Osittainen kuva risteilijästä sivusta kuvattuna

Merimerkit-hankkeessa edistetään Lahden seudun ja Lounais-Suomen meriklustereiden yritysyhteistyöllä merenkulkualan vihreää siirtymää

Meriteollisuus on ala, jossa vihreä siirtymä tarkoittaa hiilineutraalien laivojen lisäksi päästöttömien energialähteiden haltuunottoa ja digitaalista harppausta. Alkuvuonna 2023 alkanut Merimerkit-hanke polkaistiin käyntiin 21.6. Lahden Tiedepuistolla, jossa esiteltiin Meyer Turun ja Wärtsilän monivuotisia yritysyhteistyöhankkeita. Mukaan kaivataan uutta kotimaista osaamista, joka auttaa merenkulkualaa vihreässä siirtymässä. Risteilybisnes on kasvava vapaa-ajan viettomuoto, joka ennen koronaa kasvoi jopa 9% vuosivauhtia. Markkina palailee nyt vauhdilla kasvu-uralleen, joka lupaa hyvää myös kotimaisille toimittajille ja telakoille.

Merimerkit-starttiseminaarin keynote-puhujina kuultiin Wärtsilä Finland Zero Emission Marine (ZEM)-hankkeen vetäjää Kenneth Widelliä ja Meyer Turun NEcOLEAP-hankkeen vetäjää Ilkka Rytkölää. Molemmilla oli yhteinen tavoite ja sanoma yrityskentälle: hankkeen mahdollistamalla yritysyhteistyöllä Suomi voi olla edelläkävijä globaalin merenkulun vihreässä siirtymässä.

Päivä aloitettiin tutustumalla alkuvuonna alkaneeseen, LADECin ja Turun yliopiston vetämään Euroopan unionin osarahoittamaan Merimerkit-hankkeeseen, josta myös kyseinen tilaisuus rahoitettiin. Merimerkit-hanke on kolmivuotinen toimenpidekokonaisuus, jonka keskiössä on kotimaisen osaamisen tunnetuksi tekeminen globaalisti merenkulkualalla ja mukana olevien yritysten yhteistyömahdollisuuksien lisääminen.

LADECin kehityspäällikön ja Merimerkit-hankkeen koordinaattorin Ville Uimosen mukaan LADECissa on kasvatettu Lahden seudun Meriklusteria jo seitsemän vuoden ajan ja nyt alkanut ylimaakunnallinen ja ylialueellinen hanke Turun yliopiston kanssa antaa leveämmät hartiat kotimaisen osaamisen tunnetuksi tekemiseen maailmalla. ”Turun yliopiston ja kauppakorkeakoulun kanssa pääsemme alan tutkimuksen ja kehityksen keskiöön, josta on suoraa hyötyä meriverkoston yrityksille”, toteaa Ville ja jatkaa: ”Euroopassa on muuttuneen tilanteen myötä mielenkiintoisia maita, joissa meriteollisuus avaa uusia mahdollisuuksia. Seuraamme tarkkaan markkina-analyysien ja eri verkostojemme (mm. Business Finlandin) avulla mitä merenkulkualalla tapahtuu ja miten markkinavolyymit kehittyvät vaikkapa Ranskassa, Saksassa ja Hollannissa. Suunnitelmissa on järjestää näihin maihin myös ekskursioita, joihin kannattaa lähteä mukaan. Tavoittelemme Merimerkit-hankkeen yrityksille uusia kumppanuuksia näiden keskeisten maiden ja eri toimijoiden neuvottelupöydissä”, Ville toteaa.

Merimerkit-hankkeen hankekumppani Anne E. Suominen Turun yliopistosta tuntee Lounais-Suomen yritykset ja toteaakin yrityskentän kattavan lähes 600 alan yritystä, jotka pyritään saamaan tietoisiksi hankkeen mahdollisuuksista ja toimintaan mukaan. ”Meillä on verkostotilaisuuksia ja käyntejä suunnitteilla niin Turkuun, Poriin, Raumalle kuin Lahden seudulle, joissa alan toimijat pääsevät tutustumaan toisiinsa”, Anne kertoo hankkeen suunnitelmista.

