Millainen toimija yliopisto on vaikuttajana nyt ja tulevaisuudessa?

Maanantaina julkaistiin Vau, mikä vaikutus! – podcastin toinen jakso. Kanssamme yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta Turun yliopistossa ja yliopistokentällä yleisesti, sekä tulevaisuuden vaikuttavuustrendeistä oli juttelemassa Turun yliopiston yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta vastaava vararehtori Mika Hannula. Jakson voit kuunnella tästä.

Yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen merkitys yliopistokentällä on voimakkaasti kasvussa. Yksi perimmäisistä syistä tähän on se, että yhteiskunnalliset haasteet esimerkiksi kestävän kehityksen parissa ovat niin monitahoisia ja vaativat monitieteistä ymmärrystä ja lähestymistapaa, ettei yksittäinen henkilö tai organisaatio pysty niitä ratkomaan. Ratkaisujen löytämiseksi vaaditaankin monenlaisia kumppanuuksia ja yhteistyötä sekä läheistä vuorovaikutusta yhteiskunnan eri toimijoiden kanssa.

Yliopistolain mukaan yliopistojen tehtävänä on edistää vapaata tutkimusta sekä tieteellistä ja taiteellista sivistystä, antaa tutkimukseen perustuvaa ylintä opetusta sekä kasvattaa opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa. Tehtäviään hoitaessaan yliopistojen tulee edistää elinikäistä oppimista, toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Usein yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta puhuttaessa käytetäänkin termiä yliopistojen kolmas tehtävä. Vuorovaikutus ja vaikuttavuus ei kuitenkaan ole mikään erillinen tehtävä, vaan kysymys on siitä, miten yliopiston perustehtävät, tutkimus ja opetus, vaikuttavat tähän yhteiskuntaan.  Onkin tärkeää muistaa, että yliopistot eivät ole yhteiskunnasta irrallisia toimijoita, vaan osa yhteiskuntaa. Autonomisilla yliopistoilla ja yliopistoyhteisöjen jäsenillä tulisi olla vankka käsitys siitä, mitä hyvää yliopistoissa saadaan aikaiseksi.

Asiansa hyvin hoitava yliopisto on välttämätön yhteiskunnan ja kansakunnan menestykselle. Yliopistot ovat hyvin erilaisia yhteiskunnallisia vaikuttajia kuin esimerkiksi poliittisesti aktiiviset henkilöt tai omia tavoitteitaan lobbaavat järjestöt. Yliopistojen vaikuttavuus perustuukin pitkäjänteiseen, korkealaatuiseen tutkimukseen ja opetukseen. Yliopistojen ei siis tulisi lähteä liiaksi lobbarin rooliin tai antautua vahvan ideologian ja subjektiivisten näkemysten puolestapuhujiksi. Yliopistoille sopii parhaiten faktoihin, tieteelliseen, tutkittuun tietoon perustuvien johtopäätösten tekeminen ja näiden johtopäätösten ja sen tieteellisen tiedon kertominen ja levittäminen riittävän selkeästi yhteiskunnan käyttöön.

Kuuntele jaksosta millainen on yliopistojen rooli yhteiskunnallisena vaikuttajana tällä hetkellä ja tulevaisuudessa sekä miten vaikuttavuus näkyy Turun yliopiston strategiassa 2021-2030!

Laura ja Outi

Kirjoittajat työskentelevät kehittämisasiantuntijoina Turun yliopiston Tutkimusedellytykset-yksikössä.

Julkaisun tiedot: 2/2022, Open Up!-blogi, ISSN 2814-8967