Nor-Shipping 60 vuotta – tulevaisuuden meriklusteri rakentuu vastuullisuuden ja turvallisuuden ympärille
Oslossa järjestetty Nor-Shipping juhlisti tänä vuonna 60-vuotista taivaltaan kokoamalla yhteen merenkulun, meriteollisuuden ja meriturvallisuuden kärkinimet. Tapahtuma on vakiinnuttanut asemansa globaaleilla merimessuilla erityisesti johtotason vaikuttajien kohtaamispaikkana – eikä suotta. Neljän päivän aikana tarjolla oli ajankohtaisinta tietoa alan murroksista, verkostoitumista päätöksentekijöiden kanssa sekä konkreettisia keskusteluja siitä, miten tulevaisuuden meriklusteri voi yhdistää taloudellisen tehokkuuden, ympäristövastuun ja turvallisuuden.

Vierailimme 3.-5.6.2025 tapahtumassa Merimerkit-hanketiimin ja muutaman suomalaisyrityksen kanssa osana kansainvälistymisen sparrausta. Kokemus vahvisti käsitystä siitä, että Nor-Shipping ei ole vain näyttely, vaan aidosti strategisen tason kohtaamispaikka. Messuilla oli vahvasti esillä uusia teknologioita, mutta niitä käsiteltiin ennen kaikkea osana laajempaa järjestelmämuutosta – merenkulun vihreää siirtymää.
Vihreä siirtymä ja päästövähennykset – teknologia ei yksin riitä
Yksi messujen keskeisimmistä teemoista oli ilmastoneutraali merenkulku. IMO:n ja EU:n ohjaamat tavoitteet vaativat toimialalta nopeita ja kokonaisvaltaisia ratkaisuja, joita Nor-Shippingissa esiteltiin muun muassa vaihtoehtoisten polttoaineiden, automaation ja energiatehokkuuden näkökulmista.
Monet toimijat korostivat, että teknologia ei yksin ratkaise päästövähennystavoitteita, vaan tarvitaan myös uusia liiketoimintamalleja, datan hyödyntämistä sekä yhteistyötä yli toimialarajojen. Esimerkiksi logistiikkaketjujen optimointi ja satamien digitalisaatio nähtiin avaintekijöinä, joilla voidaan vaikuttaa koko merenkulun ekosysteemin hiilijalanjälkeen.
Turvallisuus – resilienssiä monimuotoistuvassa toimintaympäristössä
Meriturvallisuus oli toinen vahvasti esiin noussut teema. Teknologian kehitys tuo mukanaan myös uusia haavoittuvuuksia, ja alan toimijat pohtivat, miten voidaan parhaiten varautua kyberuhkiin, geopoliittisiin jännitteisiin ja ilmastonmuutoksen aiheuttamiin ääri-ilmiöihin.
Nor-Shipping tarjosi kattavan katsauksen siihen, miten turvallisuusajattelu on muuttumassa reaktiivisesta ennakoivaan. Keskusteluissa korostui järjestelmätason lähestymistapa – turvallisuutta ei voida enää käsitellä erillisenä osa-alueena, vaan sen on oltava sisäänrakennettu osa alusten, satamien ja koko toimitusketjun toimintaa.
Kohtaamiset ratkaisevat – johtajat paikan päällä
Yksi Nor-Shippingin erityispiirteistä on sen vetovoima johtotason päättäjiin. Tapahtuma houkuttelee paikan päälle yritysjohtajia, viranomaisia ja kansainvälisten verkostojen avainhenkilöitä – mikä tekee siitä ainutlaatuisen foorumin myös suomalaisyrityksille, jotka haluavat päästä suoraan päätöksentekopöytiin.
Tapahtuma tarjoaa otollisen alustan paitsi teknologioiden esittelyyn myös strategisten kumppanuuksien rakentamiseen. Kolmen päivän aikana oli mahdollista käydä keskusteluja, jotka monissa muissa tapahtumissa jäisivät Teams-kutsujen varaan.
Nor-Shippingin anti suomalaisyrityksille
Suomalaisille meritoimijoille Nor-Shipping tarjoaa erinomaisen näköalapaikan kansainväliseen kehitykseen. Tapahtuma konkretisoi, millaisia odotuksia ja mahdollisuuksia suomalaisilla ratkaisuilla – olipa kyseessä teknologia, palvelu tai asiantuntijuus – on maailmanlaajuisilla markkinoilla. Samalla se auttaa tunnistamaan oman kilpailukyvyn kipupisteet ja kehittämiskohteet.
Nor-Shippingin kaltaiset tapahtumat eivät ole enää pelkkiä messuja, vaan ne toimivat tiloina, joissa tulevaisuuden suuntaa määritellään. Osallistumalla aktiivisesti tällaisiin keskusteluihin Suomi voi olla enemmän kuin tarkkailija – se voi olla muutosvoima.
Kirjoittaja: Anri Vuori, LADEC