Kuva: ChatGPT. Polaris replica.

Suomalaisosaaminen mukana Pohjois-Amerikan jäänmurtajahankkeissa

Pohjois-Amerikan laivanrakennusteollisuudessa puhaltavat uudet, arktisen yhteistyön tuulet. Sekä Yhdysvalloissa että Kanadassa on käynnissä useita merkittäviä jäänmurtajaprojekteja, joissa suomalaisilla yrityksillä ja osaamisella on keskeinen rooli.

Yhdysvallat ja Suomi ovat sopineet jopa yhdentoista Arctic Security Cutter -luokan jäänmurtajan rakentamisesta. Projekteissa yhtenä toimijana on kansainvälinen konsortio, jota johtaa Bollinger Shipyards yhdessä muun muassa Rauma Marine Constructionsin ja Aker Arcticin kanssa. Osa aluksista rakennetaan Suomessa, osa Yhdysvalloissa – pitkälti suomalaisin teknologioin ja suunnitteluratkaisuin. Sopimus sisältää kaksi erilaista murtajamallia, joita Suomessa on tarkoitus tehdä: Davie rakentaa Helsingin telakalla mallia nimeltä MPPS-100, joka on neljännen sukupolven murtajamalli. Kaksi murtajaa on tarkoitus rakentaa Helsingin telakalla ja kolme Davien äskettäin ostamalla telakalla Galvestonissa, Texasissa.

Raumalla rakennettaisiin kaksi alun perin Kanadan rannikkovartiostolle suunniteltua Multi-Purpose Icebreaker (MPI) -murtajaa ja RMC-konsortiossaoleva amerikkalaistelakka Bollinger rakentaisi Louisianan telakalla loput neljä.

Kanadan kansallinen laivanrakennusstrategia (National Shipbuilding Strategy, NSS) tarjoaa kiinnostavia avauksia suomalaisille toimijoille. Kanadalaisen Davie Shipbuildingin Polar Max -jäänmurtaja valmistuu parhaillaan Helsingissä, ja suomalainen ALMACO toimittaa alukselle yli 100 miljoonan Kanadan dollarin arvosta varustelu- ja asennusratkaisuja. Tämä sopimus on konkreettinen esimerkki siitä, miten suomalainen meriteollisuus pystyy ottamaan vahvan jalansijan Pohjois-Amerikan markkinoilla.

Miksi Suomi ja Yhdysvallat sopivat yhteen laivanrakennuksessa?

Suomen ja Yhdysvaltojen meriteollisuuksia yhdistää poikkeuksellisen samankaltainen arvomaailma. Molemmissa korostuvat laatu, turvallisuus, luotettavuus ja pitkäjänteinen kehittäminen. Suomalainen laivanrakennusperinne tunnetaan innovatiivisuudestaan ja tarkkuudestaan – piirteistä, joita myös Yhdysvaltain telakkateollisuus ja viranomaiset arvostavat korkealle.

Lisäksi molempien maiden telakkatoiminta rakentuu vahvan kumppanuusajattelun ja monialaisen teknologiaosaamisen varaan. Yhdysvalloissa nähdään nyt kasvava kiinnostus suomalaisiin energiatehokkuus- ja digitalisaatioratkaisuihin sekä arktisen operoinnin erityisosaamiseen, jossa Suomi on maailman kärkimaita.

Yhteinen käsitys laadusta ja turvallisuudesta, kulttuurinen yhteensopivuus ja teknologinen täydentävyys luovat perustan uudelle kahden markkinan yhteistyömallille. Kyse ei ole enää vain yksittäisistä projekteista vaan pitkäjänteisestä yhteistyöstä, jossa suomalaiset yritykset voivat olla mukana suunnittelusta ja innovoinnista aina alusten valmistukseen ja huoltoon saakka.

Katse tulevaisuuteen

Merimerkit-verkostossa seuraamme tarkasti Pohjois-Amerikan meriteollisuuden kehitystä ja pidämme silmät auki uusille yhteistyöavauksille. Tavoitteenamme on tunnistaa hankkeet, joissa kotimaiset yritykset voivat tarjota osaamistaan ja päästä osaksi kansainvälisiä toimitusketjuja – olipa kyse arktisten alusten varustelusta, energia- ja ympäristöteknologioista tai älykkäistä digitaalisista ratkaisuista laivanrakennuksessa.

Yhteistyö Suomen ja Pohjois-Amerikan välillä ei ole vain uusi mahdollisuus – se on kasvava todellisuus, joka vahvistaa molempien maiden asemaa kestävän ja korkean teknologian meriteollisuuden edelläkävijöinä.

Teksti: Anri Vuori, LADEC

Kuva: ChatGPT. Polaris replica.