Omatoimisen varautumisen auditointi oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittäjänä

Artikel:

Somerkoski, B., Waitinen, M., & Lindfors, E. (2017). Omatoimisen varautumisen auditointi oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin kehittäjänä. Pelastustieto, 91–95. http://pelastustieto.fi/digilehti/palotutkimuksen-paivat-2017/

Abstrakt:

Opetuksen järjestäjän velvollisuutena on huolehtia oppimisympäristön turvallisuudesta. Omatoimisen varautumisen auditointi -menettely on pelastustoimen kehittämä väline turvallisuuden arvioimiseksi. Tämän turvallisuuspedagogisen tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa oppilaitoksen turvallisuuskulttuurin muotoja sellaisena, kun ne ilmenevät auditointidiskursseissa.

Tutkimuksessa toteutettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi Omatoimisen varautumisen auditointi -menettelyn keskusteluaineistosta. Mukana oli neljä oppilaitosta (N=4). Diskurssit jäsentyivät defensiivisiin, neutraaleihin ja aktiivisiin repertuaareihin, joiden keskeisiä teemoja olivat turvallisuuden omaksi kokeminen, vastuu ja riskien tunnistaminen. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä auditointeja, oppilaitosten turvallisuusjohtamista ja -kulttuuria.

Mer information:

http://pelastustieto.fi/digilehti/palotutkimuksen-paivat-2017/