Mitä tekemistä YK:n kestävän kehityksen tavoitteilla on oman tutkimukseni kanssa?

Maanantaina julkaistiin Vau, mikä vaikutus! – podcastin neljäs jakso. Kanssamme kestävästä kehityksestä ja vaikuttavuudesta juttelemassa oli Turun yliopiston kestävän kehityksen asiantuntija Jutta Mäkinen. Jakson voit kuunnella tästä.

Kestävä kehitys ja vastuullisuus sekä vaikuttavuus ovat kaikki Turun yliopiston strategian
(2021-2030) läpileikkaavia teemoja ja ne kulkevat monesti käsikädessä erityisesti, kun puhutaan yliopistoista yhteiskunnallisina vaikuttajina. Tutkimustieto onkin välttämätöntä kestävän kehityksen aikaansaamiseksi ja tulevien sukupolvien hyvinvoinnin turvaamiseksi. Nykypäivänä yhä useammin myös rahoittajat edellyttävät tutkijoiden esittävän tutkimussuunnitelmissaan ja tutkimustuotoksissaan, miten heidän tekemänsä tutkimus edistää kestävää kehitystä osana vastuullista ja vaikuttavaa tiedettä.

Kestävää kehitystä on määritelty monin eri tavoin ja ehkä tunnetuin määritelmistä on vuodelta 1987, jolloin YK:n ympäristön ja kehityksen komissio julkaisi Brundtlandin raportin, jossa ensimmäistä kertaa määriteltiin mitä on kestävä kehitys. Tämän määritelmän mukaan kestävä kehitys on kehitystä, joka vastaa nykyhetken tarpeita vaarantamatta tulevien sukupolvien kykyä vastata omiin tarpeisiinsa. Lyhyesti sanottuna kestävä kehitys tarkoittaa ihmisten hyvinvointia maapallon kantokyvyn rajoissa. Yliopistomaailmassa puhutaan usein myös kestävän kehityksen rinnalla kestävän kehityksen ulottuvuuksista; taloudellinen, ekologinen sekä kulttuurinen ja sosiaalinen kestävyys. Kestävyydestä puolestaan voidaan ajatella, että se on tavoite, johon ihmiskunnan tulisi pyrkiä, jotta ihmisen toiminta on tasapainossa ekosysteemin kanssa.
Kestävä kehitys puolestaan on sitä jatkuvaa prosessia ja niitä valintoja, joilla sinne päästään.

YK:n 17 kestävän kehityksen tavoitetta (sustainable development goals, SDG) muodostavat yhdessä YK:n kestävän kehityksen tavoiteohjelman, jota myös kutsutaan Agenda 2030 –nimellä. Ohjelman tavoitteena on vuoteen 2030 mennessä poistaa maailmasta äärimmäinen köyhyys, edistää tasa-arvoa, ohjata oikeudenmukaisuutta sekä suojella maapallon kantokykyä. Eli nämä tavoitteet tähtäävät sellaiseen maailmanlaajuiseen kehitykseen, jossa ympäristö, talous ja ihminen otetaan tasavertaisesti huomioon.

Nopealla tarkastelulla kestävän kehityksen tavoitteet saattavat kuitenkin kuulostaa tutkijoista kaukaisilta ja abstrakteilta sekä vaikeasti lähestyttäviltä. Olisikin tärkeää tarkastella tavoitteita lähemmin, sillä sieltä löytyy paljon erilaisia ulottuvuuksia, joista jokainen voi löytää sen oman tulokulmansa tutkittavaan asiaan.  On syytä myös muistaa, että tavoitteet on kirjoitettu alun perin valtiotasolle ja viitekehystä voi, ja tuleekin soveltaa omaan tutkimukseen. Kannattaa siis lukea varsinaisten tavoitteiden alatavoitteita ja pohtia millä tavalla tavoite voi linkittyä omaan tekemiseen.

Käy kuuntelemassa jaksosta, mitä kaikkea Turun yliopistossa tehdään kestävän kehityksen tiimoilta ja miten kestävyysajattelua pyritään lisäämään yliopistoyhteisössämme!

Laura ja Outi

Kirjoittajat työskentelevät kehittämisasiantuntijoina Turun yliopiston Tutkimusedellytykset-yksikössä.

Julkaisun tiedot: 4/2022, Open Up!-blogi, ISSN 2814-8967