Suomalaiset yritysedustajat Tallinnan BLRT-korjaustelakalla

Syyskuussa tutustuttiin Tallinnan alueen meriteollisuuteen

Syyskuussa Merimerkit-hankkeessa päästiin laittamaan kansainvälistymisvaihde päälle järjestämällä suomalaisille yrityksille verkostoitumis- ja tutustumismatka Tallinnan alueen telakka- ja sopimusvalmistusteollisuuteen. Kolmivuotisen Merimerkit-hankkeen toimintakokonaisuuteen kuuluu kansainvälisten kumppanuuksien edistäminen etenkin Euroopan meriteollisuuden valtamarkkinoilla mm. Saksassa, Ranskassa, Norjassa, Alankomaissa sekä Virossa. Kansainvälistymisestä kiinnostuneille yrityksille järjestetään tiedonhakumatkoja vierailuineen kohdemarkkinoille. 

Viron ja Suomen meriklusterit kulkevat monelta osin käsikädessä. Suomessa koulutetaan Viroon merenkulun ammattilaisia ja suomalaista asiantuntijuutta hyödynnetään Virossa laivanrakennuksessa. Maidemme välillä kulkee päivittäin vilkas työmatka- ja turistiliikenne meriteitse, joka yhdistää meriklustereitamme entisestään.

Virossa on paljon edistyksellistä meriteollisuusosaamista, joka ulottuu laivanrakennus- ja korjausteollisuuden lisäksi suunnitteluun, logistiikkaan, digitalisaatioon palvelusektorille asti. Viron lukuisat järjestelmä- ja komponenttivalmistajat sekä kokonaistoimittajat muodostavat tehokkaan ja kilpailukykyisen markkinan, jossa on tilaa ja tarvetta suomalaisille kumppaneille. Maiden välinen yhteistyö ja -tarjoomat vahvistavat molempien osaamista ja lisäävät tunnettuutta maailmalla. Merimerkit-hankkeessa pyritäänkin löytämään uusia kansainvälisiä yhteenliittymiä ja kumppanuuksia, jotka pärjäävät yhä paremmin kasvavilla – ja samalla yhä vaativammilla – globaaleilla meriteollisuusmarkkinoilla.

Suomi on Viron suurin vientimaa

Suomi on Viron suurin kauppakumppani, johon suuntautuu vuosittain yli 16% kokonaisviennistä, ja josta tulee suurin osa ulkomaisesta tuonnista. Virosta tuodaan paljon mekaanisia laitteita, terästeollisuutta ja puutuotteita. Myös palvelutuonti on lisääntymässä. Maidemme välillä on tiiviit suhteet ja molemminpuoliset yritys- ja päättäjätason vierailut ylläpitävät hyviä suhteita. Suomalaisyritykset ovat Virossa läsnä monella sektorilla, mikä näkyy etenkin lauttaliikenteessä ja teknologiateollisuudessa. Viron markkinoillepääsy koetaan mutkattomaksi ja markkina onkin monelle suomalaiselle pk-yritykselle ensimmäinen kansainvälistymisen askel.

Satsaukset uusiin meriteollisuusaloitteisiin korkealla, myös Suomessa hyödytään taloudellisista kannustimista

Verkostoitumisillassa Viron Suomen Suurlähetystössä kuultiin sekä Suomen Suurlähettilään Vesa Vasaran, että Association of Estonian Marine Industriesin Anni Hartikaisen katselmukset Viron talouteen sekä meriteollisuuden kasvunäkymiin. Suomen meriteollisuuteen katsauksen antoi Tapio Karvonen Turku Science Parkista.

Virossa on yhteensä lähes 300 rekisteröityä satamaa ja meriteollisuuden parissa toimii noin 200 aktiivista yritystä, joista iso osa toimii laivojen ja muiden kelluvien rakenteiden rakentamisen ja korjauksen parissa sekä siihen liittyvässä teollisuudessa. Ala on hyvin työvoimaintensiivinen ja työvoiman löytäminen on Virossakin haasteellista. Virossa on aktiivisia verkostoja, jotka auttavat kansainvälisiä toimijoita löytämään oikean kumppanin markkinoilta sekä kartoittamaan tukirahoitusmahdollisuuksia.

Noin 45% Viron maarajasta ulottuu merelle ja merialueita merkitään onshore- ja offshore-teollisuuteen ja tutkimusympäristöiksi jatkuvasti lisää. Vesa Vasaran mukaan Virossa elinkeinoelämää tahdittaa kolme keskeistä aihetta, jotka näkyvät myös meriteollisuudessa: puolustus, energia, ja terveys.

