Kuva Hampurista joelta päin. Pict-Frank-Rietch_Hamburg

Saksa – Keskeinen markkina suomalaisille meriteollisuusyrityksille

Saksa on yksi maailman merkittävimmistä toimijoista laivanrakennus- ja meriteollisuudessa. Sen vahva asema perustuu monipuoliseen laivanrakennuskapasiteettiin, valtion tukeen, sotateollisuuden kasvavaan rooliin sekä merkittävään vientipainotteisuuteen. Näiden tekijöiden ansiosta Saksa voi olla erittäin otollinen ensimmäinen kansainvälistymiskohde suomalaisille alan yrityksille.

Meriteollisuus ja Saksa – Markkinanäkymät ja käytännön keinoja markkinoille pääsyyn 5.3.2025

Merimerkit-hankkeen puitteissa järjestettiin 5.3.2025 webinaari Meriteollisuus ja Saksa – Markkinanäkymät ja käytännön keinoja markkinoille pääsyyn, jossa käsiteltiin Saksan meriteollisuusmarkkinoita, liiketoimintamahdollisuuksia, kontaktien luomista ja asiakastarpeiden selvittämistä uusilla markkinoilla. Tilaisuus toteutettiin Merimerkit-hankkeesta yhteistyössä yritysten vientiosaamista edistävän Annmarinen ja Hämeen ELY-keskuksen kanssa. Webinaarin jälkeen oli mahdollisuus B2B-tapaamisiin Annmarinen Anne Engelin ja Ville Uimosen kanssa, jossa yritykset saivat henkilökohtaista palautetta tuotteidensa ja palveluidensa sopivuudesta ja mahdollisuuksista Saksan markkinoilla.

Saksan hallitseva asema laivanrakennuksessa ja meriteollisuudessa

Saksa on kiistaton toimija erilaisten laivojen rakentamisessa. Erityisesti risteilyalukset, superjahdit sekä erikois- ja monitoimialukset muodostavat suuren osan maan tuotannosta. Tämä laaja-alaisuus osoittaa alan kypsyyttä ja monipuolisuutta sekä mahdollistaa monenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisille toimittajille ja alihankkijoille. Eurooppa ja erityisesti Saksa ovat keskeisiä toimijoita risteilyalustilauksissa, ja eurooppalaiset laitevalmistajat hallitsevat lähes 50 % maailmanmarkkinoista tällä sektorilla.

Saksan hallitus pyrkii aktiivisesti vahvistamaan laivanrakennus- ja meriteknologiateollisuuttaan osana European Maritime Industry -ohjelmaa. Tämä tarkoittaa jatkuvia investointeja ja aloitteita, joilla pyritään säilyttämään ja parantamaan maan johtavaa asemaa.

Sotateollisuuden osuus laivanrakennusteollisuuden liikevaihdosta kasvoi yli 33 %:iin vuonna 2023, mikä osoittaa vahvaa kotimaista kysyntää ja osaamista kehittyneiden sotilaallisten alusten rakentamisessa. Saksan laivanrakennus- ja offshore-toimittajilla on noin 80 %:n vientikiintiö, mikä kertoo maan vahvasta globaalista asemasta.

Saksassa on useita alueellisia keskittymiä, joissa toimii erikoistuneita telakoita. Nämä klusterit, kuten Rostockin alue Mecklenburg-Vorpommernin osavaltiossa, tukevat innovointia ja toimitusketjun tehokkuutta meriteollisuudessa.

”Made in Europe” -liittouma

Eurooppalainen ”Made in Europe” -liittouma pyrkii vahvistamaan maanosan meriteollisuutta vastauksena globaaliin kilpailuun, mikä edelleen tukee Saksan asemaa johtavana eurooppalaisena laivanrakennusmaana.

Suomen ja Saksan välinen maantieteellinen läheisyys helpottaa logistiikkaa ja viestintää, mikä vähentää kansainvälistymisen esteitä. Saksan korkea teknologinen kehitystaso takaa, että kysyntä laadukkaille tuotteille ja palveluille on jatkuvaa.  Lisäksi suomalaisilla ja saksalaisilla yrityksillä on jo ennestään vahvoja liikesuhteita, joita voidaan syventää uusien yhteistyöhankkeiden kautta.

Merimerkit-hankkeen kautta kohdennettua tukea Saksan kasvuun

Merimerkit-hanke tarjoaa suomalaisille meriteollisuusyrityksille tukea Saksan markkinoille pääsyyn. Palveluihin kuuluvat muun muassa markkinatiedon jakaminen, verkostoitumistilaisuudet kuten webinaarit ja B2B-tapaamiset sekä konkreettinen apu kansainvälistymiseen. Team Finland -verkosto ja Hämeen ELY-keskus tarjoavat ohjausta ja rahoitusta kansainvälistymispyrkimyksiin.

Marine Network -digitaalikatalogi esittelee suomalaisia merialan yrityksiä, ja sillä on jo seuraajia myös Saksassa. Tämä voi tarjota suomalaisyrityksille arvokasta lähtökohtaa markkinatietoisuuden lisäämiseksi ja yhteyksien luomiseksi potentiaalisiin saksalaisiin kumppaneihin.

Teksti: Anri Vuori, LADEC