Turun yliopisto osallistui avoimen tieteen seurantaan

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kehitys on ollut nopeaa sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Suomessa avointa tiedettä ja tukimusta koordinoi kansallisesti Tieteellisten seurain valtuuskunnan AVOTT-sihteeristö Opetus-ja kulttuuriministeriön rahoituksella. AVOTT-koordinaation tavoitteena on edistää tutkimusyhteisön sisällä keskustelua avoimen tieteen ja tutkimuksen tavoitteista ja keinoista, lisätä yhteistyötä sekä tietoisuutta avoimen tieteen ja tutkimuksen mahdollisuuksista, haasteista ja niiden ratkaisuista.

Suomalaisen tutkimusyhteisön käytössä on laaja linjauskokonaisuus avoimen tieteen ja tutkimuksen edistämiseksi. Yhteiskehittämisen kautta syntyneet linjaukset tukevat sekä organisaatioita, että tutkijoita kulttuurinmuutoksessa, jossa avoimen tieteen ja tutkimuksen toimintatavat muuttuvat osaksi sitä, mitä ymmärrämme normaalina tutkimustoimintana.

Toukokuussa 2022 käynnistyi uudenalinen kansallinen avoimen tieteen seuranta, jonka toteutti AVOTT-sihteeristö suomalaisille tutkimusta tekeville organisaatioille suunnatun tiedonkeruun avulla. Seurannassa tavoite on sekä kerätä tietoa suomalaisen tutkimusyhteisön avoimuuden tilasta että tukea organisaatioita niiden työssä avoimuuden edistämiseksi.

Turun yliopisto osallistui seurantaan liittyvään tiedonkeruuseen määräajan puitteissa.

Nyt AVOTT-sihteeristö on uutisoinut, että touko-kesäkuun 2022 aikana toteutettuun tiedokeruuseen vastasi yhteensä 43 organisaatiota. Vastaajista 13 oli yliopistoja, 21 ammattikorkeakouluja ja 9 tutkimuslaitoksia. Tiedonkeruun kokonaisvastausprosentti oli 86 %.

Seurannan lopulliset tulokset julkaistaan loka-marraskuussa 2022 tiedejatutkimus.fi:ssä, josta ne löytyvät omana avoimen tieteen ja tutkimuksen osionaan

Listietoja seurannasta voit lukea kansallisen avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan verkkosivuilta: https://avointiede.fi/fi/linjaukset-ja-aineistot/seuranta