Kontulan ala-asteen koulussa opitaan arjen turvataitoja
Turvallisuusaiheisia kurssisisältöjä voidaan sisällyttää koulun valinnaisten aineiden tarjontaan. Erinomainen esimerkki tästä on ONNI-hankkeessa mukana olevan Kontulan ala-asteen koulun järjestämä Arjen turvataidot -valinnaisainekurssi. Kurssilla käydään läpi turvallisuuden eri aihealueita. Oppilaat harjoittelevat kurssilla muun muassa poistumista ja sisälle suojautumista, alkusammutusta ja hätäilmoituksen tekoa. Lisäksi käydään vierailulla lähialueen pelastuslaitoksella. Kurssin opettaja, koulun turvallisuusvastaava Ville Tuovinen korostaa kurssin merkitystä erityisesti käytännön kannalta:
–Opiskeltavat taidot linkittyvät lasten arkeen ja antavat heille mahdollisuuden vaikuttaa oman ympäristönsä turvallisuuteen.
Oppilaat ovat ottaneet kurssin vastaan innostuneesti. Kurssin kohokohdiksi ovat nousseet erilaiset opetusvideot, alkusammutuskoulutus, hätäensiapu ja haavan sitomisen opettelu. Kiitosta on saanut myös vierailu paloasemalla. Oppilaiden mielessä kurssi on näyttäytynyt hauskana, kiinnostavana ja opettavaisena. Alkusammutusharjoittelu on tuonut rohkeutta puuttua tilanteeseen.
Tuovinen näkee yhtenä kurssin tärkeimpänä antina ennalta ehkäisevän ajattelutavan omaksumisen:
–Me kaikki olemme aktiivisia toimijoita turvallisuuden edistämisessä. Kurssin avulla oppilaat ymmärtävät, että jokainen voi tehdä jotakin, varautua ja valmistautua.
Pohja kokonaisvaltaisen turvallisuuskäsityksen muodostumiselle rakennetaan jo perusopetuksen aikana. Perusasteen opetussuunnitelman perusteissa (2014) todetaan, että kouluyhteisön kasvatukselliseen tehtävään kuuluu ohjata oppilaita ymmärtämään toimintansa vaikutus paitsi omaan myös muiden turvallisuuteen. Lisäksi koulussa opitaan turvallisia toimintatapoja arjen toimintaympäristössä. Opetuksen kautta omaksutut turvalliset toimintamallit antavat valmiudet toimia oman ja muiden hyvinvoinnin sekä turvallisuuden edistäjänä niin koulussa kuin koulupäivän ulkopuolella.
Koulujen turvallisuuskasvatuksen tavoitteena on oppilaiden turvallisuusosaamiseen kuuluvien tietojen ja taitojen vahvistaminen. Turvallisuuskasvatuksessa opetellaan muun muassa riskien ja vaaranpaikkojen tunnistamista ja arviointia sekä avun pyytämistä. Opetuksessa on läsnä käytännönläheinen näkökulma: turvallisuuskasvatuksessa pyritään siihen, että lapsi oppii soveltamaan oppimaansa myös käytännön tilanteissa. Turvallisuuskasvatuksen systemaattinen, yhteisöllinen ja oikea-aikainen toteuttaminen perustuu koulun henkilökunnan turvallisuusosaamiseen.
Lisätietoa aiheesta: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/pedagoginen-turvallisuus
Arjen turvataidot -kurssin materiaalin löydät täältä: https://sites.utu.fi/onni/arjen-turvataidot-kurssi/