ylittävät opinnot jakautuvat opintojaksoihin. Siinä määritellään myös tarjottavat temaattiset opinnot. Mahdollinen suositus suoritusjärjestyksestä löytyy oppiainekohtaisesti sekä kotisivuilta.

LUKION OPPIMÄÄRÄ

OPPIAINEPAKOLLISET OPINNOT VALINNAISET OPINNOT
Äidinkieli ja kirjallisuus126
Suomi toisena ja kirjallisuus126
A-kieli124
B-kieli104
Muut kielet16
Matematiikka: yhteinen opintokokonaisuus24
Pitkä matematiikka186
Lyhyt matematiikka106
Biologia46
Maantiede26
Kemia28
Fysiikka212
Filosofia44
Psykologia28
Historia66
Yhteiskuntaoppi62
Uskonto/ET48
Terveystieto24
Liikunta46
Musiikki2 tai 44
Kuvataide2 tai 44
Opinto-ohjaus4
Temaattiset opinnot6
Muut opinnot
Pakollisia opintoja yhteensä94 tai 102
Opintoja yhteensä150

3.2 Oppimiskäsitys

Lukion opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppiminen on seurausta opiskelijan aktiivisesta ja tavoitteellisesta toiminnasta. Oppimisprosessin aikana opiskelija tulkitsee, analysoi ja arvioi eri muodoissa esitettyä dataa, informaatiota tai tietoa aikaisempien kokemusten ja tietojen pohjalta. Hän kehittää ratkaisuja ja luo uudenlaisia kokonaisuuksia yhdistäen tietoja ja taitoja uudella tavalla. Ohjaus ja rakentava palaute vahvistavat itseluottamusta ja auttavat opiskelijaa asettamaan omia tavoitteita, kehittämään ajatteluaan ja työskentelemään tarkoituksenmukaisella tavalla tavoitteiden suuntaisesti. 

Turun normaalikoulun lukiossa oppimisessa korostuvat opiskelijan aktiivinen toiminta ja tavoitteellisuus. Opiskelijaa kannustetaan kriittiseen ajatteluun ja itsereflektiointiin. Opiskelijalle annetaan kannustavaa ja rakentavaa palautetta ja ohjausta, joiden avulla opiskelija voi työskennellä tavoitteellisemmin, tietoa soveltaen ja luovasti. 

Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden, opettajien, asiantuntijoiden ja yhteisöjen kanssa erilaisissa ympäristöissä. Se on monimuotoista ja sidoksissa siihen toimintaan, tilanteeseen ja kulttuuriin, jossa se tapahtuu. Myös kieli, kehollisuus ja eri aistien käyttö ovat oppimisen kannalta olennaisia. Lukio-opinnoissa opiskelijaa ohjataan havaitsemaan käsitteiden, tiedonalojen ja osaamisen välisiä yhteyksiä sekä soveltamaan aiemmin oppimaansa muuttuvissa tilanteissa. Näin kehittyvät myös jatkuvan oppimisen edellyttämät taidot. Oppimisprosesseistaan tietoinen opiskelija osaa arvioida ja kehittää opiskelu- ja ajattelutaitojaan sekä toimia opinnoissaan vähitellen yhä itseohjautuvammin. Opintoihin liittyvät onnistumisen kokemukset ja rohkaiseva ohjaus vahvistavat uskoa omiin mahdollisuuksiin ja innostavat opiskeluun.  

Turun normaalikoulun lukiossa korostuu kokonaisvaltainen oppiminen, joka tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Täten myös opiskelijoiden itseohjautuvuus, minäpystyvyys ja itseluottamus kasvavat. Turun normaalikoulussa painotetaan ja arvostetaan kansainvälisyyttä sekä kielellistä ja kehollista ilmaisua. Jokainen opiskelija nähdään yksilönä, osana kouluyhteisöä. 

3.3 Opiskeluympäristöt ja -menetelmät

Lukion opiskeluympäristöjä ja -menetelmiä koskevien ratkaisujen lähtökohtana ovat oppimiskäsitys sekä opetukselle asetetut tavoitteet. Opiskeluympäristöjen kehittämisessä ja menetelmien valinnassa otetaan huomioon myös opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat ja edellytykset, kiinnostuksen kohteet, näkemykset ja yksilölliset tarpeet sekä tulevaisuuden ja työelämän asettamat tarpeet.   

OPISKELUYMPÄRISTÖT

Lukion monipuoliset, turvalliset ja viihtyisät opiskeluympäristöt edistävät opiskelumotivaatiota, rikastuttavat opiskeluun liittyviä kokemuksia ja kannustavat kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Hyvä opiskeluympäristö tukee sekä vuorovaikutusta ja yhdessä työskentelyä että itsenäistä opiskelua. Turun normaalikoulussa helposti muokattavat ja monipuoliset luokkatilat sekä joustavat tilajärjestelyt edistävät näitä tavoitteita. Opiskeluympäristöjen suunnittelussa on kiinnitetty huomiota saavutettavuuteen ja esteettömyyteen. Opiskelijoita aktivoidaan kehittämään opiskeluympäristöjään ja ottamaan niistä vastuuta.  