Meyer Turku tähyilee miljardiluokan alustilausta ja korkeaa kotimaisuusastetta

Meyer Turun telakalla valmistuu n. 15 % maailman risteilijöistä. Parhaillaan ensimmäisellä koeajolla oleva risteilijä Icon of the Seas vetää noin 6000 matkustajaa ja on jo verrattavissa pieneen kaupunkiin huvipuistoineen. Meyer Turun NEcOLEAP-ohjelmassa kehitetään laajan yhteistyöverkoston avulla risteilyaluksiin hiilineutraaleja ja kestäviä teknologisia ratkaisuja. ”Business Finland-rahoitteisena tämä veturihanke auttaa meitä paitsi pääsemään hiilineutraalisuustavoitteisiin, se auttaa meitä ja mukaan lähteviä yrityksiä taloudellisesti, sillä yritykset voivat hakea avullamme huomattavaa taloudellista tukea erilaisiin konseptikehitystoimenpiteisiin. Meyerin kanssa yhteistyötä tekee jo noin 1350 yritystä, mutta uusia toimijoita haetaan jatkuvasti”, Ilkka toteaa. Yrityksille erityisen mielenkiintoista oli Ilkan esittelemä Meyerin hiilineutraalin risteilyaluksen roadmap 2035, joka kertoo, että telakka ottaa jo nyt toiminnassaan vakavasti erilaiset vastuullisuusasiat huomioon.

Meyer Turun NecOLEAP sekä Wärtsilän ZEM-hankkeet ovat molemmat ovat Business Finlandin rahoittamia veturihankkeita. Veturihankkeet ovat Business Finlandin strategisia aloitteita, joiden tavoitteena on edistää Suomen taloudellista kasvua ja innovaatioita tietyllä toimialalla tai teknologia-alalla.

Wärtsilän ZEM-hanke keskittyy kehittämään ja edistämään ratkaisuja, jotka mahdollistavat päästöttömän energiantuotannon ja vähähiiliset energiaratkaisut. ZEM-hankkeessa Wärtsilä pyrkii innovatiivisten teknologioiden avulla luomaan kestäviä energiaratkaisuja, kuten uusiutuvan energian integrointia, varastointijärjestelmiä, älyverkkoja ja energiatehokkuuden parantamista. ”Olemme kiinnostuneet etenkin uusiutuvan ammoniakin tuottajista, biopolttoaineiden ja vedyn käsittelyn osaajista, sekä myös uudesta automaatio- ja optimointiosaamisesta. ZEM-hankkeessa yritys voi saada tukea myös näiden konseptikehitykseen. Hanke jatkuu 2025 vuoden loppuun asti, joten yritysten kannattaa nyt lähteä kehittämään osaamistaan meidän kanssamme hankeyhteistyössä”, Wärtsilän Kenneth Widell sanoo.

Merimerkit-hanke mahdollistaa kustannustehokkaan osallistumisen maailman meriteollisuusmessuille ja kutsuu verkostoitumaan

Merimerkit-hanke mahdollistaa yrityksille maksuttomia tiedonjakotilaisuuksia, kohdevierailuja ja kustannustehokasta näkyvyyttä niin Suomen kuin Euroopankin alan messuilla. Liity verkostoon joko Merimerkit -LinkedIn-ryhmän kautta tai ota yhteyttä alueesi yhteyshenkilöön, ja kuulet hankkeen tarjoamista mahdollisuuksista.

Lisätietoa:

Ville Uimonen
Kehityspäällikkö | Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
+358 50 574 3222 | ville.uimonen@ladec.fi

Anne E. Suominen
Erikoissuunnittelija | Turun yliopisto
+358 40 779 9494 | anne.e.suominen@utu.fi

Ilkka Rytkölä
Ecosystem Lead | Meyer Turku Oy
+358 40 749 2725 | ilkka.rytkola@meyerturku.fi

Kenneth Widell
Senior Project Manager | Wärtsilä Finland
+358 40 764 4546 | kenneth.widell@wartsila.com

Merimerkit-hanke on Euroopan unionin osarahoittama, jonka hanketoteuttajina ovat Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Turun yliopisto. Hankkeen rahoitusviranomainen on Päijät-Hämeen liitto ja sitä rahoitetaan Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 -EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma (EAKR) -ohjelmasta. Ylialueellisen ja ylimaakunnallisen hankkeen toteutusalueena on Päijät-Häme, Varsinais-Suomi ja Satakunta.

Kirjoittaja: Anri Vuori, LADEC