Innovaatioista voimaa: Suomalaiset elintarvikkeet valloittavat superjahtimarkkinat
Merimerkit-hanke edistää Etelä- ja Lounais-Suomen yritysten yli maakunnallista yhteistyötä, vahvistaen meriteollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä innovointien ja uusien toimintamallien kautta. Vaikka Suomen meriteollisuuden osaamista on jo tunnustettu risteilyalusten rakentamisessa, Lahden Tiedepuistossa 5.3.2024 pidetyssä seminaarissa teemana oli superjahtialan piilevät kasvupotentiaalit. Tilaisuus keräsi lähes 40 yritysedustajaa kuulemaan ja keskustelemaan alan globaaleista mahdollisuuksista ja siihen liittyvistä teollisuus-, palvelu-, elintarvikenäkymistä sekä rahoitusmahdollisuuksista mielenkiintoisia yritysesimerkkejä unohtamatta.
Superjahtien nousu: 24 miljardin euron kasvava teollisuus- ja palveluala meriteollisuudessa
TUVYC Consultingin Mikko Väisäsen johdolla kuultiin yleiskatsaus superjahtialan tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä. ”Superjahdeista puhuttaessa puhutaan varakkaan yksityishenkilön omistamasta, yli 24 metriä pitkästä merialuksesta. Maailmassa yli 11 000 jahtia ja 500 tulee lisää joka vuosi. Suuri kasvu on tapahtunut etenkin isoissa, yli 70 metrisissä aluksissa, joiden hintalappu on noin 200 miljoonaa euroa”, Mikko aloittaa kertaamalla peruskäsitteet ja jatkaa: ”Vuosi 2022-23 oli hurjaa nousua alalla, jota koronaepidemia edisti. Varakas asiakaskunta kaipasi yhä enemmän paikkoja, joissa viettää aikaa terveysturvallisesti”, Mikko kertoi.
Kasvutrendin povattu jatkuvan kiihtyen, mutta alalla laajasti tunnistettu ongelma liittyy telakoiden pulaan osaavista alihankkijayrityksistä. ”Telakoille tulee kyllä tilauksia, mutta tilausajat ovat pitkiä. Se ero alalla on risteilijärakentamiseen verrattuna, että risteilijät valmistuvat nopeammin. Vihreä siirtyminenkin näkyy superjahtien valmistuksessa ja uusia teknologioita etsitään jatkuvasti. Vanhaa kantaa retrofitataan ja uudistetaan vastaamaan tiukentuvia ympäristömääräyksiä”, Mikko jatkoi.
Mikko liittyi seminaariin etäyhteydellä suoraan Dubaista, joka on tunnettu superjahtien markkinoiden sydämenä Lähi-idässä. Erityisesti Saudi-Arabia ja Punainenmeri ovat nousseet merkittäviksi keskuksiksi alalla, houkutellen eurooppalaisia jahteja sujuvalla navigoinnilla Välimereltä, varsinkin talvikaudella. Merellä liikuttaessa alukset käyttävät pääasiassa generaattoreita, jotka polttavat tavallista meridieseliä, kun taas satamissa pyritään hyödyntämään maasähköä aina kun mahdollista. Tämä ei kuitenkaan ole aina vaihtoehto, ja mielenkiintoista on, että aluksen sisätilojen viilennykseen kuluu jopa 65% sen energiantarpeesta.
Tarinallisuus ja luonto elintarvikeinnovaatioiden kaupallisuuden ytimessä
Titta Uoti-Väisänen, TUVYC Consultingin johtaja, kertoi TUVYCin markkina-entry konsultointiohjelmasta, joka auttaa yrityksiä pääsemään superjahtialalle. TUVYC:n Superyacht Cluster -valmennuskonsepti opastaa yrityksiä vuoden ajan suunnitelman rakentamisessa ja oikeiden kontaktien löytämisessä superjahtimarkkinoille. Viime vuosina toiminta on laajentunut auttamaan myös elintarvikealan toimijoita superjahtimarkkinoille. Hanne Husso TUVYCista puolestaan esitteli Superyacht Foodie -ohjelman mahdollisuuksia, joka auttaa lisäämään suomalaisten elintarvikkeiden tunnettuutta alalla keskittyen Ranskan ja Hollannin tukkureihin matchmaking-palvelun avulla.