Rakennettuja tiloja ja luontoa hyödynnetään opiskelussa siten, että luova ajattelu ja tutkimiseen perustuva opiskelu on mahdollista. Yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja muiden oppilaitosten, kirjastojen, liikunta- ja luontokeskusten, kansalaisjärjestöjen sekä taide- ja kulttuurilaitosten tiloja, materiaaleja ja asiantuntemusta hyödynnetään niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. 

Turun normaalikoulun ollessa osa Turun yliopistoa yhteistyötä tehdään monella saralla, kuten myös muiden tahojen kanssa alueellisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti. Oppimiseen tarjotaan tilaisuuksia myös autenttisissa työympäristöissä, kuten yrityksissä, muissa työelämän organisaatioissa tai omassa harjoitusyrityksessä. Turun normaalikoulun lukiossa työelämätaitoja harjoitellaan muun muassa erilaisten projektien avulla. Opiskeluympäristöä laajennetaan oppilaitoksen ulkopuolelle myös tieto- ja viestintäteknologian avulla.  

Turun normaalikoulussa opiskelijaa ohjataan hyödyntämään digitaalisia opiskeluympäristöjä, oppimateriaaleja ja työvälineitä tiedon hankintaan, käsittelyyn ja arviointiin sekä tuottamiseen ja jakamiseen. Yksilöllistä etenemistä, henkilökohtaisia oppimispolkuja ja osaamisen kehittymistä voidaan tukea tarjoamalla opiskelijalle mahdollisuuksia suorittaa opintoja myös verkko-opiskeluna. Turun normaalikoulussa on modernit ja kehittyneet tekniset valmiudet. 

Itsenäistä opiskelua järjestettäessä otetaan huomion opiskelijan edellytykset suorittaa opintoja opetukseen osallistumatta sekä hänen ohjauksen ja tuen tarpeensa. Turun normaalikoulun lukiossa itsenäisestä suorituksesta päätetään aina kyseisen aineenopettajan ja rehtorin kanssa. Luvussa 5.2.2. kuvataan tarkemmin itsenäisen suorituksen edellytykset. 

OPISKELUMENETELMÄT

Lukiossa käytetään monipuolisia opetus-, ohjaus- ja opiskelumenetelmiä, joilla on yhteys oppiaineissa edellytettyyn tiedonalan käsitteelliseen ja menetelmälliseen osaamiseen. Opetusta koskevilla ratkaisuilla rakennetaan myös kokonaisuuksien hallintaa ja oppiainerajat ylittävää osaamista. Tutkimiseen, kokeilemiseen ja ongelmanratkaisuun perustuvat opiskelumenetelmät edistävät oppimaan oppimista ja kehittävät kriittistä ja luovaa ajattelua.  

Merkitykselliset oppimiskokemukset sitouttavat ja innostavat opiskeluun. Opiskelijalle tarjotaan mahdollisuuksia työskentelyyn, joka kytkee opiskeltavat tiedot ja taidot sekä hänen kokemuksiinsa että ympäristössä ja yhteiskunnassa esiintyviin ilmiöihin. Opiskelijaa rohkaistaan ja ohjataan ratkomaan avoimia ja riittävän haastavia tehtäviä, havaitsemaan ongelmia sekä esittämään kysymyksiä ja etsimään vastauksia.   

Lukion opetuksen ja opiskelumenetelmien tarkoituksena on edistää opiskelijan aktiivista työskentelyä ja yhteistyötaitojen kehittymistä. Opiskelijaa ohjataan suunnittelemaan opiskeluaan, arvioimaan toiminta- ja työskentelytaitojaan sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan. Turun normaalikoulun lukiossa painotetaan vuorovaikutuksellisuutta ja yhteisöllisiä työtapoja sekä ohjataan jakamisen kulttuuriin. Opiskelijoiden reflektointitaitoja kehitetään monessa eri yhteydessä ja heitä kannustetaan itse- ja vertaisarviointiin. Opiskelija käyttää monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa sekä itsenäisessä että yhteisöllisessä työskentelyssä. 

Opiskelumenetelmien valinnassa ja työskentelyn ohjauksessa kiinnitetään huomiota yhdenvertaisiin opiskelumahdollisuuksiin sekä sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen.  

