1 Opetussuunnitelman sisältö

Paikallinen opetussuunnitelma sisältää seuraavat osat:

  • lukion toiminta-ajatus ja arvopainotukset
  • oppimiskäsitys, opiskeluympäristöt ja menetelmät
  • lukion toimintakulttuurin pääpiirteet
  • koulutuksen järjestäjän hyväksymä lukion tuntijako
  • lukion kieliohjelma
  • itsenäisen opiskelun periaatteet
  • laaja-alaisen osaamisen osa-alueet
  • oppiaineen tehtävä, oppiaineen opetuksen yleiset tavoitteet ja arviointi
  • opintojaksojen tavoitteet ja keskeiset sisällöt sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden toteutuminen ja arviointi opintojaksoittain
  • kodin ja oppilaitoksen yhteistyön toteuttaminen
  • ohjaussuunnitelma
  • oppimisen ja opiskelun tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetus
  • kieli- ja kulttuuriryhmien opetus
  • yhteistyö muiden lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten kanssa
  • yhteistyö yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja muiden oppilaitosten sekä muiden tahojen kanssa
  • kansainvälinen yhteistyö
  • työelämäyhteistyö
  • opiskeluhuolto
  • opiskelijan oppimisen ja osaamisen arviointi
  • toiminnan jatkuva kehittäminen ja arviointi.

Mikäli lukio järjestää vieraskielistä opetusta tai mahdollisuuden suorittaa lukiodiplomeita, se tulee määritellä opetussuunnitelmassa. 

Lukiolain (714/2018) 33 §:ssä säädetään opiskelijoiden vaikutusmahdollisuuksien turvaamisesta ja opiskelijakunnasta. Pykälässä tarkoitettu toiminta tulee suunnitella paikallisen opetussuunnitelman ja muiden siihen perustuvien suunnitelmien osana tai yhteydessä.

Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että opiskeluhuollon toteuttamista, arviointia ja kehittämistä varten laaditaan oppilaitoskohtainen opiskeluhuoltosuunnitelma (oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013, 13 § [muutettu lailla 1501/2016] 1 mom.).

Oppilas- ja opiskelijahuoltolain 13 §:n mukaan suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä on kirjattava oppilaitoskohtaiseen opiskeluhuoltosuunnitelmaan.

Lukiolain (714/2018) 40 §:n 3 momentin mukaan koulutuksen järjestäjän tulee laatia ja ohjeistaa paikallisen opetussuunnitelman yhteydessä suunnitelma kurinpitokeinojen käyttämisestä ja niihin liittyvistä menettelytavoista.

Sukupuolten välisestä tasa-arvosta annetun lain (609/1986, muutettu lailla 1329/2014) 5 a §:n mukaan koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtaisesti tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Vuosittaisen tarkastelun sijasta suunnitelma voidaan laatia enintään kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Tasa-arvosuunnitelma voidaan sisällyttää osaksi paikallista opetussuunnitelmaa tai muuta lukion suunnitelmaa.

Yhdenvertaisuuslain (1325/2014) 6 §:n 2 momentin mukaan koulutuksen järjestäjän on huolehdittava siitä, että oppilaitoksella on suunnitelma tarvittavista toimenpiteistä yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Yhdenvertaisuussuunnitelma voi sisältyä paikalliseen opetussuunnitelmaan.

Turun normaalikoulun lukiossa noudatetaan nuorille tarkoitetun lukiokoulutuksen tuntijakoa. Lukiossa voi suorittaa kuvataiteen, musiikin ja äidinkielen lukiodiplomit sekä ranskan kielessä Ranskan valtion virallisen DELF-kielitutkinnon.

Turun normaalikoulun kieliohjelma  

Turun normaalikoulun lukio tarjoaa monipuolisen kieliohjelman opiskelijoilleen. Oppitunneilla harjoitellaan monipuolisesti kielen eri osa­-alueita tieto-­ ja viestintäteknologiaa hyödyntäen.  

  • A-­kielenä on mahdollista lukea englantia
  • A2-kielenä on mahdollista opiskella ruotsia, saksaa tai espanjaa
  • 6. luokalla alkaneena B1-­kielenä opiskellaan ruotsia (mikäli opiskelija ei opiskele ruotsia A­-kielenä)  
  • 8. luokalla alkaneena B2-­kielenä voi opiskella saksaa tai ranskaa 
  • lukiossa alkavana B3­-kielenä voi opiskella saksaa, ranskaa tai espanjaa

Kieliryhmien toteutuminen riippuu valitsijoiden määrästä. Kielten opetuksessa tehdään yhteistyötä muiden alueen lukioiden kanssa.