”Nämä asiakkaat ovat sellaisia, jotka etsivät jatkuvasti uusia elintarvikeinnovaatioita, joilla on tarina. Mitä enemmän siinä on metsää, kalaa, järviä, mystiikkaa – se kiinnostaa ostajia. Meidän kaiku on hyvä, mutta meitä ei tunneta. Arctic, nordic, healthy ovat avainsanoja. Alalla on kova kilpailu, joten laatu ja turvallisuus ovat lähtökohtia, erottuvuus on se myyntielementti. Privat label ja White label -strategiat ovat myös hyödyllisiä lähestymisiä, josta esimerkkinä on, se että superjahti teettää oman nimikkosuklaan”, Hanne kertoo.
Superjahdeilla kuluu ruokaa ja juomaa miljardin euron arvosta vuosittain. Tuoreen ruoan saaminen, avomerellä ja kauempana satamista on vaikeaa. ”Vaihtoehtona on ruoan lennättäminen aluksille, joka sekään ei ole ekologista. Tuoreita elintarvikkeita, etenkin aluksessa kasvatettavat, ovat herättäneet uutta mielenkiintoa superjahtien elintarvikepuolella”, Titta lisää.
TUVYC on mittakaavassaan ainoa toimija luksusjahtien food sourcing alalla, jolla on myös avauksia yksityislentokonepuolelle. TUVYCin market entry- ja foodie-ohjelmista lisätietoa TUVYCin verkkosivulta tai olemalla suoraan yhteydessä Titta Uoti-Väisäseen tai Hanne Hussoon.
Jahtiprojektien innovatiiviset ratkaisut ja rahoitustuki
Janne Salminen Europlan Engineering Oy:stä esitteli luksusjahtimarkkinoita kokonaistoimittajan perspektiivistä, keskittyen erityisesti uudisrakennus- ja korjausprojekteihin Europlanin näkökulmasta. Hän valaisi yleisölle, miten yritys lähestyy erilaisia jahtiprojekteja, tarjoten syvällistä tietämystä ja asiantuntemusta alalta. Matti Nykänen Hämeen ELY-keskus ja Team Finland-koordinaatiosta muistutti puheenvuorossaan, että ELYn puoleen kannattaa kääntyä aina, kun oikean rahoitusinstrumentin tai vientitakausmuodon valinta mietityttää.
Eksklusiiviset elintarvikkeet tähtinä Superjahti-seminaarissa
Superjahti-seminaarin kohokohta oli elintarvikeminimessut, joissa alan toimijat esittelivät ainutlaatuisia ruokia ja juomia asiantuntijoille. Tämä osio heijastaa luksusmatkailun ja vieraanvaraisuuden kasvavia trendejä, joissa korostuvat yksilöllisyys, laatu ja elämyksellisyys. Osallistuneet yritykset saivat arvokasta palautetta tuotteidensa soveltuvuudesta luksusjahtimarkkinoille, mikä antaa viitteitä niiden potentiaalista tässä erityislaatuisessa ympäristössä.
Lisätietoja:
Lahden seudun yritykset:
Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Ville Uimonen
Kehityspäällikkö Neuvonta- ja kehittämispalvelut
050 574 3222
ville.uimonen@ladec.fi
Satakunnan ja Varsinais-Suomen yritykset:
Turun yliopisto, TSE Pori
Anne E. Suominen
Erikoissuunnittelija
040 779 9494
anne.e.suominen@utu.fi
Teksti ja kuva: Anri Vuori
Tilaisuuden mahdollisti Euroopan unionin osarahoittama Merimerkit-hanke, jonka hanketoteuttajina ovat Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Turun yliopisto. Hankkeen rahoitusviranomainen on Päijät-Hämeen liitto ja sitä rahoitetaan Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 – EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelma (EAKR) -ohjelmasta. Lue lisää www.merimerkit.fi