LinkedIn ja sosiaalinen media työnhaussa

Sosiaalisen median hyödyntäminen työnhaussa ja ammatillisessa verkostoitumisessa voi avata uusia mahdollisuuksia. Työnantajat käyttävät somea entistä enemmän ja paikkoja mainostetaan myös sosiaalisessa mediassa. Oman työnhaun ulottamista sosiaaliseen mediaan kannattaa harkita, jos se tuntuu itselle luontevalta vaihtoehdolta.

LinkedIn-profiili

LinkedIn on yleisimmin ammatilliseen profiloitumiseen käytetty sosiaalisen median alusta, ja luultavasti myös helpoin tapa aloittaa työnhaku verkossa. LinkedInissä voit luoda profiilin, osallistua keskusteluihin ja seurata alasi kiinnostavia yrityksiä, työpaikkoja ja ihmisiä. LinkedInin voi nähdä eräänlaisena nykyajan käyntikorttina ja sitä on hyvin helppo jakaa.

Lisää kuva.
Kuvalliset profiilit saavat 21 kertaa enemmän klikkauksia. Kuvaksi kannattaa valita luonnollinen ja asiallinen kuva, jossa näytät itseltäsi. Hymyilemällä saa helpommin lähestyttävän vaikutelman. Kuvaan voi pukeutua esimerkiksi niin kuin ajattelisi pukeutuvansa työhaastatteluun.

Yhteenveto (about-osio)
Yhteenveto on ensimmäisiä asioita, joita profiilissa luetaan. Yhteenvedossa kannattaa esitellä omaa osaamista, saavutuksia ja omia tulevaisuuden suunnitelmia. Voit myös kertoa omista arvoistasi.

Yhteenveto vaikuttaa myös näkyvyyteen, koska LinkedIn etsii avainsanoja yhteenvedosta. Eli jos henkilöstöala kiinnostaa, kannattaa käyttää esimerkiksi ”HR”, ”henkilöstö” ja ”rekrytointi”-sanoja.

Työkokemus-osiossa pääset esittelemään työhistoriaasi. Nimikkeiden ja työnantajien lisäksi kannattaa avata tarkemmin omia työtehtäviä. Mistä olit vastuussa? Minkälaisia onnistumisia koit? Opitko jotakin uutta?

Osaaminen, kurssit, vapaaehtoistoiminta ym.
Voit lisätä omaan profiilisi lukemattomia eri osioita Oletko käynyt jotain muita koulutuksia? Oletko ollut mukana järjestötoiminnassa? Kielitaidot? IT-taidot? Kokemukset ulkomailla? Kerro lisää!

Voit myös pyytää verkostostasi suositteluita tai jättää suosittelun työkaverin profiiliin.

Hanki tietoa ja verkostoidu

• Verkostoituminen kannattaa aloittaa heti. LinkedInissä on koko ajan kasvava joukko myös opiskelijoita. Nykyiset opiskelukaverisi ovat osa tulevaisuuden verkostojasi. Lisää siis myös kaverit kontakteiksi.
  • Seuraa yrityksiä ja niissä tapahtuvia muutoksia: henkilöstömuutokset, uudet projektit ym.
  • Selvitä keitä yrityksessä työskentelee; tunnetko jo jonkun?
  • Profiilitiedoista voit nähdä minkälaisia urapolkuja oman alasi ihmiset ovat kulkeneet.
  • Ryhmien ja keskustelujen kautta pääset verkostoitumaan muihin alasi osaajiin ja tuomaan esille asiantuntemustasi.

Linkedinin kautta myös oman uran suunnittelu voi helpottua. Pääset konkreettisesti näkemään mitä mahdollisen oman unelma-alan työntekijät tekevät ja millä taustalla he ovat nykyisissä tehtävissään. Voit myös saada lisätietoa eri artikkeleiden ja linkkien kautta. Alustaa voi nähdä eräänlaisena työelämän tietopankkina. Linkedinin kautta voit myös suoraan kysyä sinua askarruttavia kysymyksiä työelämässä olevilta henkilöltä. Verkostoidu rohkeasti!

Myös muut kanavat auttavat verkostoitumisessa. Facebook on täynnä ryhmiä (julkisia sekä suljettuja) joissa eri alan ammattilaiset jakavat tietoa alasta ja alan työpaikoista. Kysy opiskelukavereiltasi, jos heillä on jotain vinkkejä ryhmistä. Nämä ryhmät ovat myös oiva paikka ilmoittaa, että hakee töitä.

Näkyvyys ja näkyminen

• Näkyminen sosiaalisessa mediassa voi kertoa taidoistasi, persoonastasi ja verkostoitumiskyvyistäsi enemmän kuin adjektiivit CV:ssä.
  • Kerro avoimesti, että haet työtä ja minkälaista työtä.
  • Muista käyttää selkeitä ja toistuvia avainsanoja, jotka kuvaavat ydinosaamistasi.
  • Aktiivisuus somessa on hyvä keino tuoda esiin motivaatiotasi ja osaamistasi, etenkin jos varsinaista työkokemusta on vasta vähän.
  • Lisää CV:hen osoite LinkedIn-profiiliisi, mahdolliseen blogiisi tai Slideshare-tiliisi.

Omaa näkyvyyttä voi tehostaa monella tapaa. Muiden materiaalin jakaminen ja tykkääminen ovat helpoimmat tavat, mutta voit rohkeasti tehdä myös omia juttuja, jos sellainen tuntuu luontevalta. Jaa omia mietintöjä ja kokemuksia työelämästä.  Älä pelkää, ettei asia kiinnosta tai ettei sinulla ole tarpeeksi kokemusta. Vähitellen julkiasemisen kynnys madaltuu ja muuttuu helpommaksi.

Uraristeys on LinkedInissä toimiva varsinaissuomalaisille korkeakoulutetuille ja työnantajille suunnattu keskustelu- ja kohtaamispaikka. Ryhmässä voi keskustella muun muassa työnhausta, rekrytoinnista, LinkedInistä ja verkostoitumisesta. Ryhmässä myös etsitään harjoittelijoita, graduntekijöitä tai työntekijöitä lyhyisiin tai pidempiin projekteihin.

Tarkempia ohjeita LinkediIn-profiilin luomiseen Rekryn Linkedin-esitteessä: