Ryhmäkuva ihmisistä keltaiset huomioliivit päällä valkokylkisen laivan vieressä. Laivan kyljessä näkyys teksti Spirit.

Rauman meriklusteriin tutustumassa

Merimerkit-hanke järjesti 6.11.2024 yritysvierailun, jossa vierailijat pääsivät tutustumaan Rauman meriklusteriin ja solmimaan samalla uusia mahdollisia yhteistyökumppanuuksia. Päivän ohjelmassa oli vierailu Rauman satamaan, Kongsbergin tehtaalle, telakalle eli Rauma Marine Constructions (RMC) ympäristöön sekä tutustuminen Rauman kaupungin ja Seaside Industry Park Rauman toimintaan. Paikalla oli mukava joukko vierailijoita eri organisaatioista, n. 30 yritysedustajaa Merimerkit-hankkeen henkilökunnan ja vierailun isäntien lisäksi. Vierailupäivä alkoi marraskuulle poikkeuksellisella auringonpaisteella Seaside Industry Park Rauman pääporttien läheisyydessä.

Rauman satama ja uudet investoinnit

Osallistujien vastaanoton jälkeen, nousimme bussiin, joka täyttyi tasaisen iloisesta puheensorinasta. Timo Metsäkallas hyppäsi mukaan ja piti esittelykierroksen vierailijoille bussiajelun merkeissä sataman alueella. Metsäkallas kertoi sataman toiminnasta ja koosta. Kyseessä on Suomen mittakaavassa iso satama-alue, joka kattaa 165 hehtaarin alueen eri toiminnoilla. Sataman kokonaisliikenne oli vuonna 2024 yhteensä noin 4,6 miljoonaa tonnia (Port of Rauma 2025). Rauman konttisatama on puolestaan kolmanneksi suurin konttisatama Suomessa (kts. Suomen Satamaliitto ry 2023) ja sataman kautta kulki 202 000 konttiyksikköä vuoden 2024 aikana (Port of Rauma 2025). Konttisatamassa näkyikin monenvärisiä kontteja kansainvälisten yhtiöiden logoilla.  Satama-alueella työskentelee yhteensä noin 600 henkilöä, ja Rauman sataman kirjoilla on yhteensä vajaa 30 henkilöä töissä.

Tarkastelimme bussin ikkunoista aluksia, jotka olivat saapuneet ulkomailta tai lähdössä jo takaisin merille. Näimme myös vilauksen Iso Järviluodosta, jossa pesivät merimetsot, kotkia ja muita lajeja. Kuulimme, että osaan Iso Järviluotoa on haettu poikkeuslupaa ELY-keskukselta uuden investointimahdollisuuden myötä, sillä alueelle on suunnitteilla e-polttoaineiden tuotantolaitos (kts. Port of Rauma 2024). Bussikierroksella saimme vielä uusimman satamakäsikirjan mukaan ja jatkoimme sitten kohti Kongsbergin toimipistettä.

Kongsberg Maritime Finland – Potkureilla potkua kansainvälisille vesille

Tero Aromaa vastaa Kongsberg Maritime Finlandin tehtaan tuotannosta ja otti vierailijaryhmän vastaan yhdessä Mika Kukkolan kanssa. Ryhmä sai aluksi kattavan esittelyn yrityksen historiasta ja nykytoiminnasta, minkä jälkeen pääsimme tutustumaan tehdastiloihin. Kongsbergilla on liiketoimintaa eri sektoreilla. Meriliikennetoiminnan osalta yhtiö osti kyseiset toiminnot Rolls-Roycelta vuonna 2019. Kongsberg Maritime Finland tarjoaa teknologiaa ja ratkaisuja laivoihin ympäri maailman ja opimme, että arviolta yli 30 000 aluksessa on yhtiön laitteita käytössä. Yhtiöllä on toimintaa Suomessa kolmessa eri kaupungissa: Raumalla, Kokkolassa ja Turussa. Raumalla sijaitsee moderni kokoonpanotehdas, johon pääsimme tutustumaan. Tehtaan katon rajan lähellä kulkee silta, josta oli hyvä tarkastella potkureiden valmistumista. Vietimmekin tovin tutkien tehdasta ja kysyen kysymyksiä yrityksen toiminnasta.