3.4 Toimintakulttuuri

Toimintakulttuuri on käytännön tulkinta lukion opetus- ja kasvatustehtävästä. Se tulee näkyväksi yhteisön kaikessa toiminnassa ja sen jäsenten tavassa kohdata toinen toisensa. Lukio on oma koulutusmuotonsa, jo jokaisella lukiolla on omanlaisensa toimintakulttuuri. Paikallisen opetussuunnitelman eri osat konkretisoituvat lukion toimintakulttuurissa. Toimintakulttuuri sisältää sekä tiedostettuja että tiedostamattomia tekijöitä, jotka heijastuvat oppilaitoksen toimintaan.  

Toimintakulttuurin tulee tukea opiskelijan omaa aktiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa. Sen tulee edistää jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia osallistua lukion opiskeluympäristön ja yhteisöllisen toimintakulttuurin kehittämiseen. Lukion opetussuunnitelman perusteissa korostetaan toimintakulttuuria, joka luo myönteistä asennetta, innostaa oppimiseen ja edistää kestävää tulevaisuutta. Toimintakulttuuria kehitetään yhdessä opiskelijoiden, huoltajien, lukion koko henkilöstön ja yhteistyökumppaneiden kanssa. Toimintakulttuurin kehittämisen ja arvioinnin periaatteet, erityiset koulutustehtävät sekä mahdolliset paikalliset painotukset kuvataan paikallisessa opetussuunnitelmassa.  

Turun normaalikoulun lukion toimintakulttuuri tukee opiskelijan omaa aktiivisuutta ja yhteisöllistä toimintaa ja edistää jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia osallistua lukion opiskeluympäristön ja yhteisöllisyyden kehittämiseen. Opiskelijoilla on mahdollisuus toimia aktiivisesti opiskelijakunnan hallituksessa, vertaistuutoreina nuoremmille lukiolaisille sekä akateemisina tuutoreina auttamassa muita näille hankalissa oppiaineissa. Opiskelijoiden mielipiteitä kysytään heille merkittävissä asioissa Wilma-kyselyiden kautta tai ryhmänohjaajan tunneilla. Huoltajia kuullaan sekä kyselyiden avulla että huoltajien illassa. Opiskelijakunnan hallituksen opettajaohjaaja viestii yhteyshenkilönä opettajakunnan ja opiskelijoiden välillä.  

Toimintakulttuurin kehittämisen lähtökohtana ovat seuraavat teemat. 

OPPIVA YHTEISÖ

Lukio on oppiva yhteisö, joka edistää kaikkien jäsentensä oppimista ja haastaa tavoitteelliseen työskentelyyn.  Yhteisön rakentuminen edellyttää, että jokainen osallistuu välittämisen ilmapiirin luomiseen. Yhteisöllistä ja yksilöllistä oppimista vahvistavia käytäntöjä kehitetään suunnitelmallisesti. Toiminta on opiskelijalähtöistä ja se vahvistaa opiskelijan omaa kehitystä ja hyvinvointia sekä oppimista ja jaksamista. Myönteinen asenne oppimiseen luo perustaa tulevaisuuden taidoille ja myöhemmälle oppimiselle.  

Oppiva yhteistä luo toimintatapoja vuorovaikutukselle niin oppilaitoksen sisällä kuin ympäröivän yhteiskunnan kanssa. Tämä edellyttää yhteistyötä huoltajien, muiden oppilaitosten ja koulutusasteiden, kulttuuri- ja tutkimuslaitosten, kansalaisjärjestöjen sekä työ- ja elinkeinoelämän toimijoiden kanssa. Digitalisaatio tuo mahdollisuuksia yhteisölliseen oppimiseen ja tiedon luomiseen sekä erilaisten opiskelu- ja tietoympäristöjen hyödyntämiseen. Opiskelijaa ohjataan toimimaan verkostoituneessa ja globalisoituneessa maailmassa. 

Turun normaalikoulun lukiossa tuetaan yhteisöllistä oppimista, yhteistä tiedon tuottamista ja tiedon jakamista. Opiskelijan jaksamista tukee tiivis yhteistyö opiskeluhuollon kanssa ja opiskeluun ja jaksamiseen liittyvistä asioista keskustellaan ryhmänohjaajan tunneilla. Lukiomme tekee aktiivisesti yhteistyötä varsinkin turkulaisten eri toimijoiden kanssa.

OSALLISUUS JA YHTEISÖLLISYYS

Osallisuus ja demokraattinen toiminta luovat perustaa opiskelijan kasvulle aktiiviseen kansalaisuuteen.  Lukiossa edistetään jokaisen opiskelijan osallisuutta ja luodaan monipuolisia mahdollisuuksia osallistua opiskeluympäristön ja toimintakulttuurin kehittämiseen sekä opiskelijaan itseensä vaikuttavien päätösten valmisteluun. Opiskelijan osallisuudesta yhteisön toiminnan ja hyvinvoinnin rakentamisessa huolehditaan. Opiskelijaa rohkaistaan ilmaisemaan mielipiteensä, osallistumaan yhteisistä asioista päättämiseen sekä toimimaan vastuullisesti yhteisöissä ja yhteiskunnassa. Häntä kannustetaan aktiivisuuteen ja osallistumiseen muun muassa opiskelijatoiminnan ja tutortoiminnan avulla.

Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä rakentavia menettelytapoja kehitetään suunnitelmallisesti yhteisön ja yhteistyökumppaneiden välisessä vuorovaikutuksessa. Opetuksessa hyödynnetään yhteistoiminnallisuutta ja tuetaan ryhmän sosiaalisten suhteiden muotoutumista. Yhteisöllisiin toimintatapoihin harjaannuttaminen esimerkiksi ryhmänohjauksen avulla korostuu lukio-opintojen alkuvaiheessa. 

Lukiossamme toimii aktiivinen tuutoriryhmä, jossa lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijat huolehtivat lukion aloittavien ryhmäytymisestä ja lukio-opintoihin orientoitumisesta. Opiskelijakunnan hallitukseen valitaan yksi opiskelija jokaisesta lukion ryhmästä. Eri vuosiluokkien opiskelijat vastaavat lukion eri juhlien ohjelmasta, mikä mahdollistaa osallistumisen kouluyhteisön kehittämiseen ja vahvistaa yhteisöllisyyttä.

HYVINVOINTI JA KESTÄVÄ TULEVAISUUS

Lukiokoulutus tukee ja vahvistaa opiskelijan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia sekä antaa valmiuksia niiden ylläpitämiselle elämän eri vaiheissa.  Vaikutukset opiskelijan hyvinvointiin otetaan huomioon kaikessa lukion suunnittelu- ja kehittämistyössä, johon osallistetaan myös opiskelijat. Hyvinvoinnin näkökulmat ohjaavat kaikkea lukion toimintaa ja jokaisen työtä niin arkisissa kohtaamisissa kuin osana opetusta.  

Liikunnallinen toimintakulttuuri lisää motivaatiota elämänmittaiseen liikunnallisuuteen ja luo rakenteita liikkumiseen lukion arjessa. Samalla se vähentää paikallaan oloa ja stressin kokemuksia sekä edistää oppimista. Riittävästä levosta huolehtiminen ja opiskelupäivän aikaiset tauot tukevat jaksamista ja palautumista. Ruokailu on osa opiskelijoiden hyvinvointia edistävää toimintakulttuuria. Yhteisöllisyyttä, turvallista ilmapiiriä ja mielen hyvinvointia edistävät toimintatavat ovat osa jokaista koulupäivää. Opiskelijaa ohjataan tunnistamaan oma ainutlaatuisuutensa, luomaan ja ylläpitämään ihmissuhteita sekä arvostamaan itseään ja muita.  

Opiskelijaa rohkaistaan toimimaan oikeudenmukaisen ja kestävän tulevaisuuden puolesta. Vastuullinen suhtautuminen ympäristöön heijastuu oppilaitoksen arjen valintoihin ja toimintatapoihin. Toimintatavat ja käytännöt tukevat opiskelijan ja yhteisön hyvinvointia sekä ilmapiirin kiireettömyyttä ja turvallisuutta. Yhteisön vuorovaikutuksessa korostuvat avoimuus, välittäminen ja keskinäinen arvostus. Nämä näkökulmat ulottuvat kaikkeen oppilaitoksen toimintaan ja ohjaavat jokaisen työskentelyä. Ohjaus ja opiskeluhuolto ovat oppilaitoksessa yhteinen tehtävä. Opiskelijalla on oikeus saada säännösten mukaista ohjausta ja tukea hänen yksilöllisyytensä ja erityistarpeensa huomioon ottaen.  

Turun normaalikoulun lukiossa huolehditaan siitä, että oppituntien välissä on riittävät tauot ja kouluruokailuun on varattu tarpeeksi aikaa, mikä edistää opiskelijoiden hyvinvointia. Koulupäivän päätyttyä tai hyppytunneilla opiskelijoilla on mahdollisuus käydä ilmaiseksi koulun kuntosalilla. Opiskeluhuolto on helposti saavutettavissa. Erityisopettaja tukee sekä opiskelijaa että opettajia löytämään opiskelijalle sellaiset toimivat opiskelutavat, että opiskelija voi saavuttaa tavoitteensa.   

 TASA-ARVO JA YHDENVERTAISUUS  

Lukio edistää kaikessa toiminnassaan yhdenvertaisuutta ja sukupuolten tasa-arvoa. Yhteisön jäsenet tulevat kuulluiksi, kohdatuiksi ja kohdelluiksi samanarvoisina.  Oikeudenmukaisuuden, turvallisuuden ja hyväksytyksi tulemisen kokemukset luovat luottamusta ja edistävät työrauhaa. Kiusaamista, häirintää, väkivaltaa, rasismia tai syrjintää ei hyväksytä, vaan niitä ennaltaehkäistään ja niihin puututaan.  

