Turva(llisuus)kävely opetusmenetelmänä: mitä, miksi ja miten?
Artikel i ett samlingsverk:
Lindfors, E., Hilander, A., Lahtivirta, J., Somerkoski, B., & Lundberg, A. (2021). Turva(llisuus)kävely opetusmenetelmänä: mitä, miksi ja miten? Teoksessa E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti & J. Hanska (toim.), Opetuksen ja oppimisen ytimessä (ss. 169–193). http://hdl.handle.net/10138/333969
Abstrakt:
Turva(llisuus)kävelyä käytetään perusopetuksessa ja opettajankoulutuksessa erityisesti toiminnallisissa oppimisympäristöissä, jotka ovat tyypillisiä turvallisuuskriittisille oppiaineille. Turvakävelyä ei ole aiemmin tutkittu pedagogisena menetelmänä. Tämä tutkimus tarkastelee turvakävelyn tehtävää ja merkitystä opettajaopiskelijoiden (n=30) kokemana suhteessa turvallisuuskulttuurin fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja pedagogiseen ulottuvuuteen. Opettajaopiskelijat osallistuivat turvakävelyyn ja vastasivat kyselyyn. Kyselylomakkeella kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Opettajaopiskelijoiden kokemuksen mukaan turvakävely tutustuttaa osallistujat rakennukseen, tiloihin ja organisaation turvallisuuskulttuuriin sekä edistää osallistujan turvallisuuden toimintakyvyn kehittymistä. Turvakävelyn avulla ei pelkästään opeteta kohtaamaan vaara- tai hätätilanteita ja arvioimaan riskejä, vaan lisäksi opitaan toimimaan ennakoivasti. Siten turvakävelyn avulla voidaan myös kehittää oppimisympäristön turvallisuuskulttuuria tekemällä turvallisuushavaintoja ja raportoimalla niistä eteenpäin.
Mer information: