Voiko strategista tutkimusta olla ilman avointa tiedettä ja vaikuttavuutta?

Maanantaina julkaistiin Vau, mikä vaikutus! – podcastin viides jakso. Kanssamme strategisesta tutkimuksesta, avoimesta tieteestä ja vaikuttavuudesta sekä näiden yhteyksistä toisiinsa oli juttelemassa Suomen akatemiasta johtava tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää. Jakson voit kuunnella tästä.

Suomen Akatemian yhteydessä toimiva strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) rahoittaa yhteiskunnallisesti merkittävää ja vaikuttavaa korkeatasoista tiedettä. Strategisen tutkimuksen avulla etsitään konkreettisia ratkaisuja suuriin ja monitieteistä otetta vaativiin haasteisiin vuosittain määriteltyjen tutkimuksen teema-alueiden mukaisesti. Strategisessa tutkimuksessa on pyrkimyksenä tunnistaa teemoja, jotka ovat Suomen tulevaisuuden kannalta keskeisiä haasteita, horisontaalisia, erilaisia, yhteiskunnan eri osa-alueita laajasti koskettavia ja edellyttävät uuden tiedon hankinnassa monitieteistä tutkimusta.

Strategisen tutkimuksen ohjelmille erityistä on se, että niissä lähtökohtana on pyrkimys yhteiskunnallisesti vaikuttavan tutkimuksen tekemiseen. STN hankkeisiin liittyy olennaisesti myös aktiivinen ohjelmatoiminta, joka tukee erityisesti hankkeiden yhteiskunnallista vuorovaikutustoimintaa. Jo hakuvaiheessa tutkijoiden pitäisi osoittaa suunnitelma siitä, miten vaikuttavuus on huomioitu hankkeessa. Huomiota olisi syytä myös kiinnittää siihen, ketkä ovat oman tutkimushankkeen kannalta relevantteja yhteiskunnallisia toimijoita ja miten heidän kanssaan kannattaa tehdä yhteistyötä. Joko yksittäisinä yhteistyökumppaneina tai tuoden heitä ja heidän näkemyksiään yhteen. Lisäksi hakemuksessa on hyvä osoittaa uusia ja innovatiivisia tapoja olla vuorovaikutuksessa ja tehdä yhteistyötä.

Vuorovaikutuksen lisäksi avoin tiede nähdään tärkeänä työkaluna vaikuttavuuden aikaansaamiseksi. STN on ollut edistyksellinen rahoitustaho akatemiassa ja se alkoikin ensimmäisenä edellyttämään tutkimusaineistojen avaamista silloin, kun se on mahdollista. STN:ssä on tunnistettu myös, että monitieteisten hankkeiden toimintaa tehostaa, kehittää ja parantaa se, että tulokset ja tuotokset ovat kaikkien saatavissa mahdollisimman nopeasti ja avoimesti. Avoimuus edistää tällä tavoin tutkimuksen jatkuvuutta sekä helpottaa ja tehostaa suurten yhteiskunnallisten haasteiden tutkimusta myös jatkossa.

STN:ssä koetaan vahvasti, että tieteen avoimuus tukee yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Jo hakuvaiheessa tutkijan tulee esittää käsityksensä siitä, miten tuloksia tullaan julkaisemaan. Tutkijan tulee olla myös tietoinen siitä, missä avoimuutta pystytään todella toteuttamaan ja missä ei. Monessa strategisen tutkimuksen hankkeessa käsitellään yhteiskuntaa ja ihmisiä ja silloin erityisesti tulee huomioida se, missä henkilötietosuojan rajat tulevat vastaan. Tämänkaltainen avoimuus on keskeinen osa vastuullista tiedettä.

Avoin tiede heijastuukin vahvasti yhteiskunnallisen vaikuttavuuden puolelle. Molempiin liittyy läheisesti läpinäkyvyys ja kaikkien olennaisten tahojen huomioiminen. Toki tulee muistaa, että on sellaisia yhteiskunnallisia haasteita, joiden käsittely vaatii suljetumpia tai suljettuja ovia. Myöskään mikä tahansa yhteistoiminta tai vuorovaikutuksessa tehty tutkimus ei välttämättä luo yhteiskunnallista vaikuttavuutta, vaan sen aikaansaamiseksi pitää olla ymmärrys siitä, mitkä ovat ne konkreettiset reitit tai polut joita pitkin vaikuttavuutta on mahdollista saavuttaa. Tiimityö onkin keskeisessä roolissa, sillä yksittäisellä tutkijalla ei voi olla kaikki niitä taitoja, mitä vaikuttavuuden aikaansaamiseksi tarvitaan. Lisäksi myös organisaatioilla, kuten esimerkiksi yliopistoilla, on vastuu luoda sellainen tutkimus- ja toimintaympäristö joka mahdollistaa vastuullisen ja vaikuttavan tutkimuksen tekemisen.

Lisätietoa strategisesta tutkimuksesta saa nettisivulta www.strateginentutkimus.fi tai seuraamalla @akatemia_STN joko twitterissä tai Instagramissa, tai liittymällä Linkedinissä ”strateginen tutkimus” –ryhmään. Ota kuunteluun myös Vai, mikä vaikutus! –podcastin aiheeseen keskittyvä jakso ja kuule lisää STN-hankkeiden vaikuttavuudesta ja avoimesta tieteestä!

Kuva: Kookossphoto

Laura Niemi ja Outi Nurmela

Kirjoittajat työskentelevät kehittämisasiantuntijoina Turun yliopiston Tutkimusedellytykset-yksikössä.

Julkaisun tiedot: 5/2022, Open Up!-blogi, ISSN 2814-8967