Yhdenvertainen kohtelu edellyttää sekä perusoikeuksien ja osallistumisen mahdollisuuksien turvaamista kaikille että yksilöllisten tarpeiden huomioon ottamista ja arvostamista. Opetus on sukupuolitietoista ja jokaisen yksilöllisyyttä kunnioittavaa. Oppiva yhteisö rohkaisee opiskelijaa tunnistamaan omat arvonsa, asenteensa ja voimavaransa. Opiskelijaa ohjataan suhtautumaan eri oppiaineisiin ja valintoihin ilman sukupuoleen sidottuja roolimalleja sekä suuntautumaan tulevaisuuteensa ja omiin päämääriinsä avoimin mielin.  

Turun normaalikoulun lukiossa syrjimättömyys ja yhdenvertaiset mahdollisuudet varmistetaan kaikille sukupuolesta, etnisestä taustasta, kielestä, kansalaisuudesta, iästä, vammaisuudesta, seksuaalisesta suuntautumisesta, uskonnosta, vakaumuksesta tai muusta henkilöön liittyvästä syystä riippumatta.  

Lukiossa ei hyväksytä minkäänlaista kiusaamista, häirintää, rasismia tai syrjintää. Lukiossa on toimintaohjeet tällaisen estämiseen ja puuttumiseen. Turun normaalikoulu on esteetön koulu.  

Turun normaalikoulussa noudatetaan Turun yliopiston yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmaa. 

KULTTUURINEN MONINAISUUS JA KIELITIETOISUUS

Lukiossa arvostetaan kulttuurista ja kielellistä moninaisuutta. Eri kielet, uskonnot ja katsomukset elävät rinnakkain ja vuorovaikutuksessa keskenään. Oppiva yhteisö hyödyntää maan kulttuuriperintöä, kansallis- ja vähemmistökieliä sekä omaa ja ympäristön kulttuurista, kielellistä, uskonnollista ja katsomuksellista moninaisuutta. Yhteisössä ymmärretään kielten keskeinen merkitys oppimisessa ja vuorovaikutuksessa sekä identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan sosiaalistumisessa. Jokaisella oppiaineella on tapansa käyttää kieltä, oma käsitteistönsä ja omat tekstikäytäntönsä, jotka avaavat käsiteltäviin ilmiöihin eri näkökulmia. Kielitietoisessa lukiossa kehitetään opiskelijan monikielistä osaamista, joka koostuu tieteenalojen kielten, äidinkielten, niiden murteiden ja rekistereiden sekä muiden kielten eritasoisesta hallinnasta. Lukiossa jokainen opettaja on myös oppiaineensa tiedonalan kielen ja monilukutaidon opettaja.  
 
Turun normaalikoulun lukio on monikulttuurinen koulu, jonka opiskelijat puhuvat monia eri kieliä. Koulussa arvostetaan jokaisen kulttuuriperintöä, mutta huolehditaan samalla myös siitä, että lukion päätyttyä kaikilla opiskelijoilla on sellainen suomen kielen taito, että he menestyvät jatko-opinnoissaan.  

3.5 Kodin ja koulun välinen yhteistyö

Lukiolain (714/2018) 31 § edellyttää, että nuorten lukiokoulutuksessa tehdään yhteistyötä kotien kanssa. Yhteistyön lähtökohtana on avoin ja yhdenvertainen vuorovaikutus sekä keskinäinen kunnioitus. Aktiivinen yhteistyö tukee opiskelijan oppimisen edellytyksiä, tervettä kehitystä ja hyvinvointia. Yhteistyö vahvistaa opiskelijoiden ja huoltajien osallisuutta sekä oppilaitosyhteisön hyvinvointia, turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Yhteistyö huoltajien ja kotien kanssa kuuluu lukion toimintakulttuuriin, ja se jatkuu säännöllisenä opiskelijan koko lukio-opiskelun ajan.  
 
Yhteistyö on monipuolista, ja sen toteuttamisen tapoja kehitetään suunnitelmallisesti. Lukiosta koulutusmuotona ja sen käytänteistä tiedotetaan huoltajia ja heitä kannustetaan tukemaan opiskelijan opintoja sekä osallistumaan oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen ja yhteistyöhön. Opiskelijan työskentelyä ja opintojen edistymistä seurataan yhdessä opiskelijan kanssa, ja niistäannetaan riittävän usein tietoa hänen huoltajilleen. Lisäksi opiskelijoille ja huoltajille annetaan tietoa ohjauksesta, yhteisöllisestä opiskeluhuollosta sekä erityisopetuksesta ja muusta oppimisen tuesta.  
 
