Mentoreiden terveisiä Turun yliopiston osahankkeesta Raumalt!

“On ihanaa olla!” sanoi perhonen,

kun kohtasi toisen perhosen.

Ne lähtivät yhdessä lentämään

itään ja länteen ja etelään.

“On ihanaa olla!” sanoi kukkanen,

kun huomasi toisen kukkasen.

Ne alkoivat yhdessä tuoksua

ja huojua lauhassa tuulessa.

“On ihanaa olla!” sanoi etana,

kun sen tavoitti toinen etana.

Ne lähtivät yhdessä jatkamaan

kiireetöntä kulkuaan.

“On ihanaa olla!” sanoi sammakko,

kun sen viereen hyppäsi sammakko.

Ne loikkivat yhdessä lammikkoon

ja illalla salaa kirjastoon.

-Piia Perkiö-

Huhtikuun puolivälissä vaelsimme kukin omasta osoitteestamme kohti Turkua ja siellä yliopiston Educariumia, jossa olivat paikalla kaikki hankkeemme osapuolet. Tästä alkoi matkamme mentoreiksi. Tila täyttyi ilosta, huumorista, antoisista harjoituksista ja oivalluksesta, että mentori on oppija muiden joukossa. Ryhmäytymisemme alkoi välittömästi. On upea tunne olla osa tätä joukkoa, mitä saamme aikaan ja katsoa mihin tämä johtaa. Olemme onnekas viisikko uusien asioiden äärellä, rinnakkain.

Rinnalla-hankkeen menetelmät ovat meille kaikille uusia ja tuntuu, että aiheeseen liittyvää tietoa tulvii meille ovista ja ikkunoista. Meidän koulutuksemme ajoittui keväästä 2019 elokuun alkuun, yhteensä 14 päivää. Olemme saaneet kokemuksellisesti tutustua meille uusiin menetelmiin ja siinä rinnalla saaneet myös muutakin aihetta täydentävää lisätietoa. Oma sekä yhteinen pohdinta on ollut matkan varrella antoisaa ja tämän työn arvokas timantti. Onneksi tämä yhteinen polkumme on vasta aluillaan.

Elokuun alusta alkaen olemme tutustuneet lapsiin, henkilöstöön, perheisiin sekä siinä samassa moni meistä uusiin paikkakuntiin. On ollut hienoa päästä mukaan työyhteisöihin, kehittää sekä laajentaa samalla myös omaa osaamista. Olemme myös aloitelleet yhteistyötä muiden toimijoiden, esimerkiksi kirjastojen kanssa. On ollut hyvä, että meillä on ollut puolin ja toisin aikaa ihmetellä ja miettiä käytännön asioita. Tutustumisaika on ollut tuiki tarpeellinen.

Kesän jäljiltä koulutuspäivien asiat olivat vielä hyvin jäsentymättömiä ja tunteiden vuoristorata oli melkoinen. Oli suorastaan aika rauhaton olo lähteä päiväkoteihin. Miten selviän tästä, onko minusta tähän -kysymykset pyörivät mielessämme. Elokuun ensimmäinen viikko, jolloin pysähdyimme vielä mentorointiin liittyvien asioiden äärelle rauhoitti jonkin verran mieltä.

Nyt syyskuun alussa olomme on luottavainen, sillä ympärillämme on todella taitavaa ja ammattitaitoista henkilöstöä ja hankkeen tuki. Yhdessä olemme enemmän. Kirjailija Katri Tapolan sanoin “ Hymyn voima on voittamaton”.

“Ei voinut tietää,

Että tuuli nousee näin nopeasti,

Sen voima tarttuisi purjeisiin,

Vene kallistuisi tällä tavoin

Ja minä luottaisin

Sinuun

Minuun

Ja meihin.

Uskaltaisimme pelätä yhdessä

Ja nähdä samaan horisonttiin.”

• MV –

Terveisin mentorit,