Luova toiminta

Luova kirjoittaminen

Itseilmaisu on pohjimmiltaan aina luovaa, sillä jokainen ilmaisija laittaa itsensä likoon synnyttäessään merkityksiä. Luovalla kirjoittamisella viitataankin tässä sellaisiin ilmaisun tapoihin, jotka perustuvat luovuuteen ja toiminnallisuuteen. Tekstien tuottamista ruokitaan hyödyntämällä jo lähtökohtaisesti taidemenetelmiä ja käyttämällä luovia harjoituksia tekstien tekemisen eri vaiheissa. Kirjoittaminen, kuten muukin luova toiminta, on oman ajattelun näkyväksi tekemistä. Näin kirjoittamalla oppii sekä itsestään että muista.

Oheisissa kokeiluissa opettajat ovat kannustaneet oppilaita ilmaisemaan tunteitaan ja kokemuksiaan runouden kautta. Lisäksi alkuopetuksen oppilaita on ohjattu tuottamaan hyvin monentyyppisiä tekstilajeja kirjoittamisohjelman mukaan.