Suomalaisdelegaatio tutustui matkallaan Tallinnan suurimman korjaustelakan lisäksi sopimusvalmistajiin ja kokonaistoimittajiin

Ensimmäinen vierailukohde matkalla oli virolainen BLRT Group, nykyään monikansallinen laivanrakennukseen erikoistunut yritys, jolla on telakoita Viron lisäksi Liettuassa ja Suomessa. Vuosittain telakoilla kunnostetaan noin 300 alusta, joista noin 90 Viron telakalla, joka tekee siitä volyymiltään Viron suurimman korjaustelakan. Pääkuvassa suomalaisdelegaatio vierailemassa korjaustelakalla Viimsissä.

Toiseksi vierailuyritykseksi valikoitui Weldmet Solution OÜ, joka on erilaisten metalli-, teräs ja alumiinituotteiden valmistukseen erikoistunut 17 hengen yritys. Kompakti 12-vuotias yritys tekee useille suomalaisillekin yrityksille tilaustyönä metalliosia. Weldmetillä valmistuu niin myymälä- ja liiketilakalusteiden metalliosat kuin oma ympäristökalustesarjakin, johon kuuluu niin roska- ja tumppiastiat kuin katokset kuin pyörätelineetkin. Yritys tekee laivoihin erilaisia sisustus- ja tukielementtejä kuten kaiteita, opastetaulujen tai ikkunoiden reunoja ja koristeellisia teräs- ja alumiiniovia sekä kerrospilareita.

Kolmantena yrityksenä vierailimme SRC Groupissa, joka tarjoaa korjaus- ja jälkiasennuspalveluita sekä teknistä suunnittelua meri- ja offshore-sektoreille. Yritys toimii Euroopan lisäksi Amerikan ja Aasian markkinoilla. SRC tukee meriteollisuuden vihreää siirtymää tarjoamalla valikoiman ratkaisuja laivanrakennukseen, jotka auttavat saavuttamaan alusten kiristyvät ympäristövaatimukset. Näihin kuuluu mm. painolasti- ja jätevedenkäsittelyjärjestelmien asennus ja vaihtoehtoisten polttoaineiden integrointi. Yritys palkittiin Viron vuoden vientiyrityksenä vuonna 2021. Yrityksellä on 65 pysyvää työntekijää, mutta ei ole tavatonta järjestää jopa 1000 työntekijää yhteen projektiin.

Eumar Design on 30-vuotias kylpyhuonekalusteiden valmistaja. Yrityksen tuotteita löytyy yli 80 aluksesta. Eumarin komposiitti on noin 50% kevyempää kuin luonnonkivi, joten se sopii erityisesti risteilijähytteihin. Eumar on voittanut useita kansainvälisiä muotoilun ja vastuullisuuden palkintoja edistyksellisillä materiaaleillaan.

Viimeisenä kohteena tutustuimme Repstoniin, joka on monipuolinen sisustustuotteiden sopimusvalmistaja. Repston toimittaa kokonaisia sisätiloja aina suunnittelusta asennukseen tai vain yksittäisiä osia tilaajan toiveiden mukaan. Puolet tuotannosta menee vientiin, josta suurin osa suuntautuu Pohjoismaihin vapaa-ajanviettopaikkoihin, esimerkiksi hotelleihin, ravintoloihin ja elokuvateattereihin sekä ympäri Eurooppaa rakennettaviin risteilijöihin. Eri metallit, puu ja lasi näyttelevät pääosaa valmiissa tuotteissa.

Eumar copper-like wall

Laajentamista suunnitteleva yritys on satsannut moderneihin tuotantolaitteisiin ja niillä valmistuvat kupari- ja messinkijäljitelmät ovat ympäristöystävällisempiä ja halvempia kuin aidot metallit ja niitä käytetään esimerkiksi vetimissä ja koristeseinissä, kuten kuvassa näkyy.

Repston on toimittanut risteilijöihin sisätiloja, kuten auloja ja ravintoloita. Käsin tehtynä tilausmäärät eivät ole valtavia, sillä valmiit tuotteet ja tilat ovat yleensä uniikkeja, ja kaikessa laatu on määrää tärkeämpi.

 

Seuraa Merimerkit-hankkeen kanavia ja hyppää mukaan kansainvälistyvään Lahden seudun ja Lounais-Suomen meriteollisuuteen! Ota yhteys alueesi yhteyshenkilöön ja kysy lisää mitä hanke voi tarjota Sinun yrityksellesi!

 

Lisätietoa:

Ville Uimonen
Kehityspäällikkö | Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
+358 50 574 3222 | ville.uimonen@ladec.fi

Anne E. Suominen
Erikoissuunnittelija | Turun yliopisto
+358 40 779 9494 | anne.e.suominen@utu.fi