EU ja tutkimus: Miten ja miksi vaikuttaa EU-tasolla

Euroopan unioni (EU) tarjoaa lukuisia mahdollisuuksia tutkimuksen, kehityksen, innovoinnin ja koulutuksen edistämiseen rahoittamalla toimia ja lisäämällä jäsenvaltioiden, organisaatioiden ja yksittäisten henkilöiden välistä yhteistyötä. EU onkin ainutlaatuinen alusta tiedeyhteisöille hyödyntää sille allokoituja resursseja, mutta myös jakaa asiantuntemustaan vielä laajemmin ja lisätä vaikutusvaltaansa.

Tässä blogitekstissä käsittelen, miten tutkijat ja tutkimusyhteisöt voivat hyödyntää EU:n tarjoamia mahdollisuuksia laajemmin ja kuinka suunnitelmallinen vaikuttaminen ja entistä aloitteellisempi verkostoituminen tuo lisäarvoa jo tehtävään työhön.

Vaikuttamalla nostat tutkimusprioriteettejä EU:n agendalle

EU-vaikuttaminen mahdollistaa tutkimustulosten ja asiantuntemuksen hyödyntämisen laajemmassa mittakaavassa. Vaikuttaminen on tilaisuus vaikuttaa politiikkaan ja käytäntöihin, sekä päätöksentekoon, jotka vaikuttavat sekä tutkimusalojen tulevaisuuteen, että yhteiskunnallisiin kysymyksiin laajemmin. Lisäksi temaattinen vaikuttaminen voi mahdollistaa pääsyn laajempaan rahoitukseen ja hankehakuihin, kun ne tutkimusteemat, jotka ovat itselleen tärkeitä, ovat myös EU:n prioriteettilistalla korkealla.

Keinovalikoimasta voi valita itselleen sopivimmat:

Päivitä osaamisesi

Nosta osaamisesi EU:n tasolle päivittämällä tietosi ja taitosi vastaamaan EU:n vaatimuksia. Osallistu koulutuksiin ja seminaareihin, jotka keskittyvät EU:n tutkimuspolitiikkaan ja rahoitusinstrumentteihin, sekä tilaisuuksiin, joissa tutkijat voivat esitellä osaamistaan ja luoda uusia yhteistyömahdollisuuksia. Seuraa tematiikkakohtaista EU-tason uutisointia.

Lisää strategista yhteistyötä

Kehitä strategista yhteistyötä kansallisten ja EU-instituutioiden, muiden yliopistojen, tutkimuslaitosten ja yritysten kanssa. Tavoitteellinen yhteistyö voi lisätä mahdollisuuksiasi saada rahoitusta ja vaikuttaa EU:n tutkimusagendan kehittämiseen. Esimerkiksi Horisontti Eurooppa -ohjelman kautta rahoitettavat eurooppalaiset kumppanuudet tarjoavat mahdollisuuksia osallistua laaja-alaisiin teknologiakumppanuuksiin, jotka edistävät tieteellistä ja teknologista kehitystä koko unionissa, antamalla sisältöä temaattiseen tutkimusagendaan ja sitoutumalla hyödyntämään sille suunnattua rahoitusta. Moni kumppanuus organisoituu verkostotoimintana, joka edellyttää jäseniltään aktiivista osallistumista ja jatkuvaa dialogia muiden toimijoiden kanssa.

Osallistu aktiivisesti EU:n päätöksentekoon ja rahoituskokonaisuuksien suunnitteluun

Keskeistä on kansallisen ja suoraan EU-instituutioihin vaikuttamisen yhdistäminen. Kansallisen tason vaikuttamisen kautta varmistamme, että Suomen omat äänitorvet ovat tietoisia meille tärkeistä asioista keskeisissä neuvottelupöydissään. Suoraan EU-instituutioihin vaikuttaminen korostaa viestiä ja tarjoaa parhaimmillaan muita konkreettisia mahdollisuuksia, kuten paikkoja instituutioiden omiin asiantuntija- ja sidosryhmiin.

EU-vaikuttaminen on myös yhteiskunnallista osallistumista

Kesäkuussa Euroopan parlamenttiin valitaan vaaleilla 720 uutta jäsentä, eli meppiä, jotka edustavat Euroopan unionin kansalaisia unionin tasolla. Tänä vuonna myös uudet komissaarit järjestäytyvät. Komissaarivalinnat, vaalitulos ja se mihin katseet nyt kohdistuvat tulevat pitkälti määrittelemään seuraavia vuosia EU:ssa.

Jo nyt asemoidaan millaisia kokonaisuuksia ja millä painotuksella EU:ssa tulisi ajaa eteenpäin. Samalla kun tutkimusyhteisö tarjoaa ratkaisuja EU:n jokapäiväisiin ja tulevaisuuden haasteisiin omilla temaattisilla aloillaan, olisikin syytä myös nostaa koko tiedeyhteisön ääntä ja ajaa tutkimuksen asemaa kokonaisuudessaan korkealle EU:n agendalla.

Anniina Jaako

Kirjoittaja työskentelee EU-vaikuttamisasioiden parissa Turun yliopiston lisäksi Åbo Akademille, Turun ammattikorkeakoululle ja Novia Yrkeshögskolanille tutkimuksen toimialalla. Hän viettää osan työajastaan Brysselissä.

Julkaisun tiedot: 7/2024, Open Up!-blogi, ISSN 2814-8967