Hymyileviä ihmisiä kahvipöydän ympärillä katse kohti kuvaajaa.

Saksan meriteollisuuden sisustusmarkkinat 2025 – oppeja ja oivalluksia Hampurin CSI-messumatkalta 2.-4.12.2025

Suomalaisyrityksillä on pitkä kokemus vaativien risteilyalusten sisustuksesta ja Saksassa tälle osaamiselle on kysyntää. Joulukuun alussa toteutetulla messu- ja markkinamatkalla perehdyimme Saksan meriteollisuuden sisustusalaan, sen mahdollisuuksiin ja toimintatapoihin sekä risteilysisustuksen ajankohtaisiin trendeihin. Matka alkoi asiantuntija Anne Engelin pitämällä tilannekatsauksella, ja jatkui Hampurin CSI-messuilla, joissa korostuivat erityisesti kestävyys, modulaarisuus ja nopeiden refit-ratkaisujen kasvava tarve.

Matkan alku: Saksan sisustusmarkkinan tilannekatsaus Anne Engelin johdolla

Saapumispäivänä järjestetyssä parituntisessa infossa Suomen Hampurin merimieskirkolla Anne Engel (Annmarine) avasi Saksan meriteollisuuden sisustusmarkkinan nykytilaa ja kertoi, miten hän auttaa suomalaisia yrityksiä neuvottelupöytään paikallisten telakoiden ja suunnittelutoimistoiden kanssa. Anne Engel tarjoaa laaja-alaista kansainvälisen kasvun ja johtamisen kehittämispalvelua, ja Saksan markkinat ovat hänelle pitkältä ajalta hyvin tutut.

SWOT-näkökulmasta Engel tiivisti Saksan markkinan seuraavasti: “Saksan sisustusmarkkinaa vahvistavat vastuullinen designosaaminen ja ketterä toimitusketju. Kasvua vauhdittavat wellness-, smart- ja modulaariset ratkaisut sekä eco-luxury-trendi. Haasteita tuovat tiukat sertifioinnit, korkeat kustannukset ja kova kilpailu. Nämä suomalaisten on hyvä tunnistaa, kun Saksan merisisutusmarkkina alkaa tuntua houkuttelevalta siirrolta.”

Saksan meriteollisuuden sisustusala – Euroopan vaativimpia

Saksan meriteollisuuden sisustusala on yksi Euroopan kehittyneimmistä ja vaativimmista. Laivan sisustus on Saksassa yhtä aikaa osa kulttuurista jatkumoa ja globaalin huipputason teollista kilpailua. Ala palvelee erityisesti luksusjahteja, risteilyaluksia, merivoimien erikoisaluksia sekä teknisiä ja teollisia erikoislaivoja.

Sisustusmarkkina jakautuu Saksassa kahteen selkeään segmenttiin:

  1. Premium- ja luksussegmentti – kuten Lürssen, Blohm+Voss ja Abeking & Rasmussen
  2. Risteily- ja sarjatuotantosegmentti – erityisesti Meyer Werft -verkoston ympärille rakennettu toimitusketju

Saksalaisilla telakoilla laatuvaatimukset ovat erittäin tiukkoja: viimeistely, paloturvallisuus, akustiikka, tärinänhallinta, modulaarisuus ja huollettavuus ovat jokaisessa projektissa kriittisiä. Laatu ja teknologia ovat saumattomasti yhteydessä – tuloksena sisustusala, joka on teknisesti huippuvaativaa ja esteettisesti kunnianhimoista.

Saksa on myös yksi Euroopan keskeisimmistä refit- ja modernisointimarkkinoista. Hampuri, Kiel ja Bremen vetävät projekteja, joissa laivoja uudistetaan nopeilla sykleillä ja korkealla vaatimustasolla.

Suomalaisyritysten näkökulma: risteilysisustus tarjoaa konkreettisia mahdollisuuksia

Risteilysisustus on suomalaisille kenties lähestyttävin segmentti Saksan markkinassa. Suomi tunnetaan Meyer Turun kautta esim. valmiiden hyttimoduulien osaajana, teknisten moduulien ja kylpyhuonemoduulien valmistajana sekä paloluokiteltujen tuotteiden kuten paneelien ja muiden kevyiden materiaalien kehittäjänä. Saksassa tällaisille ratkaisuille on jatkuvaa kysyntää, sillä telakat pyrkivät vähentämään laivalla tehtävän työn määrää ja lyhentämään telakka-aikaa.

