Haluatko ratkaisun ongelmiisi? 

Jututimme viime kesän ja syksyn aikana monia Turun alueen yrittäjiä ja yrityspäättäjiä. Keskusteluissa toistui halu tavoittaa opiskelijoita aiempaa paremmin.

Monessa yrityksessä on havahduttu siihen, ettei harjoittelu- tai työpaikkoihin välttämättä saada riittävästi hakemuksia tai ei ainakaan tavoiteta niitä kaikkein sopivimpia tyyppejä. Ongelman ennustetaan vain pahenevan tulevaisuudessa. 

Yliopistoa ei kuitenkaan yritysten keskuudessa pidetty vaivattomimpana kumppanina haasteisiin vastaamiseksi. Tiedekuntia, laitoksia ja oppiaineita riittää. Mistä lähteä edes liikkeelle, keneltä kysyä? Aika ei riitä. 

Rekry – Turun yliopiston työelämäpalvelut on jo yli 25 vuoden ajan palvellut sekä opiskelijoita että työnantajia. Työmarkkinat ovat muuttuneet, työnhaun tavat ovat muuttuneet ja myös palveluntarjonta on muuttunut niiden mukana. Haluamme olla vaivaton kumppani. 

Työnantajamielikuva – onko tuote kunnossa? 

Opiskelijoiden tavoittamisessa on kyse myös kiinnostuksen herättämisestä. Opiskelijat ovat kiinnostuneita yritysten maineesta työpaikkana: miten henkilöstön hyvinvoinnista huolehditaan, minkälainen arvomaailma yrityksellä on ja minkälaisia kehittymisen mahdollisuuksia yritys tarjoaa.  

Universumin toteuttamassa opiskelijatutkimuksessa (Universum: The most attractive employers in Finland 2021) selvitettiin yliopiston-opiskelijoiden näkemyksiä houkuttelevimmista työnantajista ja mitkä seikat niihin vaikuttivat. Tärkein kriteeri oli vaihtelevat työtehtävät, toisena tuli ystävällinen työympäristö ja kolmannella sijalla oli henkilöstön arvostaminen. Näistä kaksi ensimmäistä kriteeriä on pitänyt paikkansa jo useamman vuoden, mutta kolmas – henkilöstön arvostaminen – nousi viime vuonna korkeammalle sijalle kuin kertaakaan aikaisemmin. Opiskelijat haluavat sitoutua työnantajaan, joka sitoutuu heihin. 

Yritykselle nämä seikat ovat keskeinen osa työnantajamielikuvaa. Työnantajabrändistä viestiminen on kuitenkin vasta ketjun viimeinen lenkki, ensin pitää tuotteen olla kunnossa. Työnantajamielikuvan rakentaminen on myös pitkäjänteistä työtä, etenkin jos tunnettuutta ei entuudestaan juuri ole.  

Partneriyhteistyöllä systemaattista näkyvyyttä 

Olemme käynnistäneet partneriohjelman, jolla vastataan erityisesti nyt todettuihin tarpeisiin näkyvyyden kasvattamisesta, työnantajamielikuvan rakentamisesta ja osaavan työvoiman saatavuudesta. Turun yliopiston Urapartneri-konsepti tarjoaa kattavan näkyvyyden ja yhteydet opiskelijoihin. 20 000 opiskelijan joukosta löytyy monipuolista osaamista, valtavaa potentiaalia ja uusia ideoita. Joskus sopivin osaaminen voi löytyä yllättävästäkin paikasta. Siinä me autamme. Urapartnerin oma yhteyshenkilö varmistaa, että palvelu on henkilökohtaista ja vastaa yrityksen tarpeisiin.   

Partneriohjelman lisäksi tarjoamme yrityksille monia muita palveluita opiskelijoiden tavoittamiseen ja toiminnan kehittämiseen.

Lue lisää palveluistamme:

Ryhdy urapartneriksi

Rekrytoi opiskelija

Näy opiskelijoille

Teetä opinnäytetyö tai projekti

 

 

 

 

 

 

Pilvi Lempiäinen