kansainvälisiä opiskelijoita oranssilehtisen puun edessä.

Uusien opiskelijoiden biodiversiteetti-ilta kasvitieteellisessä puutarhassa

Lumo-hanke järjesti Turun yliopiston uusille opiskelijoille biodiversiteettitapahtuman 4.10.2022 kasvitieteellisessä puutarhassa.

Tilaisuus oli tarkoitettu kaikkien tiedekuntien uusille opiskelijoille sekä vaihto-opiskelijoille ja mukaan mahtui lähes 100 opiskelijaa. Seminaarisaliin kokoonnuttiin kahdessa erässä, ensin kielenä oli suomi ja sitten vaihdettiin  englantiin.  Opiskelijat pääsivät tutustumaan illan aikana sekä kasvihuoneisiin että ulkopuutarhaan.

Illan aluksi biodiversiteettitutkimuksen professori Ilari Sääksjärvi kertoi luonnon monimuotoisuudesta, luontokadosta, Biodiversiteettiyksikön monitieteisestä tutkimuksesta ja Turun yliopiston uudesta tutkimuksen ja koulutuksen temaattisesta kokonaisuudesta ”Luonnon monimuotoisuus ja kestävyys”.

Yliopistotutkija Juulia Räikkönen kertoi Turun yliopiston tiedematkailukehityksestä ja esitteli meidän kaikkien yliopistolaisten omia matkailukohteita, kasvitieteellisen puutarhan lisäksi esimerkiksi Seilin saarella sijaitsevaa Saaristomeren tutkimuslaitosta sekä Liedossa sijaitsevaa Turun yliopistosäätiön Vanhalinnaa. Lisäksi hän kertoi tämänkin tilaisuuden taustalla olevasta Lumo-hankkeesta, joka jalkauttaa biodiversiteettitoimia Turun yliopiston arkeen.

Lumo-hankkeen tutkimusavustaja ja TYY-aktiivi Aliisa Wahlsten puolestaan kertoi opiskelijoiden mahdollisuuksista vaikuttaa luonnon monimuotoisuuden huomioimiseen osana yliopistoyhteisöä. Illan päätteeksi tarjolla oli korvapuustipäivän kunniaksi vegaanisia korvapuusteja sekä muuta pientä naposteltavaa.

Kaksi vaihto-opiskelijaa katsomassa ja kuvaamassa kasvihuoneiden lintulaudalla ruokailevia lintuja.
Uusien opiskelijoiden illassa kasvitieteellisessä puutarhassa opiskelijat pääsivät tutustumaan kasvihuoneisiin.
Luento, opiskelijoita istumassa kasvitieteellisen puutarhan seminaarisalissa.
Uusien opiskelijoiden biodiversiteetti-illassa kasvitieteellisessä puutarhassa opiskelijeille järjestettiin luento biodiversiteettiyksikön tutkimuksesta ja toiminnasta.
korvapuusteja.
Uusien opiskelijoiden illassa kasvitieteellisessä puutarhassa opiskelijat tarjolla oli muun muassa vegaanisia korvapuusteja.
kansainvälisiä opiskelijoita kasvihuoneessa kuvattuna lintuperspektiivistä.
opiskelijoita hämärässä kasvihuoneessa kuvaamassa.