Turun yliopisto osallistui avoimen tieteen seurantaan ja menestyi siinä ansiokkaasti

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kehitys on ollut nopeaa sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Toukokuussa 2022 käynnistyi uudenalinen kansallinen avoimen tieteen seuranta, jonka toteutti AVOTT-sihteeristö suomalaisille tutkimusta tekeville organisaatioille suunnatun tiedonkeruun avulla.

Uusi kansallinen avoimen tieteen seurantamalli on kehitetty OKM:n 2015–2019 tekemän kypsyystasoselvityksen pohjalta. Avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan tavoitteena on tukea organisaatioiden avoimen tieteen kehitystyötä, tukea ja todentaa Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa ja linjauksissa sovittujen tavoitteiden toteutumista sekä muodostaa kokonaiskuva suomalaisen tieteen ja tutkimuksen avoimuuden tilasta.

Seurannassa käytettiin jo olemassa olevaa vertailukelpoista tietoa, joka on koottu Tutkimustietovarantoon ja näiden tietojen lisäksi seurannassa kerättiin tietoa suomalaisilta tutkimusta tekeviltä organisaatioilta erillisen tiedonkeruun avulla. Seuranatamallissa painottui organisaatioiden itsearviointi.

Seurannan tiedonkeruun vastasi määräaikaan mennessä kaikki suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut sekä kymmenen kahdestatoista tutkimuslaitoksesta.

Seurannan tulokset osoittavat, että suomalaisissa yliopistoissa sekä ammattikorkeakouluissa avoimuus on erinomaisella tai erittäin hyvällä tasolla. Myös suomalaisista tutkimuslaitoksista neljä kymmenestä ylsi erinomaiselle avoimuuden tasolle.

Yliopistoista Tampereen ylipisto, Oulun yliopisto, Handelshögskolan, Åbo Akademi ja Jyväskylän yliopisto arvioivat avoimuutensa korkeimmalle tasolle 5.

Tasolla 4 oli Turun yliopiston kanssa Helsingin yliopisto, Aalto yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, Lapin yliopisto ja Vaasan yliopisto.

Maanpuolustuskorkeakoulu ja Taideyliopisto ylsivät avoimuudessa tasolle 2.

Seurannan kaikki tulokset on julkaistu avoimesti tiedejatutkimus.fi-portaalissa, jossa organisaatiokohtaiset tiedot löytyvät etusivun organisaatiot-kuvakkeen takaa. Tarkempaa tietoa Turun yliopiston avoimen tieteen asteesta ja tasosta löytyy täältä.

Seuraavan kerran seuranta toteutetaan vuonna 2024 ja seuranta tulee tällöin olemaan tämän vuoden seurantaa merkittävästi laajempi. Vuoden 2024 toteuttavan seurannan indikaattoreista päättää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallinen ohjausryhmä keväällä 2023.

Lisätietoja avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannasta ja seurantamallista sekä avoimen tieteen ja tutkimuksen seurannan 2022 tuloksista löytyy TSV:n verkkosivuilta.