Opiskelijan yksilölliset edellytykset ja tarpeet ohjaavat yhteistyön toteutusta. Kodin ja oppilaitoksen yhteistyössä ja erityisesti yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa otetaan huomioon aikuistuvan nuoren ja täysi-ikäisen opiskelijan kehittyvä itsenäisyys ja oma vastuullisuus. Yhteistyössä huomioidaan myös perheiden moninaisuus ja yksilöllisyys. Huoltajien osaamisen hyödyntäminen oppilaitoksessa vahvistaa toimintakulttuuria. Yhteistyö korostuu koulutuksen nivelvaiheissa, opintojen suunnittelussa ja mahdollista tukea tarvitsevan opiskelijan ohjaamisessa ja tukemisessa.  
 
Vastuu yhteistyön kehittämisestä sekä sen edellytysten ja toimintatapojen luomisesta on koulutuksen järjestäjällä. Lukiolain (714/2018) 31 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän tulee määräajoin selvittää opiskelijoiden ja heidän huoltajiensa näkemyksiä oppilaitoksen ja koulutuksen järjestäjän toiminnasta.  
 
Turun normaalikoulun lukiossa yhteistyö ja vuorovaikutus kotien kanssa rakentuu keskinäiselle kunnioitukselle sekä yksilöiden erilaisuuden ja ainutlaatuisuuden arvostamiselle. Huoltajille järjestetään vuosittain huoltajien iltoja ja mahdollisuus osallistua lukion tapahtumiin ja opiskelijoiden kanssa käytäviin kehityskeskusteluihin. Tärkeä kodin ja koulun välinen linkki on ryhmänohjaaja, joka pitää yhteyttä ryhmänsä huoltajiin.  
 
Turun normaalikoulun lukiossa käytetään Wilmaa koulun tapahtumista ja tuesta tiedottamiseen, huoltajien kanssa viestintään, poissaolojen kirjaamiseen, jaksotodistusten välittämiseen huoltajille sekä ajan varaamiseen kuraattorille, psykologille tai terveydenhoitajalle. Koulun toiminnasta ja tapahtumista tiedotetaan myös koulun kotisivuilla, sosiaalisessa mediassa, sähköisessä opinto-oppaassa sekä huoltajien iltojen yhteydessä. 
 
Kyselyillä selvitetään huoltajien, opiskelijoiden ja opettajien mielipiteitä lukiokoulutuksesta. 

3.6 Korkeakoulut, työelämä ja kansainvälisyys

Nuorten lukiokoulutuksessa opiskelijalla tulee olla mahdollisuus kehittää jatko-opintovalmiuksiaan, kansainvälistä osaamistaan sekä työelämä- ja yrittäjyysosaamistaan (lukiolaki 714/2018, 15 §). Opiskelijan lukio-opintojen etenemisen sekä jatko-opintoihin ja työelämään siirtymisen tueksi opiskelija laatii itselleen henkilökohtaisen opintosuunnitelman.

Opiskelijalle järjestetään mahdollisuuksia yksilöllisiin opintoja koskeviin valintoihin niin, että hän voi hyödyntää korkeakoulujen ja muiden oppilaitosten opetus­tarjontaa kotimaassa ja kansainvälisesti.   

Lukio-opinnoissa hyödynnetään monipuolisesti opiskeluympäristöjä, jotka lisäävät jatko-opintojen sekä yritys- ja työelämän tuntemusta myös kansainvälisesti, tukevat opiskelijan opiskelumotivaatiota sekä auttavat häntä löytämään omat vahvuutensa (valtioneuvoston asetus lukiokoulutuksesta 810/2018, 4 §). Lisäksi opiskelijalle avataan näkymiä tulevaisuusajatteluun ja ennakointiin. 

Koulutuksen järjestäjän on tunnustettava myös muualla hankittu opetussuunnitelman tavoitteita ja sisältöjä vastaava osaaminen (lukiolaki 714/2018, 27 §). 

Lukion opintotarjontaa suunniteltaessa voidaan opintojaksoihin yhdistää kansainvälisyys- ja työelämäosaamisen osioita sekä korkeakouluopintoihin tutustumista. Paikallisessa opetussuunnitelmassa konkretisoidaan yhteistyön tavoitteet ja muodot sekä päätetään yhteistyötahoista. Jatko-opinto-, työelämä- ja kansainvälisyysvalmiuksia vahvistetaan lukion toimintakulttuurissa, laaja-alaisen osaamisen toteutuksissa ja kaikkien oppiaineiden opinnoissa.   

KORKEAKOULUYHTEISTYÖ   

Lukiokoulutus antaa opiskelijalle valmiudet aloittaa korkeakoulututkintoon johtavat opinnot yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa. (Lukiolaki 714/2018, 2 § 1 mom.) Osa lukiokoulutuksen oppimäärän opinnoista on järjestettävä yhteistyössä yhden tai useamman korkeakoulun kanssa. (Lukiolaki 714/2018, 13 § 3 mom.)

