RINNALLA-kokonaisuus rakentuu pala kerrallaan Turun osahankkeessa

6.4.2019 Juli-Anna Aerila

Jokainen Rinnalla-hanke päivä on tuonut uutta ajateltavaa ja uusia haasteita. Kiirettä on pitänyt ja hanketiimimme on hitsautunut yhteen. Päällimmäisenä on tunne ilosta, innosta ja positiivisista haasteista.

RINNALLA-hankkeessa kehitetään uudenlaista täydennyskoulutusmallia ja edelleen kehitetään sekä testataan kerronta- ja taidelähtöisiä menetelmiä varhaiskasvatuksen sosiaalisemotionaalisten taitojen oppimisen näkökulmasta. Hankkeessa on monta liikkuvaa osaa ja paljon ennenajattelematonta. Olemme kiertäneet lukuisissa tapaamisissa ja tavanneet oman hanketiimimme kanssa lähes päivittäin aina oppien jonkin uuden yksityiskohdan kokonaisuudesta. Nyt alkavat palaset loksahdella kohdilleen.

Hankepäiväkodit on valittu ja lähes kaikissa hankepäiväkodeissa on vierailtu. RINNALLA-päiväkodit löytyvät Porista, Eurajoelta, Raumalta ja Laitilasta. Kaikkiaan noin 50 päiväkotiryhmää ja lähes 10 päiväkotia. Hienoa, erilaisia päiväkoteja ja kaikissa hankkeessa innostunutta porukkaa. Jokainen päiväkotivierailu on antanut meille hanketyöntekijöille uusia ajatuksia siitä, mistä hankkeessa on kyse ja mitä eri päiväkodit voisivat hankkeen aikana erityisesti oppia ja opettaa. Tuntuu aika hienolta, että halukkaita hankkeeseen on ollut enemmän kuin olemme voineet ottaa. Tämä antaa varmuutta siitä, että olemme tärkeän asian äärellä.

Hankkeen täydennyskoulutus toteutuu hankepäiväkodeissa mentoriopettajien toimiessa lasten ja henkilöstön rinnalla. Mentoriopettajatkin on nyt valittu. Superpäteviä ja mahtavia tyyppejä. On ollut lämmittävää huomata, että sosiaalisemotionaalisten taitojen oppimisen tukemista pidetään niin tärkeänä, että nämä mentorimme ovat valmiita muuttamaan, heittäytymään ja asettamaan itsensä alttiiksi uusille kokemuksille. Viisi rohkeaa!!

RINNALLA-hankkeen Turun osahankkeessa mentoriopettajat koulutetaan kevään, kesän ja alkusyksyn aikana mentorointiin, lasten sosiaalisemotionaalisten taitojen tukemisen ja kasvun asiantuntijuuteen, hankkeen taide- ja kerrontalähtöisten menetelmien käyttöön juuri sosiaalisemotionaalisten taitojen näkökulmasta sekä näiden kaikkien osa-alueiden yhdistämiseen mielekkääksi ja aktiiviseksi toiminnaksi hankepäiväkodeissa.

Ensimmäinen koulutusjakso on takana. Syvällisiä ja inspiroivia keskusteluita ja kokemuksia, uuden oppimista sekä toisilta että kouluttajalta ja yhteisöllisyyden muotoutuvista. Päivät polveilivat tutustumisista ja elämäntarinoista, sosiaaliemotionaalisten taitojen merkityksellisyydestä ja menetelmistä päiväkotikäytäntöihin, asumisjärjestelyihin ja pikkujouluihin. Tiimityö on parhaimmillaan silloin, kun ei oikein osaa sanoa, mitä tapahtui ja kuka keksi parhaat ideat. Sellainen kokemus jäi tuosta koulutuksesta. Niin, ja nauru. Sitä riitti.

Rinnalla-hanke jatkuu monissa pienissä puroissa ja askel kerrallaan päämäärämme kirkastuu. Turun osahankkeen toimijaryhmä on laajentunut muutamasta hanketyöntekijästä laajaksi verkostoksi, jonka päälle on hyvä lähteä rakentamaan.

Kuvassa RINNALLA-hankkeen uusi posteri Rauma kampuksen kirjaston hankekirjahyllyssä.