Silkkitie ja Aristotelinen draaman kaari
– suunnitellaan musiikkikasvatusta kaikkien aistien kautta powerpoint -paketti.
Nyt satuillaan!
Rinnalla-hankkeessa on valmistunut yliopisto-opettajan, varhaiskasvatuksen musiikkiasiantuntijan Leena Poikelan (Oulun yliopisto) kehittämään Silkkitie-menetelmään kuuluva laulukirja. Kirja on kaikkien käytettävissä ja hankittavissa mm. täältä hankesivuilta. Olkaa hyvä!
Nyt Satuillaan -laulut
Esittäjänä Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijat ja Leena Poikela
Voit ladata kappaleet yksitellen klikkaamalla nimeä ja valitsemalla “Save as”. Vaihtoehtoisesti voit ladata kaikki kerralla pakattuna tiedostona tästä: Nyt satuillaan -laulut!
Yllä olevien laulujen sanat
Kuinka hiljaa osaankaan kuunnella hiljaisuutta?
Kuinka hiljaa osaankaan kuunnella hiljaisuutta?
Kuinka hiljaa osaankaan kuunnella hiljaisuutta?
Kuinka hiljaa osaankaan varpailla tassutella?
Kuinka hiljaa osaankaan varpailla tassutella?
Kuinka hiljaa osaankaan kuunnella tarinoita?
Kuinka hiljaa osaankaan kuunnella tarinoita?
Kuinka hiljaa osaankaan kuiskata salaisuuden?
Kuinka hiljaa osaankaan kuiskata salaisuuden?
Metsänpeitto
La-la-la-la-la-laa-laaa-laa-laa-laa-laa-laa-laa-laaa-la-la-la-laa-la-la-la-la-laa-laa-la-la-la-la-laa
Metsänpeitto pellavainen, sammaleinen, saniainen suojaa minimaailmaa ötököiden asustaa, suojaa minimaailmaa ötököiden asustaa.
Metsänpeitto pellavainen, sammaleinen, saniainen kodin pienoiselle antaa. sinne emo ruuan kantaa, kodin pienoiselle antaa. sinne emo ruuan kantaa.
Metsänpeitto pellavainen, sammaleinen, saniainen kätkee suuren salaisuuden, tiedonjyvän vanhan, uuden, kätkee suuren salaisuuden, tiedonjyvän vanhan, uuden.
Metsänpeitto pellavainen, sammaleinen, saniainen talvella saa värin uuden, valkoisen ja hiljaisuuden, talvella saa värin uuden, valkoisen ja hiljaisuuden.
Niilo-siili
Niilo-siili portaan alla asustaa. Illalla se hiljaa ulos kurkistaa. Pihan poikki pensaan suojaan kipittää. Minne Niilo häviää?
lltakaste siilin varpaat kastelee, kuono tutkii, Niilo herkut maistelee, lehden päältä vesitilkan nuolaisee. Mitä Niilo mumisee?
Lasten äänet Niilo-siilin herättää. Niilo kuiskaa: “Eihän mua kukaan nää!” Pieni siili toivoo salaa ystävää. Niilon sydän tykyttää.
Lapset löytää siilipallon piilosta, portaan alla aivan takanurkasta. “Älä pelkää, me ei sua kiusata!” Niilo kuulee lapsia.
“Tule mukaan leikkiin, tule laulamaan!” lapset pyytää. Niilo istuu katsomaan. Kaikkein pienin Niilon viereen istahtaa. Niilo hiljaa taputtaa.
Satumaailmaan
Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan Siellä tanssitaan, siellä tanssitaan, siellä tan-tan-tanssitaan. Nyt lähde kanssani matkaan tarinoiden maailmaan.
Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Siellä soitetaan, soitetaan, soi-soi-soitetaan. Siellä soitetaan, soitetaan, soi-soi-soitetaan. Nyt lähde kanssani matkaan tarinoiden maailmaan.
Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Siellä maalataan, siellä maalataan, siellä maa-maa-maalataan lauletaan. Siellä maalataan, siellä maalataan, siellä maa-maa-maalataan lauletaan. Nyt lähde kanssani matkaan tarinoiden maailmaan.
Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Nyt lähde kanssani matkaan tuonne satumaailmaan. Siellä kuunnellaan, siellä kuunnellaan, siellä kuu-kuu-kunnellaan. Siellä kuunnellaan, siellä kuunnellaan, siellä kuu-kuu-kunnellaan. Nyt lähde kanssani matkaan tarinoiden maailmaan.
Pikkuiset peikot
Pikkuiset peikot asustaa metsän siimeksessä. Pikkuiset peikot asustaa metsän siimeksessä. HEI! HOI! Missä oot, pikkuinen peikkokulta. HEI! HOI! Missä oot, pikkuinen peikkokulta.
Pikkuiset peikot koloistaan saapuvat piiloistansa. Pikkuiset peikot koloistaan saapuvat piiloistansa. HEI! HOI! Tässä oon, pikkuinen peikko-kulta?” HEI! HOI! Tässä oon, pikkuinen peikko-kulta?”
Pikkuiset peikot nousevat kannolle korkealle. Pikkuiset peikot nousevat kannolle korkealle. HEI! HOI! Hyppää näin pikkuinen peikko-kulta. HEI! HOI! Hyppää näin pikkuinen peikko-kulta
Pikkuiset peikot tanssivat sammalmaton päällä. Pikkuiset peikot tanssivat sammalmaton päällä. HEI! HOI! Tanssii näin pikkuinen peikko-kulta. HEI! HOI! Tanssii näin pikkuinen peikko-kulta.
Pikkuiset peikot illalla hiipivät koloihinsa. Pikkuiset peikot illalla hiipivät koloihinsa. Hei! Hoi! Hyräillen antavat unen tulla. Hei! Hoi! Hyräillen antavat unen tulla.
Pelargonian haave
Pelargonia ruukussaan katsoo ulos ikkunaan, pihalla leikkii kaksi lasta. ”Oi sepä vasta oisi, jos juurillaan juosta voisi. Oi, näitä haaveita”, tuumasi pelargonia.
”Oi sepä vasta oisi, jos juurillaan juosta voisi. Oi, näitä haaveita”, tuumasi pelargonia.
Luppa kylpee
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaan tassun saa laa- ri-laa-ri-laa!
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaan pepun saa laa- ri-laa-ri-laa!
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaat korvat saa laa- ri-laa-ri-laa!
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaat posket saa laa- ri-laa-ri-laa!
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaan masun saa laa- ri-laa-ri-laa!
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaan hännän saa laa- ri-laa-ri-laa!
Luppa, hauska koiranpentu kylvyssä näin melskaa: saippua ja pesusieni putipuksin helskaa. Luppa laulaa laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin pentu puhtaat hampaat saa laa- ri-laa-ri-laa!
Yk-ka-ja-yk-ka-kol-nel
Laa-ri-laa-ri-laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa-laa laa-ri-laa-ri-laa-ri-laa- laa-ri-laa-ri-laa. Laa-ri- laa-ri-laa-ri-laa laa-ri-laa-ri-laa näin koko pentu puhdas on. Laa-ri-laa-ri-laa!
Niilo-siilin talvi
Nenänpäätä nipistää talvipakkanen. Omppuposket värittää talvipakkanen. Missä Nilo-siili kuonon lämmittää? Missä Niilo-siili varpaat lämmittää?
Nenänpäätä nipistää talvipakkanen. Omppuposket värittää talvipakkanen. Missä Nilo-siili kuonon lämmittää? Missä Niilo-siili varpaat lämmittää?
Oman pesän piilossa Niilo uneksii. Lehtikasan suojassa Niilo uneksii. Lumihanki lämmin siilin peittelee. Lumi-hanki lämmin laulun hyräilee.
Laa-la-la-la-la-la-la-la-laa laa-la-la-la-laa-laa. La-la-la-la-laa-laa la-la-la-la-la-la-laa.
Kaivurilaulu
Niilo-siili kummastuu, mitä täällä tapahtuu? Niilo-siili kummastuu, mitä täällä tapahtuu?
Kaivuri, kaivuri, isokauhakaivuri kärrää kiviä kuormasta. Kaivuri, kaivuri, isokauhakaivuri kärrää kiviä kuormasta.
Niilo-siili kummastuu, mitä täällä tapahtuu? Niilo-siili kummastuu, mitä täällä tapahtuu?
Kaivuri, kaivuri, isokauhakaivuri huiskii hiekkaa kuormasta. Kaivuri, kaivuri, isokauhakaivuri huiskii hiekkaa kuormasta.