Turun normaalikoulun lukion opetus ja muu toiminta järjestetään siten, että opiskelijoilla on monipuoliset mahdollisuudet saada tietoa ja kokemuksia korkeakouluopiskelusta.   Keskeisenä tavoitteena on sujuvoittaa opiskelijan siirtymistä lukiosta korkea-asteen opintoihin ja edelleen työelämään. Korkeakouluyhteistyön muotoja Turun normaalikoulussa ovat muun muassa koulussa vierailevat luennoitsijat, opiskelijoiden vierailut korkeakoulujen luennoilla, opiskelijoiden työskentely yliopiston laboratorioissa ja opintosuoritukset korkeakoulujen opintosisältöjen mukaisesti.  Yliopiston kouluna lukio tekee yhteistyötä kasvatustieteiden tiedekunnan laitosten ja tutkimuskeskusten (OKL ja CerLI //  KTL ja CELE) tutkimus- ja koulutustoiminnan kanssa.

Opiskelijaa ohjataan tutustumaan korkeakoulujen tarjontaan ennakkoluulottomasti, ilman sukupuolittuneita tai muita ennakkoasenteita. Opiskelijaa ohjataan valmistautumaan jatkuvaan oppimiseen ja hankkimaan monipuolisia valmiuksia, joita tarvitaan erilaisissa korkeakouluopinnoissa ja työelämän eri aloilla. Lukiossa tutustutaan kansainvälisiin jatko-opinto- ja uranäkymiin esimerkiksi opinto-ohjauksessa. Kotimaisissa ja ulkomaisissa korkeakouluissa opiskelevat Turun normaalikoulun lukion entiset opiskelijat vierailevat koulussa esittelemässä opintojaan ja urapolkujaan. Lukion kansainvälinen toimintaympäristö ja opiskelijoiden monimuotoinen kulttuuritausta luovat lukiolaiselle poikkeukselliset edellytykset ymmärtää yleissivistyksen, kulttuurien tuntemuksen ja kielitaidon merkityksen korkeakouluopinnoissa ja työelämässä.

Korkeakouluopintoihin valmistautumisessa korostuvat laajaalaisen osaamisen alueista monitieteinen ja luova osaaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä globaali- ja kulttuuriosaaminen. 

Korkeakouluopintoja ja niihin liittyviä valmiuksia kytketään sekä laaja-alaiseen osaamiseen että eri oppiaineiden tavoitteisiin ja sisältöihin. Lukion ohjaustoiminta yhteistyössä eri oppiaineiden opetuksen kanssa rohkaisee opiskelijaa tutustumaan korkeakoulujen ja muiden oppilaitosten opintotarjontaan sekä niiden kautta avautuviin elämänvalintoihin ja työ- ja uramahdollisuuksiin. Ohjaustoiminta tukee myös konkreettisesti opiskelijan jatko-opintosuunnitelman laatimista. Korkeakouluopintoihin tutustumiseen tähtäävät ja korkeakouluissa suoritettavat opinnot sisällytetään osaksi opiskelijan henkilökohtaista opintosuunnitelmaa.   

TYÖELÄMÄVALMIUDET   

Oppimäärän mukainen opetus on järjestettävä siten, että opiskelijalla on mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan sekä työelämä- ja yrittäjyysosaamistaan. (Lukio­laki 714/2018, 13 § 3 mom.)

Turun normaalikoulun lukiossa opiskelijoilla on mahdollisuudet saada tietoa työelämästä. Lukio-opiskelun aikana tarjotaan erilaisia mahdollisuuksia tulevaisuuden osaamistaitojen kartuttamiseen niin työelämässä kuin yrittäjänäkin.  Opiskelijalle voidaan tarjota oppimiskokemuksia kansainvälisellä tasolla keskittyen Euroopan lähialueiden työelämäkulttuuriin ja yritysosaamiseen. Turun normaalikoulun lukio kannustaa opiskelijoitaan aloitteellisuuteen, ennakkoluulottomuuteen, vastuullisuuteen, rakentavaan ongelmaratkaisuun, yhteistyöhön ja yrittäjämäiseen toimintaan kestävän tulevaisuuden periaatteiden mukaisesti. Koska tulevaisuudessa toimintaympäristöt muuttuvat yhä nopeammin, opiskelijaa kannustetaan toimimaan luovasti, eettisesti, kestävästi ja rohkeasti niin työelämässä kuin muissakin elämäntilanteissa. 

Rohkaisemme opiskelijoita dokumentoimaan vahvuuksiaan, osaamistaan ja kiinnostuksiaan. Vahvistamme opiskelijan positiivista minäkuvaa. Valmennamme opiskelijoista aktiivisia kansalaisia, jotka pystyvät hyödyntämään lukiossa oppimiaan yhteistyö- ja reflektointitaitojaan rohkeasti, luovasti sekä eettisesti kestävästi.   

