Mitä vaikuttavuus oikein on ja miksi se on tärkeää?

Maanantaina julkaistiin ensimmäinen jakso uudesta Vau, mikä vaikutus! – podcast-sarjastamme. Jakson voit kuunnella tästä.

Vaikuttavuus puhuttaa tänä päivänä enemmän kuin koskaan. Vaikuttavuuden käsitteeseen törmäävät väistämättä niin tutkimuksen tekijät, sitä rahoittavat tahot kuin tutkimuksesta kiinnostuneet ja sitä hyödyntävät. Tämän vuoksi onkin tärkeää ymmärtää mitä kaikkea vaikuttavuus voi olla ja mitä se eri tahoille voi tarkoittaa.

Tässä podcast-sarjassa pureudumme vaikuttavuuden käsitteeseen ja tulemme keskustelemaan vaikuttavuudesta useista eri näkökulmista useiden eri henkilöiden kanssa. Tulemme haastattelemaan sarjassa sekä tutkijoita, ja kuulemaan heidän ajatuksiaan tutkimuksensa vaikuttavuudesta, että tutkimuksen tuen asiantuntijoita jotka tarjoavat palveluita vaikuttavuuden tueksi. Lisäksi perehdymme vaikuttavuuteen rahoittajien näkökulmasta ja keskustelemme siitä, miten vaikuttavuutta olisi hyvä tuoda esille muun muassa rahoitushakemuksissa. Vau, mikä vaikutus! -podcast-sarja on tarkoitettu kaikille niille, jotka ovat kiinnostuneita tutkimuksen vaikutuksista ja haluavat maksimoida tutkimuksensa vaikuttavuuden.

Idea podcast-sarjalle syntyi tarpeesta ymmärtää syvällisemmin sitä, mitä vaikuttavuus oikeastaan on. Vaikuttavuus tuntuu monelle olevan hankala ymmärtää myös sen vuoksi, että sitä voidaan määritellä ja luokitella monin eri tavoin. Usein myös eri tieteenaloilla voi olla hyvinkin erilaiset ajatukset siitä mitä vaikuttavuudella tarkoitetaan. Hankalaa vaikuttavuuden havaitsemisesta ja osoittamisesta tekee myös se, että pääasiallisesti vaikuttavuus konkretisoituu vasta hyvin pitkän aikavälin jälkeen. Tämän kaiken lisäksi vaikuttavuus voi olla myös negatiivista tai epäsuoraa ja tutkimuksella saattaakin olla tahattomia vaikutuksia johonkin ihan muuhun asiaan, kuin mitä alun perin lähdettiin tavoittelemaan.

Tutkimusyhteisössä vaikuttavuus on noussut tapetilla viime aikoina myös siksi, että yhä useampi rahoittaja vaatii hankehakemuksissa erillistä selostusta hankkeen vaikuttavuudesta. Jo tutkimuksen suunnitteluvaiheessa tutkijan tulee pystyä realistisesti kuvaamaan hankkeen aikaansaamaa vaikuttavuutta sekä määritellä tätä osoittavat indikaattorit. Esimerkiksi Euroopan Komission puiteohjelmissa impact-osion merkitys ja laajuus on kasvanut merkittävästi 7. puiteohjelmasta tähän viimeisimpään Horisontti Eurooppa –ohjelmaan.

Ensimmäisessä jaksossa tuomme esille myös erilaisia vaikuttavuuden määritelmiä ja tulevan syksyn aikana vaikuttavuudesta keskustelemme syvällisemmin seuraavien vieraiden kanssa:

Turun yliopiston yhteiskunnallisesta vuorovaikutuksesta ja vaikuttavuudesta vastaava vararehtori Mika Hannula (5.9.2022)
Turun yliopiston Tutkimusrahoitusyksikön asiantuntijat Hanna Honkanen & Johanna Toivonen de Gonzales (19.9.2022)
Turun yliopiston kestävän kehityksen asiantuntija Jutta Mäkinen (3.10.2022)
Suomen Akatemian johtava tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää (24.10.2022)
Turun yliopiston Centre for Collaborative Research CCR -tutkimusyksikön johtaja Antti Saurama (7.11.2022)
Turun yliopiston INVEST –lippulaivan projektipäällikkö Erika Lilja (21.11.2022)
Turun yliopiston luonnonyhdistekemian professori ja matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan varadekaani Juha-Pekka Salminen (12.12.2022)

Tervetuloa mukaan matkalle vaikuttavuuden ihmeelliseen maailmaan!

Laura ja Outi

Kirjoittajat työskentelevät kehittämisasiantuntijoina Turun yliopiston Tutkimusedellytykset-yksikössä.

Julkaisun tiedot: 1/2022, Open Up!-blogi, ISSN 2814-8967