Niilo-siili ilahtuu, kohta kakku valmistuu. Niilo-siili ilahtuu, kohta kakku valmistuu.
Tule hyvä kakku, älä tule paha kakku, tule hyvä kakku!
Kaivuri, kaivuri, isokauhakaivuri myllää multaa kuormasta. Kaivuri, kaivuri, isokauhakaivuri myllää multaa kuormasta.
Niilo-siili innostuu, mullan tuoksuun unohtuu. Niilo-siili innostuu, mullan tuoksuun unohtuu.
Kaivuri, kaivuri, pikkukauhakaivuri silittää kukkapenkkiä. Kaivuri, kaivuri, pikkukauhakaivuri silittää kukkapenkkiä.
Niilo-siili haaveilee, kuinka lehdet kahisee. Niilo-siili haaveilee, kuinka lehdet kahisee.
Kun muutetaan
Tutti, potta, haalari, vanha nallekaveri lähtee mukaan varmasti kun muutetaan, kun muutetaan.
Pussi, kassi nyssykkä, matkalaukku pyylevä, laatikoita rivissä kun muutetaan, kun muutetaan.
Muuttoauton mahassa laatikoiden piilossa omakoti ihana kun muutetaan, kun muutetaan.
Käsi äidin kädessä, heilutetaan yhdessä. Nallella on ikävä, kun muutetaan, kun muutetaan.
Uuden kodin pihassa, koivun alla suojassa Nallen maja mukava kun muutetaan, me muutetaan, me muutetaan.
(vihellystä)
Surunaru
Sykkyrällä, mykkyrällä surunaru on, siinä mun kaikki murheeni on. Hiljaa alan sitä tutkia, hitaasti solmuja availla.
Solmussa, syttyrällä surunaru on, silloin se on ihan käyttökelvoton. Hiljaa alan sitä tutkia, hitaasti solmuja availla.
Sykkyrällä, mykkyrällä surunaru on, siinä mun kaikki murheeni on. Hiljaa alan sitä tutkia, hitaasti solmuja availla.
Ensimmäinen solmu on auki. Toinen solmu on auki. Kolmas solmu on auki. Neljäs ja viides on auki.
Männyn latvassa harakka
Männyn latvassa harakka maailmaa katselee. Mitähän näkee se harakka kun se pihalle kurkistelee?
Männyn latvassa harakka maailmaa katselee. Mitähän näkee se harakka kun se metsään kurkistelee?
Männyn latvassa harakka maailmaa katselee. Mitähän näkee se harakka kun se kaupunkiin kurkistelee?
Männyn latvassa harakka maailmaa katselee. Mitähän näkee se harakka kun se tielle kurkistelee?
Männyn latvassa harakka maailmaa katselee. Mitähän näkee se harakka kun se merelle kurkistelee?
Pieni kaarnavene
Pienen, pienen kaarnaveneen lasken virran syliin. Viestini saa viedä se moniin, moniin kyliin. On ystävyyden aarre parhain, siitä iloitsemaan nousen aamuvarhain
Taikakissan kanssa kaarneveneen tehdä saan ja ryhdyn kaarnalaulun laulamaan. Pienen, pienen kaarnaveneen lasken virran syliin. Viestini saa viedä se moniin, moniin kyliin. On ystävyyden aarre parhain, siitä iloitsemaan nousen aamuvarhain, nousen aamuvarhain, nousen aamuvarhain.
Silence All Around
Forest Bower
Hedgehog Nicky
You are Wonderful
Fairy Tale World
Troll of the Golden Forest
Tiny Footprints
Look at Me Go!
Nyt satuillaan - på svenska
Silkkitie
Saavumme aamulla päiväkotiin. Ryhmän esikoululaiset ovat lähdössä Ammuu! –orkesterin ja Oulu Sinfonian konserttiin ja meidän kanssamme jäävät toimimaan pienemmät 4-5 –vuotiaat. Tarkoitus on jatkaa tarinaa Niilo-siilistä. Niilo on oikeasti olemassa – lapset jo muistavat, että se asuu talon portaiden alla. Niilo-siili on myös ujo käsinukke, se on reippaan Pritney-ponin kaveri. Niilo on vähitellen tutustunut lapsiin ja huomannut, että heitä ei tarvitse pelätä. Niilon kavereita asuu myös metsässä, jonne olemme tehneet retken. Siellä lapset rakensivat metsäsiileille talvipesiä. Retkellä opeteltiin myös “taikalaulu”, Metsänpeitto pellavainen, sammaleinen saniainen, suojaa minimaailmaa pikku-siilin asustaa. Lapset säestivät laulua luontosoittimilla.
