Miten vuorovaikutus voi johtaa vaikuttavuusonnistumiseen?

Vau, mikä vaikutus! – podcastin toisen kauden seitsemännessä jaksossa Lauran ja Outin vieraana on Turun yliopiston taloustieteen laitoksen professori ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija sekä Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan kuukauden vaikuttaja-alumni Janne Tukiainen. Hänen kanssaan juttelemme yhteiskunnallisen päätöksenteon tukemisesta ja politiikkavaikuttamisesta. Jakson voit kuunnella täällä.

Vuorovaikutuksen kautta pystytään lisäämään yhteisymmärrystä ja yksi keskeisimmistä haasteista on tietysti se, että päätöksenteon ja tutkimuksen tekemisen aikasyklit ovat niin erilaiset. Tutkimustiedon tuottaminen ei välttämättä ole mahdollista niin nopealla aikataululla, kuin sitä päätöksenteossa tarvitaan.  Esimerkiksi taloustieteessä journal-julkaisuprosessit ovat helposti pitkiä, ja niissä saattaa mennä vuosikausia, joten on selvää, että jos odotetaan journal-julkaisuja, niin niissä esiin tuleva tieto on jo päätöksenteon näkökulmasta myöhässä. Tämän vuoksi tärkeää olisikin, että tutkijoille muodoistuisi matalampi kynnys uskaltaa tehdä jokin ulostulo tutkimustulosten kanssa ennen vertaisarvioitujen tuloksien julkaisua. Joillain aloilla ei kuitenkaan ole tapana tuottaa pre-print tai working paper –julkaisuja kun taas toisilla aloilla se on jopa yleinen käytäntö.

Avoimuudessa on myös monia muita harmaita alueita, esimerkiksi datan ja koodin avoimessa julkaisemisessa. Tällä hetkellä monilla tieteenaloilla käydään aktiivista keskustelua siitä, pitääkö kaikki data ja koodi julkaista ja milloin dataa ei saa julkaista koska se on arkaluontoista. Tässäkin on varmasti monia vaihtoehtoja mihin raja vedetään ja mikä on tiedeyhteisössä hyväksyttävää. Lähtökohta toki on, että tutkija oman tutkimuksensa kautta pyrkii osallistumaan julkiseen keskusteluun ja vaikuttamaan, jolloin tarvitaan keinoja, joilla tutkimuksen avoimuus mahdollistetaan.

Avoimuus onkin yksi vaikuttavuuden mahdollistava tekijä, mutta vaikuttavuusonnistumiseen tarvitaan myös muutakin. Vaikuttavuusonnistuminen on lopulta monen eri tekijän summa.  Yksi asia, mikä edesauttaa vaikuttavuuden aikaansaamista, on se, että ollaan valmiita tekemään hyvin konkreettisia ja pitkälle vietyjä ehdotuksia. Tutkijoilla saattaa usein olla sellainen käsitys, että tutkittua tietoa hyödyntävillä päätöksentekijöillä olisi runsaasti resursseja tulkita ja soveltaa tutkijoiden tuottamaa akateemista tietoa omassa työssään. Todennäköisempää kuitenkin on, että kohdennettu, selkeä ja konkreettinen ehdotus, selvitys tai viesti etenee paremmin päätöksentekijöiden käytännön työhön ja tuottaa sitä kautta haluttua vaikuttavuutta, esimerkiksi lakimuutoksina. Tämän vuoksi onkin tärkeää, että tutkijat ovat myös valmiita aktiivisesti verkoistoitumaan ja itse hakeutumaan tilanteisiin, joissa he voivat esitellä omaa tutkimustaan suoraan päätöksentekijöille tai muille tutkimusta hyödyntäville tahoille.

Käy kuuntelemassa jaksosta vinkkejä siihen, miten tutkija voi lisätä avoimuutta ja läpinäkyvyyttä tutkimusprosessin aikana ja vaikuttaa omalla tutkimuksellaan yhteiskunnalliseen päätöksentekoon!

Kuva: Kookossphoto

Laura Niemi ja Outi Nurmela

Kirjoittajat työskentelevät kehittämisasiantuntijoina Turun yliopiston Tutkimuspalvelut –yksikössä.

Julkaisun tiedot: 2/2024, Open Up!-blogi, ISSN 2814-8967