Julkistilaratkaisuissa laivanrakennuksessa kiinnostaa erityisesti paloturvalliset innovaatiomateriaalit, sarjatuotantoon soveltuvat räätälöidyt rakenteet, kevyet ja kierrätettävät materiaalit sekä energiatehokkuutta tukevat sisustusratkaisut.

Hampurissa ja Rostockissa tehdään runsaasti myös pienempiä refit-projekteja: ravintoloiden uudistuksia, spa-alueiden ja teatterien päivityksiä sekä “quick refit” -hyttipaketteja – Nämä ovat suomalaisille hyvin sopivia projektikokoja.

Mitä suomalaiset voivat oppia Saksan toimintakulttuurista?

Siinä missä suomalainen vahvuus nojaa huolelliseen tekemiseen ja laatuun, Saksassa korostuu sarjatuotannon rytmi, logistiikan ennustettavuus, toistettavuus ja prosessien tehokkuus.

Siksi suomalaisen yrityksen kannattaa viestinnässään uusille markkinoille korostaa:

Miten ratkaisu nopeuttaa asennusta?
Miten se vähentää telakka-aikaa?
Miten se parantaa logistiikan ennustettavuutta?

Saksassa arvostetaan pitkäjänteisiä kumppanuuksia. Yksi onnistunut projekti avaa oven, mutta todellinen suhde rakentuu vasta pidemmällä aikavälillä. Tapasimme matkan aikana myös Silta Marketingin Mari Kutilan tiimeineen ja kuulimme mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun Saksan markkinat alkavat tuntua kasvunälkäiselle yritykselle kiinnostavalta.

CSI-messut Hampurissa: Kestävyys ja modulaarisuus pääroolissa

CSI on Euroopan johtava risteilysisustuksen B2B-tapahtuma, ja tämän vuoden messut olivat poikkeuksellisen kiinnostavat vahvan tilauskannan ja kasvavan refit-segmentin vuoksi. Paikalle odotettiin ennätysmäärää hankintapäätösten tekijöitä Meyerin, Fincantierin ja Chantiers de l’Atlantiquen verkostoista.

Vuoden teema oli selkeä: “Sustainability by design.” Messuilla korostuivat:

  • kevyet komposiittimateriaalit
  • kierrätettävät sisustusratkaisut
  • vähäpäästöiset pinnoitteet
  • ekologiset ja paloluokitellut tuotteet
  • älyvalaistus osana energiatehokasta sisustusta.

Samalla sisustusratkaisuissa haettiin uudenlaista matkustajakokemusta, esimerkiksi monikäyttöisiä tiloja ja “floating hotel” -estetiikkaa. Modulaarisuus ja plug-and-play olivat vahvasti esillä: hytit, saniteettimoduulit, portaikot ja paneloinnit halutaan valmiiksi testattuina ja nopeasti asennettavina. Suomi on modulaarisuuden maailmanjohtajia, mikä näkyi messuilla kiinnostuksena suomalaisiin yrityksiin. Pandemian jälkeen kasvanut refit-markkina näkyi messuilla puheenvuoroissa, korjausurakoitsijoiden lisääntyneenä läsnäolona ja suurena kysyntänä ketterästi toteutettaville muutosratkaisuille.

Seuraavaksi: katse kohti Ranskaa

Saksan CSI-messumatka on osa markkinatutkimus- ja vienninedistämiskokonaisuutta, jossa yrityksille järjestetään omakustanteisia matkoja kiinnostaville markkinoille. Hankkeessa tehdyn innovaatio- ja kansainvälistymiskyselyn perusteella Saksa nousi yhdeksi keskeisimmistä kohdealueista, jonne toteutetaan myös kohdennettu markkinatutkimus.

Seuraava tiedonhakumatka järjestetään helmikuussa, jolloin suuntaamme Ranskan Marseilleen.

Tavoitteena on vierailla kahdella ranskalaisella telakalla ja tavata merialan avainhenkilöitä EUROMARITIME 2026 -messujen yhteydessä.

Seuraa kanaviamme ja ilmoittaudu mukaan hankkeen tapahtumiin!

Teksti: Anri Vuori Anri, LADEC
Kuva: Anne E. Suominen, Turun yliopisto, TSE Pori