Kuva 1. Siilin pesä: 2h+k Kuva 2. Niilo-siili tutkimusmatkalla. Kuva 3. Pikku rakentajat
Kuva 4. “Tää on mun oma Niilo. Saanko viedä sen heti kotiin?
Jokainen lapsi haluaa tulla kuulluksi ja nähdyksi. Siksi kättelemme ja vaihdamme aamun kuulumiset aina ennen kuin aloitamme varsinaisen asian. Opettelemme vilkaisemaan silmiin, samalla voidaan vaihtaa hymyt ja aikuinen voi sipaista lempeän kosketuksen poskelle, jos lapsi sen sallii. Niilo tosin on edelleen melko ujo, joten se tervehtii lapsia vähän kauempaa.
Tervetuloa ystävien piiriin ja Satumaailmaan -lauluilla olemme aloittaneet yhteiset hetket syksyn aikana. Laulut leikkeineen kertovat lapsille, mitä tänään tehdään. Ihanaa, että laulut alkavat olla tuttuja ja lapset rohkaistuneet myös liikkumaan vapautuneemmin. Kaikki osallistuvat omalla persoonallaan. Toistuvat rutiinit luovat turvallisuutta.
Nyt olemme valmiit aloittamaan. Nillo-siilin tarina on aina liittynyt tämän “kotisiilin oikeaan elämään”. Niin nytkin. On tapahtunut jotain kauheaa. NIILO-SIILI ON MENETTÄNYT KOTINSA! Voi kuinka lapset kauhistuvat ja kuuntelevat hiirenhiljaa Niilo-siilin vakavaa tilannetta. Niilo kohtaa ensimmäistä kertaa elämässään tunteen, jolloin piikit tuntuvat salamoivan ja silmät kapenevat viiruiksi, kulmat menevät kurttuun ja naama ihan mutruun. Kiukkuhan se on ja suuttumus! Nyt on hyvä hetki katsoa, miltä me näytämme kun olemme vihassa tai kiukkuisia. Samalla saa kertoa, mikä asia voi kiukuttaa tai suututtaa.
Mentorointipäiväkodissamme on kiitettävästi erilaisia rumpuja. Näin koko pienryhmä pystyy soittamaan omaa rumpua. (kehärummut, itsetehty isorumpu, djembejä) lisäksi mukana on Leenan tekemä ketturumpu. “Ketturumpu auttaa kun minua kiukuttaa”, hän sanoo lapsille. “Niin voivat auttaa muutkin rummut. Ja voi siihen auttaa kiukkuhokemakin, jonka me ensin soitamme kehosoittimilla”:
Kiukuttaa, suututtaa, / nyt niin kiukuttaa! / TSHSSSSS! (kädet vuorokäsin polviin sanojen mukaan / tshsssss!= työnnetään kiukku pois!) Sama rummuttaen! Aivan mahtavasti osaavat lapset soittaa sanarytmiä. He ovat tarkkaavaisia ja ilmaisuvoimaisia.
Niilo-siilin kodin menettämisen tarina jatkuu. Niilo toteaa, että kiukun rummuttaminen teki hyvää, helpotti. Jäljelle jäi ikävä vanhaa kotia ja suru. Se tuntuu silmissä ja tuntuu kuin tulisi itku. Lapset rupeavat spontaanisti ehdottamaan ratkaisua pulmaan: “Minä olen tehnyt paperista siilinpesän, Niilo vois tulla sinne.” (poika 5v) “Meille kotiin voi tulla kans, vaikka yökylään.” (poika 5v). Empatia on todella aistittavissa lasten kasvoissa, katseissa ja kehonkielessä.
