Ilma kuva aurinkoisesta Cannesista jahtisatama edustalla

Ranskan superjahtimarkkinat kutsuvat suomalaisyrityksiä

7.5.2025 järjestetty verkkotilaisuus tarjosi meriteollisuuden yrityksille kattavan katsauksen Ranskan superjahtimarkkinoihin ja alan kansainvälisiin mahdollisuuksiin. Tilaisuudessa esiteltiin koulutuspolku superjahtialalle ja avattiin ilmoittautuminen syyskuun tiedonhakumatkalle Cannesin Yachting Festivaliin. Päivän aikana pureuduttiin siihen, miten suomalaiset yritykset voivat päästä mukaan superjahtien verkostoihin, projekteihin ja toimitusketjuihin – sekä siviili- että luksussegmentissä.

Superjahtiala yhdistää teknologian, muotoilun ja elämykset

Tilaisuuden avaajan, LADECin Ville Uimosen mukaan, käynnissä olevan Merimerkit-hankkeen tavoitteena on paitsi parhaillaan kartoittaa meriteollisuuden nykytilaa ja innovointia, tarjota kansainväliseen kasvuun tähtääville yrityksille valmennusta, markkinatietoa ja konkreettisia mahdollisuuksia astua uusiin neuvottelupöytiin – myös superjahtimarkkinoilla.

Titta Uoti-Väisänen, TUVYC Consultingista esitteli Ranskan jahtimarkkinoiden rakennetta ja konkreettisia polkuja markkinoille pääsyyn. Superjahti on yleensä vähintään 24 metriä pitkä luksusalus, joka tarjoaa kaikki modernin hotellin mukavuudet spa-tiloista elokuvateattereihin. Ala on noin 24 miljardin dollarin kokoinen ja työllistää arviolta 150 000 ihmistä. Jahteja on maailmassa yli 11 000, ja noin 500 uutta valmistuu vuosittain.

Koronapandemian aikana superjahtien myynti kasvoi, kun meri tarjosi terveysturvallisen ja yksityisen elämänympäristön. Samalla ns. refit-markkinat eli olemassa olevien jahtien modernisointi vahvistui. Jahdit käyvät vuosittain läpi huoltoprojekteja, joissa usein uudistetaan myös sisätiloja alan trendien tai omistajan muuttuvien toiveiden mukaisesti.


Eurooppa johtaa markkinoita – Italia kirkkaana kärjessä

Superjahtien rakentaminen on keskittynyttä ja erikoistunutta. Eurooppa hallitsee noin 37 % maailmanmarkkinoista, ja erityisesti Italia on noussut suurimmaksi valmistajaksi halliten yli 50 % maailman tuotannosta. Alankomaat ja Saksa seuraavat perässä vahvoina yksilöllisten huippujahtien rakentajina. Aasian rooli on myös kasvussa, kun maat siirtyvät komponenttituotannosta kohti projektijohtamista ja kokonaistoimituksia, kuten risteilyalusten rakentamisessa on jo nähty.


Refitiä, teknologiaa ja designia

Euroopassa toimii useita refit-telakoita, kuten Lürssen, Blohm+Voss, MB92, Amico & Co. ja Astilleros de Mallorca, jotka tarjoavat teknistä huoltoa, sisustusratkaisuja, energiatehokkuutta sekä pintakäsittelyä. Esimerkiksi MY Eclipse ja SY Black Pearl ovat käyneet läpi mittavia päivitysprojekteja näillä telakoilla. Noin 25 % maailman superjahdeista on amerikkalaisten omistuksessa. Seuraavaksi suurimpia omistajamaita ovat Venäjä, Kreikka, Turkki, Saudi-Arabia, useat Euroopan maat sekä Australia.

Titta muistutti, että alalle pääsy vaatii laadukkaita näyttöjä, oikeita verkostoja ja pitkäjänteistä työtä. ”Tapahtumat ovat äärimmäisen tärkeitä – paikalle meneminen ja kasvokkain keskusteleminen on korvaamatonta”, hän totesi.


Mahdollisuuksia myös ruoka- ja juomatuottajille

Yksi kiinnostava nouseva teema on Superyacht Foodie, jonka kautta suomalaiset elintarvike- ja juomatuottajat voivat löytää tiensä jahtien keittiöihin. ”Erityiset ja omaleimaiset tuotteet pääsevät esiin ympäristössä, jossa ainutlaatuisuutta arvostetaan ja laadusta maksetaan reilusti”, Titta kuvasi.


Vientivalmennus ja Cannesin matka yrityksille

Tilaisuudessa kuultiin myös Tanja-Maria Davidovia Vaasan ammattikorkeakoulusta. Hän esitteli yrityksille suunnattua maksutonta kansainvälistymisvalmennusta, joka tarjoaa työkaluja superjahtimarkkinoille lähtemiseen. ”Oikea yhteyshenkilö voi olla telakan omistaja, jahdin omistaja tai sisustussuunnittelija riippuen tuotteesta.”

Tanja mukaan suunnitteilla olevan yritysmatkan Cannesin Yachting Festivaliin 8.–11.9.2025 yhteyteen VAMKilla on valmius tarjota matkalle osallistuville yrityksille kohdennettua vientivalmennusta etätoteutuksena. Koulutussisältö voidaan räätälöidä yritysten toiveiden mukaan, lisäämään erityisesti kaupallisia vientivalmiuksia ja tuomaan tehokkuutta messupresenssiin.


Miksi Cannes?

Cannesin Yachting Festival on Euroopan johtava jahtialan tapahtuma, jossa esitellään vuosittain lähes 700 alusta. ”Missään muualla Euroopassa ei pääse niin lähelle tätä markkinaa kuin paikan päällä Cannesissa”, totesi Ville Uimonen. Yritysmatkaan liittyy oheisohjelmaa ja mahdollisuus tavata alan päättäjiä, joten katso lisää TÄÄLTÄ ja ilmoittaudu pian mukaan!

Merimerkit-hanke tukena kasvussa

Merimerkit-hankkeen tavoitteena on kartoittaa meriteollisuuden nykytilaa, tunnistaa kiinnostavat vientimarkkinat ja rakentaa yrityksille uusia kasvupolkuja. Hankkeessa kehitetään myös kansainvälisiä kumppanuuksia, viestitään avautuvista mahdollisuuksista ja tarjotaan digikatalogin kautta lisänäkyvyyttä. Yrityksille tarjotaan valmennusta, markkinatietoa ja konkreettisia mahdollisuuksia astua uusiin neuvottelupöytiin – myös superjahtimarkkinoilla.

Teksti: Anri Vuori, LADEC