Osittainen kuva risteilijästä sivusta kuvattuna

Merimerkit-hankkeen starttiseminaari 21.6.2023

21.06.2023

Merimerkit-hankkeen starttiseminaari järjestettiin yhteistyössä Meyer Turun ja Wärtislän kanssa. Merimerkkien esittelyssä kuultiin laajasti mitä hanke tarjoaa meriteollisuudessa jo toimiville tai alalle haluaville uusille yrityksille. Meyer Turun  ja Wärtsilän puheenvuoroissa kuultiin meriteollisuustoiminnoista ja yhteistyömahdollisuuksista pk-yrityksille.  Lisäksi oli mahdollista verkostoita muiden meriteollisuusverkoston toimijoiden kanssa. Tilaisuus oli suunnattu niin meriklusterissa jo mukana oleville, kuin siitä kiinnostuneillekin yrityksille. Osallistuminen oli mahdollista joko paikan päällä tai etänä.

Seminaariohjelma

9.00–9.40 Merimerkit
Ville Uimonen, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Anne E. Suominen, Turun yliopisto
Päivikki Kuoppakangas, Turun yliopisto

9.50–10.20  Meyer Turku Oy ja NEcOLEAP
Ilkka Rytkölä, Meyer Turku Oy

Ilkka Rytkölä kertoi Meyer Turun telakan (Business Finland-rahoitteisen) veturihankkeen toimista ja telakan tarjoamista  yhteistyömahdollisuuksista. Meyer Turun NEcOLEAP-ohjelmassa kehitetään siis laajan yhteistyöverkoston avulla risteilyaluksiin hiilineutraaleja ja kestäviä teknologisia ratkaisuja. Tavoitteena on saada uusi miljardiluokan alustilaus Meyer Turun telakalle. Lisäinfoa NEcOLEAP-veturihankkeesta https://necoleap.fi/

10.30–11.00 Wärtsilä ja Zero Emission Marine
Kenneth Widell, Wärtsilä

Wärtsilän Zero Emission Marine ohjelman vetäjä Kenneth Widell esitteli Zero Emission Marine (ZEM) Business Finland-rahoitteisen veturihankkeen ja siihen kytkeytyviä yritysyhteistyömahdollisuuksia. ZEM-kehitystyön tavoitteena on vähentää meriliikenteen kasvihuonekaasupäästöjä 60 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Lisäinfoa ZEM-veturihankkeesta https://www.zemecosystem.com/fi/etusivu/

11.10–11.20 Tilaisuuden yhteenveto ja päätössanat
Ville Uimonen, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy
Anne E. Suominen, Turun yliopisto

11.20–12.10 Verkostoitumislounas
Lahden Tiedepuiston Sinuhe-ravintolassa (omakustanteinen)

Yritysten B2B-tapaamiset Meyer Turku ja Wärtsilä kanssa (à 20 min/ tapaaminen)

Klo 12.20 – 15.00 välillä yritykset tapasivat ennaltasovitusti Meyer Turun ja Wärtsilän edustajia. Tapaamisessa yrityksillä oli oiva mahdollisuus esitellä omaa yritystoimintaan, tuote- ja palveluideoita sekä ratkaisuja kotimaisen meriteollisuuden päätoimijoille Meyer Turulle tai Wärtsilälle. Ennakkoon varatut tapaamiset järjestettiin Lahden Tiedepuistolla erillisneuvotteluhuoneissa tai vaihtoehtoisesti Teamsin kautta.

Lisätietoja:

Lahden seudun yritykset: Ville Uimonen | 050 574 3222 | ville.uimonen@ladec.fi

Satakunnan ja Varsinais-Suomen yritykset: Anne E. Suominen | 040 779 9494 | anne.e.suominen@utu.fi

Merimerkit

Merimerkit-hanke mahdollistaa useita mielenkiintoisia yhteistyömahdollisuuksia meriverkoston yrityksille ja sidosryhmille. Hanketyön avulla pystymme kehittämään osallistuvien yritysten liiketoimintamahdollisuuksia ja toimintamalleja meritoimiala huomioiden. Autamme lisäämään yritysten toimialatietämystä ja teemme toimialan mahdollisuuksia näkyväksi.

Hankkeen monipuoliset tapahtumat, kuten starttiseminaari, on erinomainen tapa kohdata verkoston toimijoita. Tuotamme markkinatutkimuksia verkoston yritysten käyttöön ja toteutamme tiedonhakumatkoja, jotka auttavat yrityksiä kansainvälisiin verkostoihin.

Merimerkit on Euroopan unionin osarahoittama uusi 3-vuotinen kehittämishanke, jonka hanketoteuttajina ovat Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Turun yliopisto. Merimerkit-hanketoiminnan kautta vahvistamme ​ja kehitämme Etelä- ja Länsi-Suomen suuralueiden yritysten välistä ​yhteistyötä ja madallamme yritysten kynnystä hakeutua yhä lähemmäs meriteollisuuden toimintaverkostoa Euroopassa sekä Yhdysvalloissa.