Turun normaalikoulun lukio tarjoaa erilaisia mahdollisuuksia syventää yrittäjyys- ja työelämävalmiuksia osana opiskelua. Tavoitteena on oppiainerajat ylittävä toiminta.  Turun normaalikoulussa korostuu laaja-alaisen osaamisen alueista vuorovaikutusosaaminen, monitieteinen ja luova osaaminen, yhteiskunnallinen osaaminen sekä eettisyys ja ympäristöosaaminen, kun valmennamme opiskelijoita työelämävalmiuksiin. Näiden lisäksi lukiossamme painottuvat elämänhallinnan taidot, yhteistyö- ja tiimitaidot, kieli- ja kulttuuritaidot, motivoituminen uuden oppimiseen, joustavuus, kyky arvioida ja kehittää omaa osaamistaan sekä ymmärrys työelämään vaikuttavien muutosten vaikutuksesta oman osaamisen kehittämiselle. 

Turun normaalikoulussa tehdään yhteistyötä oman lähiympäristön toimijoiden ja yrittäjien kanssa. Korkeakouluyhteistyötä toteutetaan mahdollisimman monipuolisesti ja yrittäjyyskasvatuksessa hyödynnetään Turun yliopiston yrittäjyysyliopiston osaamista ja tietotaitoa.

YRITTÄJYYS-NORSSI -OPINTOKOKONAISUUS

Turun normaalikoulun Yrittäjyys-Norssi –opintokokonaisuus muodostuu vähintään 20 opintopisteen kokonaisuudesta. Opiskelija voi valita pakollisista ja valinnaisista opinnoista itselleen soveltuvan yhdistelmän. Opinnot koostetaan kieli-, talous-, työelämämoduuleista joko kansallisen lukion moduuleista tai IB-linjan kursseista tai mahdollisesti Turun kauppakorkeakoulun tarjoamista kursseista. Opiskelijalla tulee olla selkeä suunnitelma, mitä opintoja tulee sisällyttämään Yrittäjyys-Norssi –opintokokonaisuuteen. Opintokokonaisuus suunnitellaan ja tehdään yhteistyössä yrittäjyyskoordinaattorin kanssa. Opintokokonaisuuden suorittamisesta saa erillisen suoritusmerkinnän. Opintokokonaisuuden kuvaus löytyy lukion verkkosivuilta.

KANSAINVÄLINEN OSAAMINEN   

Oppimäärän mukainen opetus on järjestettävä siten, että opiskelijalla on mahdollisuus kehittää kansainvälistä osaamistaan sekä työelämä- ja yrittäjyysosaamistaan. (Lukio­laki 714/2018, 13 § 3 mom.)

Lukiokoulutuksen kansainvälisyys monipuolistaa opiskelijan kokemusmaailmaa, avartaa maailmankuvaa sekä vahvistaa valmiuksia eettisesti kestävään toimintaan globalisoituneessa haasteiden ja mahdollisuuksien maailmassa. Osaamisen kehittämisessä otetaan huomioon YK:n kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 ja erityisesti sen tavoite 4.7, jossa kuvataan globaalikansalaisuuden piirteitä. 

Opiskelijan kansainvälistä osaamista kartutetaan eri oppiaineiden, niiden välisen yhteistyön sekä laaja-alaisen osaamisen kautta.

Opiskelijaa ohjataan aktiiviseen ja suunnitelmalliseen kansainväliseen toimintaan hyödyntämällä kotikansainvälisyyttä ja kansainvälistä liikkuvuutta. Kotikansainvälisyys käsittää esimerkiksi kansainvälisiä vierailuja tai projekteja, jotka toteutetaan lukiossa, sen lähiympäristössä tai virtuaaliteknologian avulla. Opiskelijaa kannustetaan myös osallistumaan omaehtoisesti tai lukion tarjonnan mukaisesti tutustumis- ja opintojaksoihin tai vaihto-opiskeluun ulkomailla.  

Kansainvälistä osaamista vahvistavat laaja-alaisen osaamisen alueista erityisesti vuorovaikutusosaaminen, yhteiskunnallinen osaaminen sekä globaali- ja kulttuuriosaaminen. Näiden osana tai lisäksi painottuvat globaalikansalaisen asenne, kulttuuriset ja kielitaidot, yhteistyö- ja tiimitaidot sekä avoin kiinnostus uusien ulottuvuuksien ja mahdollisuuksien kohtaamiseen ja elinikäiseen oppimiseen.   

Turun normaalikoulun lukiossa painotetaan globaalikansalaisen asennetta, sillä monikulttuurinen kouluyhteisömme tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia globaali- ja kulttuuriosaamisen ja vuorovaikutustaitojen harjoitteluun. Kansainvälisyyttä toteutetaan lisäksi kansainvälisten vierailujen ja projektien avulla sekä opintomatkoilla.