Satakunnan muuttuvat suomaat -hanke tähyää soiden ja turvetuotantoalueiden tulevaisuuteen

SATUMAA – Satakunnan muuttuvat suomaat: turvetuotannosta uusiin elinkeinoihin ja merkityksiin on osa Satakuntaliiton rahoittamaa Oikeudenmukaisen siirtymän rahaston (JTF) hankekokonaisuutta. Hanke on käynnissä kesäkuuhun 2026 asti, ja sen kokonaisvaltainen lähestymistapa mahdollistaa Satakunnan suoalueiden nykytilanteen ja tulevaisuuden hahmottamisen niin ympäristön ja ekologian, talouden kuin sosiaalisen ja kulttuurisen ympäristön näkökulmista. Tarkastelun ulottaminen nykyhetken lisäksi myös historiaan ja erityisesti tulevaisuuteen mahdollistaa monipuolisen tiedon kokoamisen ja lisäämisen paikallisille ja alueellisille toimijoille suoalueista ja niiden käytön mahdollisuuksista ja merkityksistä osana satakuntalaisten elämää.

Mitä ja miksi?

Satakunnan muuttuvat suomaat -hankkeen tavoitteena on tukea turvetuotannosta poistuvien suoalueiden uutta monikäyttöä ja oikeudenmukaista siirtymää huomioiden kansainväliset, kansalliset ja alueelliset hiilineutraalisuus -ja ilmastotavoitteet sekä vesiensuojelun tavoitteet. Tavoitteeseen pääsemiseksi hankkeessa kootaan, tuotetaan ja jaetaan tietoa sekä yksityisen että julkisen päätöksenteon tueksi.

Hanke tarkastelee suoalueiden käyttöä ja merkityksiä koko Satakunnan alueella, mutta keskittyy erityisesti kolmen case-alueen avulla tarkentamaan kokonaiskuvaa yksittäisen suoalueen käyttöön liittyvistä mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista. Hankkeen kohdealueiksi ovat alkukartoituksen perusteella valikoituneet suoalueet eri puolilta Satakuntaa: Euran ja Eurajoen kuntien alueella sijaitseva Lamminsuo-Kahalansuo, Säkylän Köyliössä sijaitseva Kakkurinsuo sekä Kankaanpään Honkajoen Puuojankeidas-Lakkikeidas. Näillä suoalueilla on tällä hetkellä monia käyttömuotoja kasvu- ja polttoturpeen nostosta erilaisiin jälkikäyttömuotoihin. Suoalueiden tulevaisuudennäkymiin alueet tarjoavat siten laajan perspektiivin.

Monipuolista tietoa yhteistyössä

Suoalueiden tulevaisuudennäkymiä tarkastellaan laajasti niin ympäristön, talouden kuin ihmisten näkökulmasta, ja hankkeen toteutuksestakin vastaa monitieteinen tiimi. Siihen kuuluu asiantuntijoita Turun yliopistosta, sekä Kauppakorkeakoulun Porin yksiköstä että Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkimuksen yksiköstä. Monitieteiseen tiimiin kuuluu myös toisena toteuttajana toimivan Suomen Ympäristökeskuksen asiantuntijoita. Työryhmässä yhdistyvät taloustieteen, sosiologian, maisemantutkimuksen, maantieteen, biologian ja oikeustieteen osaaminen.

Paras tieto suoalueista, niille mahdollisista käyttömuodoista ja niiden merkityksistä löytyy kuitenkin paikallisilta sidosryhmiltä. Siksi tietoa kootaan, tuotetaan ja levitetään tiiviissä yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Vain siten voidaan varmistua siitä, että hankkeessa saatava tieto on eri toimijoita hyödyttävää ja tarkoituksenmukaista. Hankkeen sidosryhmiä ovat niin maanomistajat, turvetuottajat ja turvetuotantoon välillisesti liittyvät elinkeinonharjoittajat, järjestöt, kunnat kuin viranomaiset. Suoalueilla on merkitystä myös lähialueen asukkaille ja virkistyskäyttäjille. Kun tulevaisuudesta puhutaan, on oltava kiinnostuneita myös tulevaisuuden suonkäyttäjistä, lapsista ja nuorista. Siksi myös kouluyhteistyö on osa hankkeen toimintaa.

Turpeennoston tuotantokäytössä olevien ja tuotannosta jo poistuneiden suoalueiden tulevaisuutta tarkastellaan tällä hetkellä monissa hankkeissa Satakunnan lisäksi myös muissa maakunnissa, kuten Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Pohjanmaalla ja Pohjois-Karjalassa.  Hankkeen yhteistyöverkostot ulottuvat luonnollisesti myös näillä alueilla toimiviin hankkeisiin, joiden kanssa tehtävä tiedonvaihto on arvokasta. Kokonaiskuvaa laajentaa verkostojen laajeneminen myös muualle Eurooppaan. Esimerkiksi Irlannissa on edetty ripeästi turpeen nostosta ennallistamistoimiin, joihin tutustuminen hyödyttää myös Suomen ja Satakunnan turvetuotantoalueiden tulevaisuuden suunnittelua.

Kohti oikeudenmukaista tulevaisuutta?

Eri näkökulmia yhdistävän hankkeen punaisena lankana ja yhdistävänä teemana on oikeudenmukaisuus. Suoalueilla on kiistämättä monia merkityksiä. Siten suoalueiden käyttö ja siihen kohdistuvat muutokset voivat johtaa myös ristiriitoihin. Kenen intressit nousevat etusijalle? Hankkeessa pureudutaan oikeudenmukaisuuteen eri toimijoiden näkökulmien ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön yhteistarkastelulla. Suoalueiden käytön oikeudenmukaisuuden tarkastelu niin luonnon, talouden kuin ihmisten perspektiivistä avaa eteen vaihtoehtojen joukon, josta valitseminen ei välttämättä ole helppo tehtävä. Tällaisten valintojen helpottamiseksi tarvitaan tietoa ja käytännön työkaluja, joita myös Satumaa-hankkeessa etsitään yhdessä kaikkien sidosryhmien kanssa.

Oletko Satakunnan muuttuvat suomaat -hankkeen suoalueilla toimiva elinkeinonharjoittaja, maanomistaja alueen lähellä asuva tai muuten suoalueen tulevaisuudesta kiinnostunut? Kuulemme mielellämme ajatuksiasi!

Ota yhteyttä:

Turun yliopisto:

Reeta Hautaniemi, projektipäällikkö, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu, Porin yksikkö, reeta.hautaniemi@utu.fi, +358 50 330 9775

Laura Puolamäki, erikoistutkija, Turun yliopisto, Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkimus, Pori, llpuol@utu.fi, +358 50 471 0492

Suomen Ympäristökeskus:

Anu Lähteenmäki-Uutela, tutkimusprofessori, anu.lahteenmaki-uutela@syke.fi