Turvallisuusosaaminen luokanopettajaopettajankoulutuksen opetussuunnitelmassa
Artikel i ett samlingsverk:
Lindfors, E., & Somerkoski, B. (2016). Turvallisuusosaaminen luokanopettajaopettajankoulutuksen opetussuunnitelmassaa. Teoksessa H.-M. Pakula, E. Kouki, H. Silfverberg & E. Yli-Panula (toim.), Uudistuva ja uusiutuva ainedidaktiikka (ss. 328–343). http://hdl.handle.net/10138/174336
Abstrakt:
Tutkimuksessa tarkastellaan turvallisuusosaamista kirjoitettujen opetussuunnitelmien perusteella. Teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla luokanopettajaopettajakoulutusten (N=5) tavoitteista ja sisällöistä etsittiin turvallisuusosumia, jotka jäsentyivät seitsemään pääluokkaan: hyvinvointi, turvallisuustaidot, riskit ja vaarojen tunnistaminen; psyykkiset tekijät; sosiaaliset tekijät; proaktiiviset toimintamallit ja työturvallisuus liittyen sekä turvalliseen oppimisympäristöön, turvallisuuskasvatukseen että turvallisuuskulttuuriin. Tulosten perusteella opettajaopiskelijan saama turvallisuusosaaminen näyttäytyy hajanaisena. Opiskelija saa mahdollisuuden oppia tietopainotteista turvallisuusosaamista sosiaalisiin tekijöihin, erityisesti vuorovaikutukseen keskittyen. Tämä on tärkeää, mutta ei riittävää opettajan työn vaatimaa turvallisuusosaamista. Tutkimuksen perusteella voidaan arvioida nykyisiä ja kehittää tulevia luokanopettajakoulutuksen, aineenopettajakoulutuksen ja jatkuvan koulutuksen opetussuunnitelmia, jotta tuleva opettaja voisi oppia koulutuksen aikana turvallisen oppimisympäristön, oppilaitoksen turvallisuuskulttuuria ja turvallisuuskasvatuksen toteuttamisessa tarvittavaa osaamista.
Mer information: