Suomalaisyritykset sukelsivat jahtimaailmaan Monacossa ja Cannesissa
Syyskuun alussa kymmenkunta suomalaisyrityksen edustajaa matkusti Etelä-Ranskan aurinkoiseen Monacoon ja Cannesiin, missä järjestettiin Euroopan johtava venealan tapahtuma – Cannes Yachting Festival. Lähes 700 venettä, purjeista monirunkoisiin luksusjahteihin, täytti satamatja loi näyttämön, jossa meri, muotoilu ja teknologia kohtasivat. Matka oli tärkeä osa Merimerkit-hankkeen tiedonhakumatkojen sarjaa, jossa jalkaudutaan meriteollisuuden eri toimialoille ja markkinoille.
Cannesin vuosittainen jahtifestivaali on kansainvälinen jahti- ja venemaailman kohtaamispaikka. Kyseessä ei ollut ryhmällemme pelkkä messuvierailu, vaan ennen kaikkea arvokas sukellus jahtimaailmaan. Järjestimme yrityksille matkan, jossa Ranskan vientiä pohtivat tai sitä vahvistamaan tulleet yritykset pääsivät näkemään läheltä, miten veneiden ja alusten tuotantoketjut rakentuvat, millaiset motiivit ohjaavat omistajien hankintoja ja mitä jahti heille edustaa. Päätelmiemme mukaan jahti on elämäntapa, joka edustaa vapautta, statusta, unelmaa ja investointia.
Neljäpäiväisen matkan aikana pääsimme kuulemaan omakohtaisia kokemuksia alan toiminnasta ja sinne pääsystä niin merikapteenin, fleet crewn, brokerien kuin valmistajien ja suunnittelijoiden kannalta. Samalla avautui näkymä alan tulevaisuuteen ja siihen, miten pitkän suunnittelun ja rakentamisen urat yhdistyvät luksuksen ja teknologian huipentumiksi.
Monacossa vierailimme suomalaisen Aivan Oy:n toimistolla, jonka perustaja Jarkko Jämsén kertoi yrityksen noin kahdenkymmenen vuoden vaihteista vene- ja jahtisuunnittelussa. Yritys työllistää Helsingin pisteessä noin 100 merialan osaajaa, mutta asiakasrajapinta toteutuu vahvasti kansainvälisenä.
Yritysvierailujen lisäksi myös matkan osallistujat pysähtyivät reflektoimaan kokemuksiaan ja näkemään uusia mahdollisuuksia: “Messuilla konkretisoitui, miten moniulotteinen jahtiala on. Jokaisen veneen takana on vuosien työ, valtava määrä asiantuntemusta ja intohimoa”, kuvaili eräs osallistuja.
Toinen osallistuja kertoi näin: ”Messuilla huomasin, kuinka paljon luksusmarkkinoilla arvostetaan näkyvän laadun lisäksi aitoutta ja tarinaa. Sama pätee ruokaan – suomalaiset puhtaat raaka-aineet ja arktinen luonto voisivat olla täällä todellinen valttikortti. Järvissä ja joissa meillä kasvaa kalaa, jota täällä himoitaan. Tapaamieni kontaktien ansiosta näkemykseni viennin aloittamisesta on entisestään vahvistunut”.
Suomalaista osaamista Cannesissa
Suomesta jahtifestivaaleilla oli mukana useita venevalmistajia uusilla malleillaan. Heidät tapasimme uivassa venenäyttelyssä, jossa suomalainen osaaminen erottui edukseen – laadukkaana muotoiluna, teknisenä taitona ja rohkeina ratkaisuina, jotka herättivät kiinnostusta kansainvälisen yleisön keskuudessa. Esimerkiksi Axopar esitteli uuden, täysin sähköisen Electric Concept-venemallin innovatiivisuutensa todisteena. Sen lisäksi tutustuimme myös muihin kotimaisiin venevalmistajiin, kuten Quarken, Grandezza, Saxdor, Sargo, Targa, Yamarin, Princess Finland ja purjeveneistä Nautor Swaniin ja kuulimme heidän edustajien näkemyksiä tapahtuman merkityksellisyydestä alalla ja miten koronavuodet toivat venemarkkinoihin positiivisen vireen, joka yhä kantaa.
Oppia ja oivalluksia yhdessä
Yhteinen matka tarjosi yritysedustajille mahdollisuuden katsoa alaa sisältäpäin ja keskustella kokemuksista ja jatkoyhteistyöstä myös keskenään, jota Merimerkit-hanke voi jatkossakin tukea. Tunnelma rakentui paitsi vaikuttavista jahdeista myös siitä, että suomalaiset yritykset saattoivat jakaa omia ajatuksiaan ja pohtia, missä kohdin oma osaaminen voisi kytkeytyä kansainväliseen arvoketjuun.
Osa pidempää jatkumoa
Cannesin tiedonhakumatka oli luonteva jatko aiemmin järjestetyille infotilaisuuksille, joissa käsiteltiin jahtimarkkinoita ja Ranskan markkinoiden tarjoamia mahdollisuuksia. Ranskan meriteollisuudesta kiinnostuneille Merimerkit-hanke järjesti yhteistyössä Vaasan ammattikorkeakoulun koordinoiman Kansainvälistyminen maaseudun yritysten kasvun mahdollistajana -hankkeen kanssa kansainvälistymis- ja myyntikoulutuksen, joka toteutettiin verkossa 13.8.–3.9.2025.
Ennen Cannesin jahtifestivaalia järjestettiin lisäksi merikapteeni Mikko Väisäsen (TUVYC Consulting) vetämä infotilaisuus, jonka keskiössä olivat erityisesti superjahtimarkkinat. VAMKin hankkeen vetäjä Tanja Davidov ja Väisänen olivat myös yrityksille korvaamaton tuki Cannesissa ja Monacossa paikan päällä. Matkan myötä yhteistyömme – myös hankkeiden välillä – syveni, ja yhteinen tavoite kirkastui: auttaa suomalaisia yrityksiä menestymään maailmalla. Tieto puolestaan syveni käytännön kokemusten kautta – näkemällä, kuulemalla ja keskustelemalla.
Matkalta saadut kolme tärkeintä oppia
- Jahti on enemmän kuin alus – se edustaa omistajille elämäntapaa, statusta ja henkilökohtaisia unelmia.
- Alalle on vaikea päästä – suhteet ja vahva näyttö osaamisesta ovat minimivaatimus, jotta luottamus syntyy.
- Rohkeus kantaa – mukaan pääsee esillä olemalla – suomalaisetkin yritykset voivat päästä mukaan kansainvälisiin jahtirakennusprojekteihin, kunhan uskaltavat jalkautua paikalle ja tuoda omaa osaamistaan rohkeasti esille.
Cannesin ja Monacon matka toteutettiin osana Euroopan unionin osarahoittamaa Merimerkit-hanketta, jonka tavoitteena on avata suomalaisille yrityksille uusia väyliä kansainväliseen meriteollisuuteen ja luksuspalveluiden arvoketjuihin.
Teksti ja kuva: Anri Vuori, LADEC