Turun yliopisto ryhtyy selvittämään toimintojensa luontohaittoja

Luontojalanjäljellä tarkoitetaan kokonaisvaikutusta, joka jollakin tuotteella, projektilla, organisaatiolla tai toiminnolla on luonnon monimuotoisuuteen. Sen avulla voidaan siis osoittaa  jonkin asian tai toiminnon aiheuttama luontohaitta. Luontojalanjäljen mittaaminen ja seuraaminen konkretisoi omien toimintojen aiheuttamia luontohaittoja ja mahdollistaa luonnon monimuotoisuuden huomioon ottamisen päätöksenteossa.

Turun yliopiston hiilijalanjälanjälkeä on seurattu vuodesta 2018 lähtien ja sen laskennasta vastaa yliopiston hiilineutraalisuustyöryhmä. Mittauksessa huomioitavia päästölähteitä ovat kiinteistöt, matkustus, tutkimus, hankinnat, siivous, jäte sekä logistiikka. Luontohaittojen selvittäminen on samankaltainen prosessi kun hiilijalanjäljen laskeminen, mutta siinä keskitytään mallintamaan vaikutuksia luonnon monimuotoisuuteen maankäytön perusteella.

Nyt tavoitteena on arvioida yliopiston toimintojen aiheuttamien luontohaittojen suuruus yhteistyössä Jyväskylän yliopiston resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin kanssa. Jyväskylän yliopiston kehittämässä luontojalanjäljen laskentamenetelmässä organisaation kirjanpidon perusteella johdetaan keskeisimmät toiminnot ja niiden vaikutukset luonnon monimuotoisuuteen.

Lumo-hankkeen Misteli Tuominen edistää  luontojalanjäljen laskemisesta Turun yliopistossa yhteistyössä JYU:Wisdomin ja hiilineutraalisuustyöryhmän kanssa.

Lue lisää luontohaittojen arviointimenetelmästä.