TOIMINNALLISTA ONGELMANRATKAISUA JA UUSI LAULU:
Sykkyrällä mykkyrällä surunaru on. / Siinä mun kaikki murheeni on. / Hiljaa alan sitä tutkia, /
hitaasti solmuja availla. // Solmussa syttyrällä surunaru on. / Silloin se on ihan käyttökelvoton. / Hiljaa alan sitä tutkia, / hitaasti solmuja availla. …
Narusammakko tulee ja kantaa tänään surunaruja (trikookude), joissa on valmiiksi tehtyjä lapsille sopivia löysiä solmuja. Aikuinen laulaa Surunaru -laulua ja availee samalla solmuja ja Niilo-siili kuiskaa sanoja . Jokainen pari saa oman surunarunsa, jossa on solmuja. Yhdessä sitten availlaan niitä. Joskus tehtävä on vaikea. Iästä ja motoriikasta riippuen solmut aukeavat ja niitä tehdään lisääkin. Turhautumistakin on havaittavissa. Toisaalta myös vapautunutta iloa, kun kaikki solmut aukeavat. Kaiken kaikkiaan solmujen avaaminen ja tekeminen kehittää ongelmanratkaisua, käden ja silmän koordinaatiota, sinnikkyyttä ja keskittymistä. Yhdessä avaaminen lisää yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Säestyksetön laulu myös rauhoittaa. .. Ensimmäinen solmu on auki! / Toinen solmu on auki! / Kolmas solmu on auki. / Neljäs ja viides on auki! ( san.&säv. Leena Poikela )
Keskittyminen ja sinnikkyys koetuksella, mutta myös ilo onnistumisesta.
Narusammakko kerää narut talteen ja siirrytään helpotuksesta huokaisten seuraavaan vaiheeseen. Enää ei Niiloa suututa, surukin on vähitellen väistymässä, kun ongelmaan keksittiin ratkaisuja. Toivoa uuden kodin löytymisestä on. Ketturumpu näyttää kuinka se tuli iloiseksi kun sai purkaa kiukkua ja surua. Iloisen rummutuksen siivittämänä lapset ilmaisevat iloa kehollaan spontaanisti. Hymyjäkin näkyy.
Siirtymävaiheet ovat aina haastavia – tunnelmaa ajatellen. Toisaalta lapset elävät hetkessä eivätkä varmaan niin ajattele. Itselle tulee aina tunne, että sadun hohto voisi olla näissäkin läsnä. Suojavaatteet puetaan ylle kun lähdetään Niilon ystävän ( jokin eläin, esim. Kauris Kaunosielu tai Pritneyn) maalausateljeeseen. Hänellä on maalaamisen intohimo ja kaikki surut, kiukut, ilot hän maalaa tauluiksi. jne…
Jakaannumme kahteen maalausryhmään. Molemmissa ryhmissä tehdään vihreästä linjalangasta verkko lasten kanssa niin, että lanka kulkee lapselta toiselle ensin toiseen käteen ja sitten toiseen. Yksi aikuinen on mukana ryhmässä. Sitten asetamme syntyneen verkon maalattavan paperin päälle. Lapset ovat kyllä mahtavan tunnollisia, jotta verkko pysyy paikallaan niin kauan, että se saadaan teipattua kiinni. Lapset asettuvat maalaamaan rauhallisen musiikin soidessa. On hiljaista. Poika (5v) haluaa näyttää hienoa vihreää väriä. “Tää on hieno!”, hän sanoo. Ihailemme keltaisia ja sinisiä raitoja vihreän reunalla.
Musiikin loputtua lapset nousevat penkeille tutkimaan maalauksia. Ilmeet ovat tyytyväisiä. Maalausten kuivuttua narut poistetaan ja taideteokset nostetaan seinälle.
Maalatessa kuunneltiin Valmiita töitä tarkasteltiin penkillä seisten kuunneltiin
Iiro Rantala: Tears for Esbjörn J.S.Bach: Sonata No.2 Es-duuri BWV 1031
Näin kiukku ja suuttumus ovat vaihtuneet surun kautta iloksi.
Kuuntele sinäkin ja eläydy lasten tunnelmaan. Niin mekin teimme ja vaikutuimme lasten kyvystä eläytyä.
Leena Poikela ja Mirja Heikkilä
Oulun osahankkeen mentoreina
>> Oulun opiskelijoiden kokemuksia taidelähtöisestä oppimisesta varhaiskasvatuksessa
>> Vinkkejä Silkkitie-menetelmän kirjallisuuteen ja musiikkiin
>> Silkkitie-prosessin esimerkki 1
>> Silkkietie-menetelmän prosessi esimerkit 2- 3