TRYGG i skolans slutseminarium i Helsingfors 12.3.2024
Om du blir intresserad att delta i seminariet, kontakta oss: info-onni@utu.fi!
PROGRAM
11.30 Lunch (buffé)
ÖPPNING AV SEMINARIET
13.00 Välkomnande ord, professor Eila Lindfors
Seminariets inledningsanförande, undervisningsminister Anna-Maja Henriksson
13.15 Seminariedags format, projektkoordinator Emilia Luukka
Av projektet TRYGG i skolan i korthet, projektkoordinator Emilia Luukka
PRESENTATION AV FORSKNINGSRESULTAT
13.25 Reaktiivisen ja proaktiivisen ristiaallokossa – kohti resilienttiä turvallisuuskulttuuria
FORSKNINGSRESULTAT 1
Frågor: Mikä on suomalaisten perusopetuksen koulujen turvallisuuskulttuurin taso tänään? Mitkä ovat resilientin turvallisuuskulttuurin ainekset?
Verktyg och verksamhetsmodeller för utveckling av säkerhet: Turvallisuuden kehittämissuunnitelma ja vuosikello (saatavilla hankkeen verkkosivuilta)
13.40 Diskussion: Miten turvallisuuskulttuurin taso näkyy koulujen arjessa? Millaisia turvallisuuskulttuurin tasoa nostavia toimenpiteitä tulisi priorisoida?
Sammanfattning.
14.00 Turvallinen koulu tehdään yhdessä – turvallisuusjohtaminen kouluissa
FORSKNINGSRESULTAT 2
Frågor: Miten kouluissa jaetaan turvallisuusjohtamisen vastuita ja määritetään tehtäviä? Kenen tehtävä on valvoa ja ylläpitää koulun turvallisuuden tilannekuvaa?
Verktyg och verksamhetsmodeller för utveckling av säkerhet: Turvatiimin tehtäväkuvaus.
14.15 Diskussion: Mitä yhteisöllisyys tarkoittaa koulun turvallisuuskulttuurin ylläpitämisessä ja kehittämisessä? Mistä resursseja koulujen turvallisuustyöhön?
Sammanfattning.
14.35 Sattuu ja tapahtuu – turvallisuushavainnot tilannekuvan rakentajina
FORSKNINGSRESULTAT 3
Frågor: Millaisia turvallisuuspoikkeamia peruskouluissa tapahtuu? Miksi turvallisuushavaintoja kerätään ja miten niitä käsitellään?
Verktyg och verksamhetsmodeller för utveckling av säkerhet: ONNI-hankkeen malli turvallisuushavaintojen keräämiseen ja käsittelyyn.
14.50 Diskussion: Millaista tukea turvallisuuskulttuurin ylläpitämiseen ja kehittämiseen koulut toivovat opetuksen järjestäjiltä, vanhemmilta ja sidosryhmiltä?
Sammanfattning.
15.10 Kaffepaus (30min)
15.40 Varautumalla varmaksi, koulutuksella konkariksi: turvallisuusosaaminen ja omatoiminen varautuminen
FORSKNINGSRESULTAT 4
Frågor: Mikä on koulujen henkilöstön turvallisuusosaamisen taso ja täydennyskoulutuksen tarve? Millaista osaamista omatoiminen varautuminen edellyttää?
Verktyg och verksamhetsmodeller för utveckling av säkerhet: ONNI-hankkeen KORI-malli vaarojen tunnistamiseen ja riskien arviointiin.
15.55 Diskussion: Millä keinoilla henkilökunnan turvallisuusosaaminen kehittyy osana omaa työtä? Mikä on sidosryhmien asiantuntemuksen rooli erilaisiin vaaroihin ja riskeihin varautumisessa?
Sammanfattning.
16.15 Kompassi kehittämistyöhön: ONNI-portaikkomalli turvallisuuden itsearviointiin
FORSKNINGSRESULTAT 5
Itsearvioinnista suuntaa koulun pitkäaikaiseen turvallisuuskulttuurin kehittämistyöhön.
Verktyg och verksamhetsmodeller för utveckling av säkerhet: ONNI-portaikkomalli turvallisuuden itsearviointiin.
16.30 Diskussion: Mitä tukea koulut tarvitsevat ONNI-portaikkomallin käyttöönottamiseksi osana koulun arkea?
16.50 Avslutande ord, professor Eila Lindfors; undervisnings- och kulturministeriet.
17.00 Tack till alla deltagare!