Spirit of Tasmania IV oli lähtövalmiina telakalla

Lounastauon jälkeen Markku Uusitalo piti esittelyn Rauman telakan eli Rauma Marine Constructions (RMC) toiminnasta. Uusitalo kertoi alussa, että Rauman telakka siirtyi kokonaan suomalaisomistukseen vuonna 2014. Parhaillaan pääsegmenttinä toimii matkustaja-autolautat, jäänmurtajat ja viranomaisalukset. Tilauskanta on nykyisellään vuoteen 2028 saakka ja telakalla on merkittävä työllistämisvaikutus alueelle. Telakalla on yhteensä 340 työntekijää, mutta koko verkostossa työskentelee arviolta 1500 henkilöä.

Pääsimme tutustumaan perusteellisesti yhteen telakalla rakenteilla olevista aluksista, joka oli lähes luovutusvalmis: Spirit of Tasmaniaan (IV). Kaikkialla tuoksuivat uudet materiaalit ja pinnat kiiltelivät uutuuttaan. Autokansi oli valoisa ja putipuhdas uusien pintojen loisteessa ilman autojen mukanaan tuomaa likaa ja renkaiden jälkiä. Vaikka alus tulee seilaamaan kaukana Pohjoismaista Australian ja Tasmanian välillä, sisustuksessa näkyi skandinaavinen kädenjälki, sillä pääarkkitehti oli suunnitellut materiaaleihin paljon vaaleaa puuta tai sitä mukailevia materiaaleja.

Telakkakierros oli mielenkiintoinen ja saimme laajan katsauksen laivan eri kansille ja sen moderniin teknologiaan. Kierroksen jälkeen olikin hyvä suunnata kahville sulattelemaan uutta tietoa ja kuulemaan vielä viimeiset esitykset Rauman kaupungin ja Seaside Industry Park Rauman kuulumisista.

Merellinen Rauma ja teollisuuspuisto

Yritysasiantuntija Heikki Nurmi kertoi meille aluksi Rauman kaupungista ja sen työllisyystilanteesta, minkä jälkeen Nurmi esitteli tarkemmin Raumalla olevia klustereita, eritoten tietysti meriklusteria, johon tulimme tutustumaan. Raumalla ei kuitenkaan ole pelkästään merkittävä meriklusteri, vaan lisäksi muita yrityskeskittymiä, esimerkiksi metsä- ja metalliteollisuuden alalla.

Saara Haaslahti esitteli vielä lopuksi Seaside Industry Park Rauman toimintaa teollisuuden ja meriklusteriyritysten parissa. Tarkemmin ottaen Rauman Meriteollisuuskiinteistöt Oy on taho, joka hallinnoi toimintaa. Seaside Industry Park Rauma on perustettu vuonna 2014 ja se vastaa muun muassa teollisuuspuiston infrastruktuurista ja kunnossapidosta, ympäristöluvasta sekä järjestää tukipalveluita alueen yrityksille. Opimme, että alueella on parhaillaan 29 yritysvuokralaista eli yhteistyö eri yritysten kesken toimii kätevästi alueella ja ulkopuolelta tulevan on puolestaan helppo sisällyttää useita yritysvierailuja yhteen käyntiin teollisuuspuistossa.

Kaiken kaikkiaan vierailu meriklusteriin oli monipuolinen ja onnistunut. Tunnelma aurinkoisessa marraskuussa oli innostunut, vastaanotto lämmin, yritykset pääsivät tutustumaan monipuolisesti Rauman meriklusteriin ja yhteistyöverkostot laajenivat.

Lähteet

Port of Rauma (2025). Tiedote 10.1.2025: Rauman sataman liikenne edellisvuosien tasolla. https://portofrauma.com/tiedote-10-1-2025-rauman-sataman-liikenne-edellisvuosien-tasolla/, luettu 28.2.2025.

Port of Rauma (2024). Tiedote 14.10.2024: Rauman Satama hakee poikkeuslupaa merkittävälle vihreän siirtymän hankkeelle. https://portofrauma.com/tiedote-14-10-2024-rauman-satama-hakee-poikkeuslupaa-merkittavalle-vihrean-siirtyman-hankkeelle/, luettu 28.2.2025.

Suomen Satamaliitto ry (2023). Loppuvuosi pettymys Suomen satamissa, ePressi.com 8.2.2023.  https://www.epressi.com/tiedotteet/logistiikka-ja-liikenne/loppuvuosi-pettymys-suomen-satamissa.html, luettu 28.2.2025.